×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 8 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر


به گزارش خط اقتصادی، امین ابراهیمی مدیرعامل فولاد خوزستان در نشست خبری که در حاشیه برگزاری نمایشگاه ایران متافو ۱۴۰۲ برگزار شد، گفت: در گام چهارم توسعه قرار است تا به ظرفیت ۶میلیون تن تا سال ۱۴۰۴ و پس از آن تا سال ۱۴۱۰ به ظرفیت ۱۳.۶ میلیون تن برسیم. گام چهارم با ۳۲۵ پروژه توسعه‌ای به ارزش ۴۰ همت در حوزه‌های بالادست، پایین دست در مسیر تکمیل زنجیره و زیرساخت‌ها تعریف شده است.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین پروژه‌ گام چهارم توسعه فولاد خوزستان، پروژه زمزم ۳ می‌باشد، تصریح کرد: پروژه زمزم ۳ به عنوان یک ابرپروژه در سطح خود است که با توجه به الزامات زیست‌محیطی و گستردگی جوامع اطراف فولاد خوزستان نسبت به ارتقای تکنولوژی‌های رفع آلایندگی در این پروژه اقدامات لازم انجام گرفته است.

ابراهیمی افزود: امروز با توجه به تغییراتی که در تکنولوژی و المان‌های پروژه زمزم۳ توسط شرکت‌های دانش‌بنیان و نیروهای داخلی انجام شد، این پروژه به یک سوپرمگامدول تبدیل شده است که ظرفیت تولید تا ۲میلیون تن آهن اسفنجی را خواهد داشت.

مدیرعامل فولاد خوزستان اضافه کرد: پروژه زمزم۳ با سرمایه گذاری نزدیک به ۱۵۰ میلیون یورو در زمینی حدود ۲۱ هکتار ایجاد شد که با توجه به فشردگی تعریف‌شده در مراحل و جبهه‌های کاری برای این پروژه در نوع خود منحصر بفرد است. امیدواریم با راه اندازی این پروژه مجموعه فولاد خوزستان سالانه مازاد یک میلیون تن اسفنجی را استحصال خواهد کرد و باتوجه به مازاد نیاز این مجموعه در تولید این محصول با وارد مدار شدن فاز دوم شادگان در سال ۱۴۰۴، آهن اسفنجی به بازار عرضه خواهد شد.

امین ابراهیمی پروژه بعدی این مجموعه در گام چهارم توسعه فخوز را طرح فولاد شادگان عنوان کرد و گفت: هم اکنون ظرفیت تولید در فولاد خوزستان ۴ میلیون تن است که با راه اندازی فولاد شادگان این ظرفیت به ۶ میلیون تن افزایش پیدا می‌کند. طرح فولادسازی شادگان در دوبخش ۸۰۰ هزار تنی برای تولید شمش و یک هزار و دویست تنی برای تولید اسلب عریض تعریف شده است.

وی ادامه داد: هفته گذشته فاز نخست طرح فولادسازی شادگان به میزان ۸۰۰ هزار تن آغاز شد که اکنون ۹۰ درصد پیشرفت دارد و تلاش می‌کنیم تا با همت مجموعه فولاد خوزستان و شادگان تا دی ماه امسال اولین ذوب و تا پایان سال اولین شمش را از این مجموعه دریافت کنیم. امیدواریم محصولات تولید فولاد شادگان به سبد محصولات فولاد خوزستان در سال آینده اضافه بشود.

مدیرعامل فولاد خوزستان نیروگاه ۵۲۰ مگاواتی فولادسازی شادگان را پروژه دیگر این مجموعه اعلام و تصریح کرد: این نیروگاه در قالب طرح ۱۰ هزار مگاواتی و طبق توافق‌نامه‌ای بین وزارت صمت و وزارت نیرو که ۱۰۰۰ مگاوات در تعهدات فولاد خوزستان می‌باشد که تامین اعتبار ۵۲۰ مگاوات آن از طریق صندوق توسعه ملی انجام شده است. پیش‌بینی می‌شود اولین فاز گازی این نیروگاه تا پایان سال ۱۴۰۳ و فاز اول این پروژه ۵۲۰ مگاواتی تا سال ۱۴۰۴ وارد مدار بشود.

وی اضافه کرد: اکنون در حال برگزاری ۵۲۰ مگاوات مابقی هستیم. در حوزه نیروگاهی بحث نیروگاه‌های خورشیدی را در دستور کار خود قرار داده‌ایم. با توجه به اینکه از امسال ۵ درصد نرخ برق برای صنایع فولادی براساس نرخ تجدیدپذیر محاسبه می‌شود، احداث نیروگاه ۲۰۰ مگاواتی سولار را در دستور کار قرار دادیم که در حال برگزاری مناقصه است و تا پایان سال امیدواریم برنده مناقصه مشخص بشود.

امین ابراهیمی حرکت در مسیر فناوری برای تعمیرات و رسیدن به ظرفیت مناسب با استفاده از اورهال ۲ کوره‌ای به شرطی که دچار افت تولید مجموعه فولاد خوزستان نشود را از جمله برنامه های دیگر این مجموعه برای رسیدن به افزایش ظرفیت عنوان کرد.

خط اقتصادی

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.