- نویسنده : khateghtesadi
- ۲۱ تیر ۱۴۰۲
- کد خبر 96108
- بدون نظر
- ایمیل
- پرینت
سایز متن /
به نقل از مدیریت ارتباطات و امور بینالملل شرکت بهرهبرداری مترو تهران و حومه، مسعود درستی مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران چهارشنبه ۱۴ تیرماه ۱۴۰۲، با حضور در استودیو شهر در خصوص آخرین اقدامات و برنامههای این شرکت توضیحاتی را ارائه کرد.
وی در ابتدا به اولین حرکت قطار متروی تهران در روزهای پایانی سال ۷۷ اشاره کرد و گفت: ۲۴ سال است که در خدمت مردم تهران و کرج هستیم و به طور میانگین روزانه بین ۱۳۵ تا ۱۴۰ رام قطار در خطوط مترو در حال سرویسدهی هستند.
مسعود درستی افزود: دو نسل ناوگان در مترو داریم، ناوگان نسل اول DC و نسل دوم AC نام دارد، اگرچه ناوگان مترو در بازههای زمانی مختلف تجهیز شده اما ۴۲ رام قطار DC یا همان قطارهای نسل اول امروز به لحاظ دردسترسبودن و راندمان، مطلوب نیستند و جور اصلی جابهجایی مسافر را قطارهای AC میکشند.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو تهران و حومه ادامه داد: در خطوط فعلی مترو نواقصی داریم. اگر بخواهیم سرویسدهی مطلوبی ارائه کنیم معادل ناوگان موجود باید قطار اضافه شود تا سرویسدهی مناسبتری ارائه دهیم.
وی با تأکید بر اینکه خطوط مترو با شبکه بودنش معنی دارد گفت: با تکمیل خطوط جذابیت و مطلوبیت مترو برای شهروندان بیشتر میشود همانطور که با بهرهبرداری از بخش میانی خط شش مطلوبیت این خط چندبرابر شده است.
درستی افزود: اگر خطوط ۶، ۷، ۴، ۲ و ۳ را توسعه دهیم ناوگان فعلی ما جوابگوی سرویسدهی نخواهد بود و لازم است برای ۴ خط باقیمانده نیز برنامهریزی مضاعفی جهت تأمین ناوگان اختصاصی آنها در آینده وجود داشته باشد.
وی در ادامه به دو مسیری که برای تأمین کسری ناوگان دنبال میشود اشاره و خاطرنشان کرد: قرارداد ۶۳۰ واگن که توسط وزارت کشور در ۵ سال گذشته منعقد شده بود مسیر کندی را طی کرده؛ اما با پیگیریهای دکتر زاکانی در چند ماه گذشته بسیاری از موانع برطرف شده است و امیدواریم در کمتر از ۲ ما آینده پیشپرداخت آن داده شود.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو تهران و حومه در ادامه افزود: در چند سال گذشته در حوزه حملونقل شهری بحث تولید قطار ملی نیز دنبال شده است و برای اولینبار یک رام قطار بهصورت پایلوت ساخته و مراحل تست آن نیز در حال انجام است. همچنین برای ۱۱۳ رام قطار در قالب قطار ملی قراردادی را امضا کردیم و این کارها اگر در ۱۸ تا ۳۶ ماه آینده انجام شود کمک بسیاری به ناوگان میکند و این مشکل مهم بهمرور مرتفع میشود.
وی با بیان اینکه یک رام قطار ملی با مشارکت شرکتهای دانشبنیان ساخته شده است، تصریح کرد: واقعیت این است که بسیار سختگیرانه مسائل مرتبط باکیفیت و تستهای این قطار را پیگیری میکنیم و تمام تستهای رایج و استاندارد روز دنیا را از این قطار میگیریم. در سه شب گذشته تستهای نهایی این قطار در خطهای اصلی ما انجام شد و تمام آنها را با موفقیت پاس کرد. طبق پیشبینیهای انجام شده تا اواخر مرداد این قطار آماده خدمترسانی به مردم خواهد بود و باید بگویم اگر اینقدر سختگیری نمیکردیم تا امروز قطار ملی وارد چرخه بهرهبرداری شده بود؛ اما قصد ما این است که با یک اطمینان خاطر کامل این قطار تأیید و وارد خط شود.
درستی در خصوص اورهال قطارها گفت: در سهماه ابتدای سال و طبق برنامه زمانبندی، با حساسیت خاصی اورهال قطارها را در دستور کار قرار دادیم و طبق برنامه تا یک سال آینده ۲۹ رام قطار را باید اورهال کنیم. در کنار اورهال و نوسازی، ارتقای قطارهای DC که مشکلات اصلی در ساختار قدیمی خود دارند را هم انجام میدهیم.
وی به ارتقای قطارهای DC در پروژه DC پلاس اشاره کرد و افزود: در این پروژه با شناسایی نقاط ضعف، در کنار اورهال و تعمیرات، ارتقای کیفی و بهسازی ۵ مورد از پارامترهایی که نیاز مبرمی برای ارتقای کیفیت داشتند نیز انجام شد. در واقع امروز ۴۱ رام قطار DC داریم و یک رام قطار DC پلاس که امیدواریم با اتمام این پروژه تا خردادماه سال آینده یکسوم قطارهای DC ارتقا یابند.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو تهران و حومه با اشاره به اینکه قیمت جهانی یک واگن از حدود یک میلیون یورو تا ۱.۲ میلیون یورو است خاطرنشان کرد: قطارهای نسل اول مترو اگرچه قدیمی هستند؛ اما با توجه به مشکلات تأمین منابع، نگاه ما این است سرمایههایمان را حفظ کنیم و این قطارها را سرمایه مردم میدانیم و میتوانیم با حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد قیمت یک رام قطار تکنولوژی آنها را ارتقا دهیم در واقع ارتقای قطارهای DC سرمایهگذاری است که با جدیت پیگیری میکنیم.
