×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۳۱ شهریور , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 21 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش خط اقتصادی به نقل از خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، واژه وارونگی هوا از کلماتی است که همزمان با دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد و تولید بنزین با کیفیت پایین، بیشتر و بیشتر به گوش ساکنان کلانشهرها رسید.در دولت های بعدی هر چند تلاش شد تا از بار آلودگی هوا با طرح های نوسازی خودروهای فرسوده، افزایش کیفیت بنزین تولیدی و واردات خودروهای هیبریدی کاسته شود اما به دلایل مختلف این تلاش ها با نتایج کمتری همراه شد.

تغییرات اقلیمی، تغییرات شدید آب و هوایی، خشک سالی و عدم توجه به معماری شهرها از جمله مشکلاتی بود که در تشدید آلودگی هوا به خصوص در کلانشهرها ایفای نقش می کرد.اما از معضلی به نام خودروهای تولید داخل با کیفیت پایین در بحث وارونگی هوا نمی شود به سادگی گذشت.معضلی که در سال های اخیر و حضور فرشاد مقیمی در گروه صنعتی ایران خودرو با جدیت بیشتر و نتایج ملموس تری پیگیری شده است.

تخصیص بودجه تحقیقاتی به مراکز تحقیق و توسعه و توجه بیشتر به مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو “ایپکو” از جمله اقداماتی بود که در این دوره نتایج مثبتی برای محیط زیست و كاهش آلايندگي در پی داشت هر چند کارهای دیگری در حوزه سازگاری فرآیندهای تولید با محیط زیست در این گروه صنعتی مانند تصفیه فاضلاب صنعتی انجام شد.

در سال های اخیر ايران خودرو مباحث زیست محیطی را در دو مسیر حوزه سازگاری فرآیندهای تولید با محیط زیست و افزایش سطح تکنولوژی پیشرانه های خود پیش برده است که هر دو به نتایج مثبتی ختم شده است.

برنامه هاي فناورانه ايران خودرو در مقابله با آلودگي هوا

گروه صنعتی ایران خودرو طرح ارتقای موتور پارس بنزینی، سمند بنزینی، پارس و ۴۰۵ دوگانه سوز به XU7P با استاندارد آلایندگی یورو ۵ را به عنوان یکی از تغییرات بنیادی در کاهش سطح آلایندگی این محصولات دنبال می کند.

عرضه تارا با پیشرانه TU5پلاس نیز یکی از مهم‌ترین فعالیت های ایران خودرو در این مسیر بوده است که ارزش آن را در شرایط سخت تحریم ها دو چندان می کند.

ایران خودرو اما مقابله با آلایندگی های محیط زیستی را در همین نکات خلاصه نکرده است بلکه کوشیده تا با تدوین نقشه راه این مسیر را برای سال های بعد نیز ادامه دهد.

پیشبرد سریع برنامه ها در زمینه طراحی و تولید انبوه خانواده گیربکس های دستی ارتقا یافته و انواع گیربکس های اتوماتیک، تغییر نسل پیشرانه ها و ارتقای عملکرد قوای محرکه فعلی و تنوع بخشي به سبد سوختي از مهم‌ترین برنامه های ایران خودرو برای شکل دهی به نسل آینده خودروهای بومی ایران با هدف کاهش آلایندگی و ارتقای استاندارد آلایندگی خودروهای داخلی به یورو۶ است.

گروه صنعتی ایران خودرو در گام نخست توسعه پیشرانه ها وتدوین نقشه راه، در سال ۱۴۰۰ اقدام به نهایی سازی ارتقای پیشرانه های فعلی در راستای تطبیق آن ها با استاندارد روز آلایندگی یورو ۵ کرده است.
خانواده پیشرانه های ۳ استوانه ای که در ابتدای سال ۱۴۰۰ رونمایی شد با عنوان IK3 بر پایه نسخه های بنزینی و CNG با امکان تجهیز به سیستم پرخوران توربوشارژر بومی نسل آینده قوای محرکه محصولات ایران خودرو خواهند بود که دو فاکتور کاهش محسوس مصرف سوخت و کاهش آلایندگی تا سطح استاندارد یورو ۶ را برای خودروهای داخلی فراهم می کند و در عین حال سطح قدرت و گشتاور تمامی خودروها را علی رغم كاهش حجم موتور، از ۲۰ تا ۸۰ درصد افزایش می دهد.

برنامه هاي فناورانه ايران خودرو در مقابله با آلودگي هوا

ایران خودرو در تدوین نقشه راه پیشرانه های این شرکت با اتکا به مرکز تحقیقات موتور ایپکو، پا را از اینهم فراتر نهاده است.

گام بعدی ایران خودرو در مسیر توسعه قوای محرکه در حوزه پیشرانه مربوط به پیشرانه های میکروهیبرید می‌شود که می تواند به میزان قابل توجهی در مصرف سوخت صرفه جویی نماید.

خودروهای مجهز به تکنولوژی میکروهیبرید با اتکا به موتورهای الکتریکی بخشی از وظایف خودرو را از دوش پیشرانه سوخت فسیلی برمی دارد که از آن جمله می توان به برقی سازی سیستم کمکی فرمان و در آینده سیستمی نظیر خاموشی موقت خودرو در توقف‌ها و روشن شدن موتور به هنگام فشردن پدال گاز برای حرکت اشاره کرد که پیش درامدی برای معرفی نسل بعد خودروهای پاک ایران خودرو خواهد بود.
نقشه راه ایران خودرو اگر همچنان طبق مسیر تدوین شده پیش رود و با مشکلات بودجه اي مواجه نشود در اواخر سال ۱۴۰۲ می تواند این شرکت را به سمت نسخه های تمام هیبریدی با اتکا به پیشرانه های خانواده IK3 سوق دهد.

خط اقتصادی

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.