×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 31 خبر

بانک‌ ملی ایران به لحاظ پیشینه فعالیت و شرایط خاص اقتصادی و اجتماعی، نقش پررنگی در حوزه‌های فرا اقتصادی داشته و دارد. به‌عبارت‌دیگر انتظار عمومی از بانک‌ ملی، انجام اقداماتی بیش از پرداخت تسهیلات و جمع‌آوری وجوه مازاد است؛ حمایت از برنامه‌های دولت‌ها، کمک به مسائل مهم خانواده‌های ایرانی مانند ازدواج و فرزندآوری و خرید مسکن و… از جمله این انتظارات است که تلاش برای ایفای نقش مؤثر در زمینه این حوزه‌ها جزو انتظارات عمومی از شبکه بانکی و به ویژه بانک ملی است.

عملکرد بانک ملی نشان می‌دهد که مدیران آن بر این باورند همان گونه که مردم برای رفع برخی احتیاجات و نیازمندی‌های خود به این بانک نیاز دارند، بانک نیز به‌منظور ادامه فعالیت به جامعه نیازمند است و با چنین رویکرد متقابلی خود را تنها در شرایطی موفق می‌دانند که با گسترش روزافزون اثرگذاری بر محورهای توسعه پایدار یعنی «اقتصاد»، «جامعه» و «محیط‌زیست»، مسئولیت‌های اجتماعی خود را نیز در قبال جامعه انجام دهند. این نگاه ارزشمند در بانک ملی مبتنی بر این باور است که در قبال جامعه‌ای که در آن فعالیت می‌کند، مسئول است چرا که از منابع انسانی و طبیعی و اقتصادی آن استفاده می‌کند. باور به مسئولیت اجتماعی حکم می‌کند فقط خود را در قبال سهام‌داران یا دولت مسئول نداند و تنها به میزان سوددهی بر مبنای منافع کوتاه‌مدت نگاه نکند بلکه ذی‌نفعان دیگری نیز هستند که باید به خواسته‌های مشروع آنها هم توجه شود.

اهمیت توجه به مسئولیت‌های اجتماعی خصوصاً از طرف شبکه بانکی کشور در شرایط فعلی بسیار بیشتر است؛ شرایط امروز ایجاب می‌کند تا بانک‌ها در ایران بیش‌ازپیش تلاش کنند تا میان بخش‌های اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی کسب‌وکارشان تعادل ایجاد کنند و بدین ترتیب مسئولیت اجتماعی خود را جدی بگیرند. تنها در این صورت است که می‌توان گفت نگرشی متعالی به کسب‌وکار وجود دارد و اثرات اجتماعی بانک به‌عنوان یک سازمان بر جامعه موردتوجه قرار دارد.

بانک ملی هم به‌عنوان عضوی از خانواده بزرگ بانک‌های کشور و هم به اعتبار نقشی که در قالب بزرگ‌ترین بانک دولتی برای خود قائل است از این قاعده مستثنی نبوده و نیست و در عمر بلندش همواره اهمیت ویژه‌ای برای مسئولیت‌های اجتماعی این بانک متصور بوده است.

یکی از نمودهای بارز توجه به این مسئولیت، اجرای ۳۸ پروژه در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی از محل منابع قرض‌الحسنه بانک ملی ایران است؛ بانک ملی ایران در عمل به تعهدات خود برای به ثمر رساندن منابع حساب‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز مشتریان در چهل و یکمین دوره قرعه‌کشی این حساب‌ها، بالغ بر ۷۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال به ۳۸ پروژه حوزه مسئولیت‌های اجتماعی اختصاص داده است.

بررسی کارنامه بانک ملی نشان می‌دهد یکی از پررنگ‌ترین حوزه‌های عمل به مسئولیت‌های اجتماعی در این بانک، ساخت و تجهیز مدارس در مناطق مختلف کشور به‌ویژه در مناطق محروم است، به طوری که طی مدت مذکور، یک باب مدرسه در استان کردستان، یک باب مدرسه ۳ کلاسه در بخش محروم ماژین شهرستان دره شهر استان ایلام، دبستان روستای ارده استان گیلان، مدرسه روستای رستاق شهرستان داراب استان فارس، مدرسه ۲ کلاسه شهرستان لالی استان خوزستان با مشارکت این بانک احداث و ساخته شده است.

علاوه بر این در راستای کمک به توانمندی در حوزه آموزش و پرورش و بهره مندی دانش آموزان بی بضاعت از فضای آموزش مجازی نیز بیش از یک هزار و ۸۰۰ دستگاه تبلت به دانش آموزان مناطق کم برخوردار اهدا شده است.

همچنین از محل حساب‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز، تجهیزات پزشکی اعم از دستگاه‌های اکسیژن ساز و تنفس مصنوعی در استان‌های خراسان رضوی، هرمزگان و مازندران، یک دستگاه الکتروشوک جهت مرکز خدمات جامع سلامت شبانه‌روزی در استان اردبیل و دستگاه نوت تیکر برای دانشجویان روشندل دانشگاه کردستان خریداری شده است.

تعمیر و مرمت مسجد امام رضا (ع) در منطقه طاهرگوراب شهرستان صومعه‌سرا در استان گیلان، مشارکت در طرح شورای اسلامی روستای طرزه دامغان مبنی بر تعمیر و احیای تنها جاده مواصلاتی این روستا، مشارکت در ساخت و احداث سالن ورزشی آموزشگاه فاطمه الزهرا (س) شهرستان پلدشت آذربایجان غربی، تعمیر و مرمت مسجد سیدالشهدای روستای کلاغ نشین بخش جعفرآباد قم، حمایت مالی از خیریه محمدحسین رضوی (بیماران مبتلا به سرطان) تحت نظر استانداری تهران، مساعدت مالی به خیریه بنیاد کودک جهت تحصیل دانش‌آموزان با استعداد کم‌برخوردار سراسر کشور و آزادسازی زندانیان محکوم به جرایم مالی غیرعمد ناشی از تصادفات از دیگر اقدامات بانک ملی ایران از محل چهل و دومین دوره قرعه‌کشی حساب‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز بوده است.

همان گونه که بررسی کارنامه بانک ملی در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی نشان می‌دهد، ایفای این مسئولیت‌ها در حوزه کمک به کم‌توان جسمی همواره در کانون توجه بوده است. در همین راستا می توان به اهداء ویلچر به توان‌خواهان سازمان بهزیستی توسط کارکنان اداره امور شعب بانک ملی ایران در استان کرمان اشاره کرد.

کارکنان این اداره به مناسبت روز جهانی معلولان در راستای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی در پویش مؤمنانه “هدیه شعبه ما، یک ویلچر”، ۱۵ دستگاه ویلچر به ارزش ۳۶۰ میلیون ریال تهیه کرده و به توان‌خواهان سازمان بهزیستی این استان اهداء کردند.

اهدای تبلت به دانش‌آموزان مناطق کم‌برخوردار یا دانش‌آموزان نیازمند در نقاط مختلف کشور از جمله اقداماتی است که بانک ملی طی دو سالی که از همه‌گیری کرونا در کشور سپری شده همواره در دستور کار خود داشته است؛ اهدای ۸۳ تبلت به دانش‌آموزان کم‌برخوردار و تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) استان قم، اختصاص بالغ بر یک میلیارد و دویست و پنجاه میلیون ریال کمک بلاعوض جهت خرید ۵۰ دستگاه تبلت و اهدای آن به دانش‌آموزان نیازمند و تحت حمایت کمیته امداد استان کردستان نیز از همین موارد است.

خط اقتصادی

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.