×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش خط اقتصادی به نقل از سایپا، هر چند دیر اما روسیه هم خود را به مسابقه رساند. حالا این کشور هم سرمایه گذاری برای عبور از دوره گذار از خودروهای بنزینی به برقی را شروع کرده تا خیلی هم از اروپا عقب نماند.

کشور روسیه ایجاد زیرساخت برای تولید خودروهای برقی را از شهر مسکو شروع کرده و قرار است سالانه ۲۰۰ جایگاه عمومی شارژ خودروهای برقی بسازد و از همین امسال شروع کرده تا سال ۲۰۲۳ قرار است ۶۰۰ جایگاه شارژ خودروهای برقی در شهر مسکو مشغول به خدمت رسانی شوند.

ماکسیم لکسوتوف Maxim Liksutov رئیس دپارتمان حمل و نقل مسکو هم گفته است: «در حال حاضر در شهر مسکو بیش از ۲,۰۰۰ دستگاه خودروی برقی در رفت و آمد است و سالانه ۱۰ تا ۱۵ درصد تعداد فروش خودروهای برقی افزایش می یابد. برای رشد بهتر خودروهای برقی در شهر مسکو، نیاز به ایجاد زیرساخت های شارژ خودرو در سطح شهر است.»

در یک دهه آینده، شهر مسکو شاهد تغییر بنیادی در شیوه حمل و نقل عمومی خود خواهد بود و بخش اصلی آن را وسایل نقلیه برقی تشکیل خواهند داد. مسگورترانس Mosgortrans صاحب بزرگترین شبکه اتوبوس و تراموای شهری در مسکو است و قصد دارد تا پایان ۲۰۲۱ تعداد اتوبوس های برقی را از ۶۰۰ دستگاه به ۱۰۰۰ دستگاه برساند و تا سال ۲۰۲۴ هدفگذاری کرده است ۲۰۰۰ اتوبوس برقی جایگزین ناوگان فعلی بنزینی و گازوئیلی شوند.

با این وصف، روسیه به شدت از بقیه کشورهای اروپایی عقب مانده و کل خودروهای برقی پلاک شده در روسیه تاکنون فقط ۱۱ هزار دستگاه بوده است در حالی که کل اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۱۹ تعداد خودروهای برقی پلاک شده در آن از رقم ۱ میلیون دستگاه عبور کرده است. انتظار می رود این آمار و ارقام در سال های پیش رو روند افزایشی داشته باشد. پیش بینی نشان می دهد که در سال ۲۰۲۱ رقم فروش خودروهای برقی از ۱۰۰۰ دستگاه بیشتر باشد و در طی سال های آینده، هر سال این رقم دو برابر شود.

این اخبار مربوط به رشد و گسترش خودروهای برقی در روسیه همراه با برنامه ی جدید دولت منتشر شده است که در آن قرار است ۱۱ میلیارد دلار صرف توسعه حمل و نقل وسایل نقلیه برقی شود. این رقم اعلام شده دوبرابر میزان اعتباری است که برای این برنامه در نظر گرفته شده بود.

بخش اعظم سرمایه گذاری در این برنامه دولتی، از راه مالیات بر خودروهای سوخت فسیلی و اخذ تعرفه واردات خودروهای برقی تأمین خواهد شد. بر اساس این برنامه انتظار می رود در سال ۲۰۲۲ تولید خودروهای برقی با ۳۰۰۰ دستگاه در سال شروع شود و تا سال ۲۰۳۰ به ۲۱۷ هزار دستگاه در سال برسد. در حال حاضر روسیه اصلا خودروی برقی تولید نمی کند و معنی آن این است که پتانسیل خیره کننده ای در بخش از صنعت در روسیه در حال شکل گیری است.

صنعت خودروی روسیه بخش مهمی از اقتصاد این کشور را شکل می دهد و حدود ۶۰۰ هزار اشتغال مستقیم ایجاد کرده که ۱ درصد نیروی انسانی به کار رفته در صنعت این کشور است. در حال حاضر کشور روسیه از لحاظ بازار خودروی اروپا مقام پنجم را در اختیار دارد و سالانه ۳٫۱ میلیون دستگاه خودرو تولید می کند. بنابراین در دوره گذار از بنزینی و گازوئیلی به برقی، موقعیت مناسبی در انتظار صنعت خودروی این کشور است.

با این که روسیه دیر شروع کرده اما مزیت رقابتی نسبی بیشتری در مقایسه با سایر تولید کنندگان اروپایی دارد مخصوصاً اگر خودروهای برقی را با قیمتی ارزان تر در اختیار مصرف کنندگان خود قرار دهد. زتا Zetta مخفف Zero Emission Terra Transport Asset «دارایی حمل و نقل ترا با آلایندگی صفر» قرار است با قیمت ۶,۱۰۰ دلار عرضه شود که در مقایسه با صنعت خودروهای برقی در جهان گویی خودروی برقی مجانی در اختیار مردم این کشور قرار می دهد.

روسلان ادلگریف Ruslan Edelgeriev مشاور آب و هوای رئیس جمهور روسیه می گوید: «خودروسازان بزرگ دنیا همراه با خودروسازان روسی اعلام کرده اند که خطوط تولید خودروهای برقی در این کشور راه اندازی خواهند کرد. خیلی از آنها از سال ۲۰۳۰ به بعد امکان تولید خودروهای بنزینی یا گازوئیلی نخواهند داشت. ظرف ۲۰ تا ۳۰ سال آینده همگی از خودرو بنزینی به برقی تبدیل خواهند شد.»

حتی شرکت های غیردولتی در روسیه هم در حال سرمایه گذاری در بخش های مرتبط با خودروهای برقی هستند از جمله شرکت مهندسی ال-چارج L-Charge اعلام کرده است که در حال ایجاد زیرساخت و اپلیکیشن موبایلی است که امکان شارژ سیار برای خودروهای برقی را فراهم کند و دامنه فعالیت آن فعلاً برای شهر مسکو در نظر گرفته شده است. در صورت موفقیت این شرکت دامنه فعالیت های خود را به شهرهای پاریس، برلن، نیویورک، آمستردام و لندن هم گسترش خواهد داد. در صورت موفقیت این اولین شرکت روسی خواهد بود که در بین شرکت های خصوصی در زمینه خودروهای برقی به چنین موفقیتی دست می یابد.

در حالی که شواهد نشان می دهد روسیه به نوآوری در صنعت خودروهای برقی شناخته نمی شود، سرمایه گذاری عظیم و اشتیاق زیادی در آنها مشاهده می شود که شاید باعث شود به زودی خود را به بقیه اروپا برساند.

خط اقتصادی

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.