×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 24 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش خط اقتصادی به نقل از ایرنا‏، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان اظهار کرد: برخی از یافته‌های باستانشناسی لیارسنگ بن املش در شرق گیلان به صورت امانی در اختیار موزه ملی ایران باستان قرارگرفته تا در نمایشگاه اسرار امپراطوری پارس باستان پکن در کشور چین به نمایش گذاشته شود.

ولی جهانی افزود: این آثار که مربوط به دوره های اشکانی و ساسانی‌است ازطریق کاوش‌های علمی باستان شناسی در فواصل سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ درسایت باستانی لیارسنگ بن کشف شد.

وی اظهار کرد: یکی ازاهداف نمایش این اشیا ارزشمند معرفی فرهنگ وتمدن وتاریخ مردمان سرزمین گیل ودیلم است که ازسوی وزارتخانه میراث فرهنگی به کشور چین ارسال خواهد شد.

معاون میراث فرهنگی گیلان که خود سرپرستی این کاوش را عهده دار بوده است، گفت: محوطه باستانی لیارسنگ‌بن یکی از محوطه‌های باستانی ارزشمند مربوط به دوره‌های تاریخی است که پژوهش‌های باستانشناسی هدفمندی توسط پژوهشگران ایرانی بر آن صورت گرفته است.

جهانی افزود: تاکنون تعداد زیادی از مقاله‌ها و گزارش‌های مربوط از این مجموعه در مجلات داخلی و خارجی چاپ و منتشر شده است.

وی ادامه داد: همچنین به‌زودی نخستین موزه انسانشناسی مربوط به یافته‌های لیارسنگ‌بن با همکاری پژوهشکده گیلانشناسی دانشگاه گیلان به بهره‌برداری می‌رسد.

مجموعه باستانی لیارسنگ‌بن از توابع دهستان سمام بخش رانکوه شهرستان املش محوطه ای بسیار گسترده به مساحت ۲۷ هکتار و شامل گورستان باستانی، محوطه استقرار، پناهگاه صخره‌ای و درختان قدیمی است.

مجموعه لیارسنگ بن در سال ۱۳۹۱ مورد شناسایی قرار گرفت؛ با توجه به ضرورت انجام مطالعات در این محوطه و پس از یک وقفه نسبتا طولانی برای اخذ مجوزهای لازم در تابستان ۱۳۹۳ هیاتی به سرپرستی ولی جهانی تشکیل و کاوش‌ها آغاز شد؛ نتیجه این کاوش‌ها منجر به کشف یک محوطه عظیم شد که سپس این کاوش‌ها در فواصل سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ ادامه پیدا کرد و نتیجه این پژوهش‌ها در ۱۰ کارگاه و حدود ۳۱ گمانه آزمایشی، منجر به کشف آثار بسیار مهم و ارزشمندی از دوران اشکانی و ساسانی شد.

خط اقتصادی

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.