×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 20 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش فريده لشکري – خبرنگار خط اقتصادي، ايران در ۲۶ شهريورماه در جريان نشست سران سازمان همکاري‌هاي شانگهاي با موافقت همه اعضا، نهمين عضو دائم اين سازمان شد. عضويت ايران در اين سازمان، علاوه بر دستاوردهاي سياسي و امنيتي، فرصت‌هاي اقتصادي گسترده‌اي را نيز پيش روي فعالان اقتصادي کشورمان قرار مي‌دهد و مسير مبادلات تجاري با کشورهاي عضو را تسهيل مي‌کند.

در همين راستا، رييس کميسيون صادرات اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي ايران اظهار داشت: رسمي شدن عضويت ايران در سازمان همکاري هاي شانگهاي تنها آغاز يک مسير است و به ايجاد زيرساخت هاي جديد براي رونق تجارت و توسعه اقتصادي نياز دارد.

«جمشيد نفر» با بيان اينکه براي عادي‌سازي روابط تجاري و گسترش آن برخي مشکلات خارجي بايد رفع شود، تصريح کرد: نمي توانيم فقط به سخنان متکي شويم بلکه بايد در زمينه هاي بانکي و تحريمي اقدامات عملي انجام شود.

وي با اشاره اينکه اعمال تحريم ها، توسعه تجاري را براي فعالان اقتصادي سخت کرده است، خاطرنشان کرد: ايران موقعيت جغرافيايي استثنايي دارد که با حضور در سازمان هايي مانند شانگهاي مي تواند بهترين بهره برداري را از آن داشته باشد اما برخي مشکلات مانع استفاده کافي از اين موقعيت مي شود.

رييس کميسيون صادرات اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي ايران با بيان اينکه ديپلماسي بين المللي براي اقتصاد فعاليت مي کند، خاطرنشان کرد: عضويت در سازمان همکاري هاي شانگهاي پيش‌نياز اساسي بود که نياز به توسعه روابط با جهان نيز دارد.

در سال ۲۰۰۱ با هدف همکاري‌هاي چندجانبه امنيتي، اقتصادي و فرهنگي، سازمان همکاري‌هاي شانگهاي تشکيل شد. تاکنون کشورهاي هند، قزاقستان، چين، قرقيزستان، پاکستان، روسيه، تاجيکستان و ازبکستان در اين پيمان به عنوان اعضاي اصلي شناخته مي شدند. سه کشور افغانستان، بلاروس و مغولستان به عنوان عضو ناظر و ۶ کشور جمهوري آذربايجان، ارمنستان، پادشاهي کامبوج، نپال، ترکيه و سريلانکا نيز از شرکاي گفت‌وگوي اين سازمان محسوب مي‌شوند. روز جمعه (۲۶ شهريورماه) ايران نيز در بيست و يکمين اجلاس سران اين سازمان به عنوان نهمين عضو رسمي معرفي شد.سازمان همکاري‌هاي‌ شانگهاي با حدود ۲۵ درصد توليد ناخالص ملي جهان از جمله معدود سازمان‌هايي با ماهيت هم‌زمان اقتصادي و امنيتي- نظامي است.

بر اساس اعلام گمرک، ميزان تجارت ايران با مجموعه کشورهاي عضو پيمان شانگهاي در سال ۹۹ به ۵۵ ميليون تن کالا به ارزش ۲۸ ميليارد دلار رسيد که سهم صادرات ۴۶ ميليون تن به ارزش ۱۴ ميليارد و ۶۰۰ ميليون دلار و سهم واردات ۹ ميليون تن به ارزش ۱۳ ميليارد و ۴۰۰ ميليون دلار بوده است.

بيشترين حجم تجارت ايران با چين به ارزش ۱۸ ميليارد و ۹۰۰ ميليون دلار است و هند با سه ميليارد و ۴۰۰ ميليون دلار، افغانستان با ۲ ميليارد و ۳۰۰ ميليون دلار، روسيه با يک ميليارد و ۶۰۰ ميليون دلار و پاکستان با يک ميليارد و ۲۰۰ ميليون دلار در رتبه‌هاي بعدي قرار دارند.

خط اقتصادی

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.