×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۱ مهر , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 22 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

 عبدالناصر همتی ی اظهار کرد: در ارتباط با این بسته‌ای که داده شد بخش قابل توجهی از این بسته با پشتیبانی بانک مرکزی و سیستم بانکی انجام می‌شود. سود بانکی ۱۸ درصد است من خدمت آقای رئیس جمهور و اعضای ستاد اقتصادی پیشنهاد دادم و گفتم باید دو کار انجام دهیم یکی اینکه بنگاه‌هایی را که آسیب دیده‌اند را پشتیبانی کنیم و یکی دیگر اینکه این تقاضا را مراقبت کنیم تا اقتصاد به حالت عادی برگردد.

وی با بیان اینکه برای حل این کار هم باید به مردم وام می‌دادیم، گفت: نرخ سود ۱۸ درصد زیاد بود و ما پیشنهاد کردیم در این شرایط که سیستم بانکی مشکل دارد و بانک‌ها نمی‌توانند با نرخ پایین‌تر وام بدهند، ما بخشی از سپرده قانونی بانک‌ها را آزاد کنیم. برای این بسته ۷۵ هزار میلیارد تومانی، ۲۵ هزار میلیارد تومان را آزاد می‌کنیم. این ۲۵ هزار میلیارد تومان که سود صفر درصد دارد در کنار عدد ۵۰ هزار میلیارد تومان تلفیق کنیم، نرخ سودش ۱۲ درصد می‌شود.
وی ادامه داد: پس درواقع آن کاهشی که در نرخ شد به دلیل کمک بانک مرکزی با ذخایر قانونی بود. بحث‌های مختلفی کردیم. یک بحث این بود که مشکل شرعی دارد اما ما این را ما با شورای فقهی بانک مرکزی مشورت کردیم و چون قرار بود در قالب عقد مرابحه باشد مشکل شرعی هم نداشت. برخی جور دیگری خدمت علما مطرح کرده بودند و وقتی سوال را متفاوت مطرح کنید پاسخ‌اش هم متفاوت خواهد بود.
رئیس شورای پول و اعتبار با اشاره به مصوبه روز گذشته ستاد مبارزه با کرونا، گفت: پیشنهادی را ستاد اقتصادی مبارزه با کرونا و بانک مرکزی به طور مشترک مطرح کرده پیشنهاد این بود که با توجه به اینکه دولت مشکلات بودجه‌ای دارد مابه‌التفاوت نرخ سود ۱۲ درصد و صفر درصد را دولت تقبل کند و رئیس جمهور این پیشنهاد را پذیرفت و بار مالی ان برای دولت ۲ هزار میلیارد تومان است. علاوه بر اینکه قرار شد به جای ۲۴ ماه ۳۰ ماه باشد که با این حساب میزان اقساط ماهیانه این وام ۳۵ هزار میلیارد تومان می‌شود.
وی تصریح کرد: ما می‌گوییم یک سیستم بانکی داریم و بانک با سپرده‌های مردم کار می‌کند. مگر مردم حاضرند سپرده‌ها را با نرخ کمتری بگیرند؟ بانک هم از یک جایی باید سود بگیرد و بدهد. سیستم بانکی حداکثر کمک‌ را کرد و دولت هم کمک کرد. اگر دست ما بازتر بود بیشتر کمک می‌کرد. همه این طرح ۷۵ هزار میلیارد تومان بسته پیشنهادی بانک مرکزی و ما به دنبال این هستیم به مردم و فعالان اقتصادی کمک کنیم و چقدر دستمان بازتر باشد بیشتر کمک می‌کنیم.
همتی تاکید کرد: این طرح سامانه‌ای ندارد و قرار شده است وزارت تعاون، کار و رفاه به همه کسانی که یارانه دریافت می‌کنند مردم پیامکی بدهد و با این محتوا که شما می‌خواهید از این یارانه وام استفاده کنیم یا خیر و اگر می‌خواهید استفاده کنید، بپذیرید اقساط آن را برداشت کنیم.
وی افزود: قولی که به آقای رئیس جمهور دادیم این است که قبل از ماه رمضان این وام به حساب همه سرپرستان خانوار وام یک میلیون تومانی می‌گیرند و ۴ میلیون خانوار هم بین یک تا دو میلیون تومان می‌گیرد و از تیر ماه هم اقساط از حساب خانوارها (یارانه ماهیانه) برداشت می‌شود.
رئیس کل بانک مرکزی درخصوص تسهیلات اعطایی به  اصناف آسیب دیده از کرونا، گفت: همانطور که عرض کردم، حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان به کسب و کارها اختصاص می‌یابد و براساس ۱۰ گروه مشاغلی که در کمیته کارگروه مربوطه تعیین شده است، مشروط بر اینکه کارگران را بیرون نکرده باشند، پرداخت می‌شود. با روندی که می‌بینیم از اواخر شروع می‌شود. نرخ سود آن هم ۱۲ درصد است.
خط اقتصادی

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.