طیبی رسانه ها: وی در خصوص ظرفیتهای موجود برای اورهال قطارها گفت: برای اورهال، ظرفیت و زیرساخت یک مسئله است و بحث دیگر حوزه عملیات است که امکان در اختیار قراردادن واگنهای زیاد برای اورهال را نداریم.
درستی افزود: در نشست خبری اخیر، سوء برداشتی از صحبتهای شهردار شده در واقع برنامه یک سال آینده ما برای اورهال ۲۰۳ واگن است و منظور شهردار تهران از اورهال ۴۵۰ واگن تا پایان سال آینده است که عدد قابلتوجهی است و به جز ظرفیت واگنسازی اگر شرایط در پایانههای شهید کلاهدوز و اکباتان فراهم شود میتوان ظرفیت زیرساختی اورهال را ۴۰ تا ۵۰ درصد ارتقا داد؛ اما این نکته مهم است که برای اورهال حوزه زیرساخت و عملیات را با هم ببینیم.
وی گفت: فصل تابستان با توجه به کاهش مسافر فرصت بسیار مناسبی برای اورهال است تا در مهرماه و بازگشایی مراکز آموزشی با توجه به افزایش مسافر با قطارهای اورهال شده بهترین سرویسدهی را داشته باشیم. امسال نیز برنامهریزی کردیم تا از این فرصت طلایی حداکثر استفاده را داشته باشیم.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو تهران و حومه در خصوص هوشمندسازی و طرح ABT که یکی از حوزههای آن حملونقل و مترو است گفت: این مسئله در دو حوزه سختافزار و نرمافزار تقسیم کردیم تا بحث کیف پول الکترونیک را وارد بهرهبرداری کنیم. شرکت بهرهبرداری متولی تأمین سختافزاری در ایستگاهها و نصب آن است و بخش نرمافزاری به فاوا واگذار شد و خوشبختانه زودتر از برنامه زمانبندی توانستیم این اتفاق را رقم بزنیم و در تمام ایستگاههای مترو تجهیزات اولیه آن را نصب کردیم و بستر آن آماده است.
وی گفت: طرح روزنامهدیواری مدتی است که توسط مجموعه همشهری در مترو انجام میشود و بخش نیازمندیهای آن در روزنامهدیواری مورد استقبال قرار گرفته است.
درستی در پایان درباره جشن ۱۰ کیلومتری عید غدیر و برنامههای مرتبط در ایستگاهها و جابهجایی مسافران برای این جشن نیز توضیحاتی داد. وی گفت: شرکت بهرهبرداری این افتخار را دارد تا در اغلب مناسبتهای ملی و مذهبی در خدمت شهروندان محترم پایتخت باشد. روز جمعه نیز برای این جشن بزرگ در خدمت مردم هستیم. شاید تنها مد حملونقلی آن روز، با توجه به منع تردد و محدودیتهای سایر مدهای حملونقلی مترو باشد؛ بنابراین برای حضور مردم در جشن از ابتدا تا پایان مراسم در کنار مردم هستیم تا همه مسافران را جابهجا کنیم. همچنین در یک سری از ایستگاهها نیز کار فرهنگی انجام خواهیم داد.
وی افزود: امروز در شرکت بهرهبرداری قریب ۷۵۰۰ پرسنل داریم و یکی از بزرگترین شرکتهای خدماتی شهر و کشور هستیم. فعالیت شرکت ما ۲۴ ساعته است و هیچ تعطیلی در ۳۶۵ روز سال نداریم. ۱۲۰۰ پرسنل در ستاد و مابقی در حوزه عملیات مشغول خدمت هستند.
درستی با اشاره به ارائه بسته خرسند ساز شهرداری تهران به کارکنان مترو گفت: شرکت ما مانند سایر بخشها از خدمات خرسندساز شهرداری تهران بهرهمند میشود و طبیعی است که به لحاظ زمانبندی نسبت به برخی بخشها متفاوت باشیم. ما نیز تلاش میکنیم در این حوزه در کنار پرسنل باشیم؛ چراکه حال خوب پرسنل میتواند روی حال خوب مردم نیز تأثیرگذار باشد.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه ادامه داد: تلاش ما این است که در حوزه خدمات رفاهی در جهت ایجاد انگیزه و حال خوب پرسنل تلاش کنیم. در بخش سفرهای زیارتی برنامههایی مشخص شده است و در بحث ایجاد بستر برای ورزش نیز سعی کردیم بستههایی را ارائه کنیم.
درستی همچنین در خصوص موضوع افزایش سن بازنشستگی که اخیراً مطرح شده است، توضیح داد: اغلب مشاغل ما در نوع مشاغل سخت و زیانآور قرار دارند. اینکه سن فعالیت را به ۳۰ سال کار برسانیم، سخت و دشوار است و در بخش عملیات، از یک سنی به بعد انجام کامل و درست کار بسیار دشوار است. این مسئله باعث نگرانیهایی شده که امیدواریم دولت و مجموعه قانونگذاری کشور با درنظرگرفتن همه جوانب تصمیمی بگیرند که به نفع همه گروهها و مشاغل باشد.
وی در پایان درباره عیدی ویژه به مناسبت غدیر به پرسنل این شرکت گفت: در کنار هدیه شهردار به همه کارکنان، یک روز مرخصی تشویقی به همه پرسنل اعطا میکنیم، چراکه اعیاد و روزهای خاص برای ما تعطیل نیست و این مرخصی شاید بتواند به ارتقای انگیزه کارکنانمان کمک کنند.
https://khateghtesadi.ir/?p=96108