×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 20 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش محمد تقي عليجاني – خبرنگار خط اقتصادي،۱۸ مهر ماه بود که آمار جانباختگان کرونا پس از هفتهها روند کاهشي به روزانه زير ۲۰۰ نفر رسيده بود و با عدد ۲۲۲ به بيش از ۲۰۰ نفر بازگشت دراين زمان بود که کارشناسان و مسئولان حوزه بهداشت و درمان کشور خبر از احتمال خيز موج ششم کرونا در پي کاهش دستورالعملهاي بهداشتي دادند.
امري که در نهايت تعداد شهرهاي قرمز در کشور را افزايش داد و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي روز شنبه هشتم آبان ماه اعلام کرد، در طول يک هفته ۶ شهر به مناطق قرمز ايران افزوده شده و اکنون ۲۲ شهرستان قرمز، ۱۱۴ شهرستان نارنجي، ۲۰۱ شهرستان زرد و ۱۱۱ شهرستان آبي است.
روندي که به گفته برخي متخصصان حوزه سلامت، در کنار بيتوجهي به تزريق واکسن توسط بعضي از شهروندان قوت گرفته و تجارب پيک پنجم کرونا در کشور نشان ميدهد، جز با رعايت دستورالعملها و دريافت اين واکسن کنترل نميشود.
محمدرضا رئوفي دکتري فيزيولوژي پزشکي در اين باره گفت: يکي از عوامل اصلي شيوع کرونا و قرار گرفتن هر کشور در پيک کرونا عدم تزريق واکسن توسط برخي شهروندان است. اين بيماري در سراسر جهان به صورت موج سينوسي افزايش و کاهش مييابد، بنابراين ممانعت براي دريافت واکسن در حقيقت ظلم به خود و ديگران است.
وي يادآور شد: عدم تزريق واکسن باعث چرخش اين ويروس در کشور شده و واکسنگريزان بايد بدانند که خودداري از تزريق واکسن سبب شيوع بيماري، ابتلاء ديگر شهروندان و گاه فوت برخي از بيماران خواهد شد و بنابراين دريافت واکسن به عنوان يک مسئوليت اجتماعي وظيفه همه هموطنان است.
به گفته اين استاد علوم پزشکي، از منظر آماري نيز در برخي کشورها که واکسيناسيون گسترده انجام شده است، پيک کرونا و بيماري شهروندان به ويژه موارد بستري و فوت در اشخاص واکسننزده رخ داده است.
وي افزود: به عنوان مثال، در آمريکا برخي ايالات نسبت به واکسن حالت تدافعي گرفته و در برابر تزريق مقاومت ميکردند. اين ايالات در دوران پيک بيماري، بيش از ديگر مناطق آلوده به کرونا شدند. در اين ايالات همچنين ۵ تا ۱۰ درصد ميزان بستري در آي سي يو و مرگ ومير از واکسنزدهها و ۹۵ درصد از اين موارد از واکسننزدهها بوده است.
اين دکتري فيزيولوژي پزشکي همچنين يادآور شد: همه اصول بهداشتي مقابله با کرونا حتي پس از تزريق دز سوم واکسن نيز بايد تداوم يابد. اين ويروس دائما جهش يافته و احتمال ميرود برخي سويهها به رغم تزريق واکسن بتوانند از سيستم ايمني بدن فرار کنند.
وي ادامه داد: همه جهشهاي ويروس کرونا همچنين قابل شناسايي نبوده و انتظار ميرود شماري از جهشها در برخي کشورها معرفي نشوند، بنابراين رعايت ضوابط بهداشتي مقابله با کرونا پس از تزريق واکسن نيز در شرايط فعلي کشور بايد ادامه داشته باشد. در واقع تزريق واکسن کرونا احتمال ابتلا به وضعيت شديد بيماري و مرگ ومير را کاهش ميدهد، اما به صفر نميرساند.
موضوعي که از عوامل اصلي بيتوجهي به واکسن در سراسر جهان عنوان ميشود و برخي از گروههاي جمعيتي را قانع ميکند، از زير بار اين مسئوليت اجتماعي شانه خالي کنند و به باور کارشناسان اجتماعي و روانشناختي مستلزم آگاهيبخشي در جامعه براي اقناع افکار عمومي است.
به گفته شماري از روانشناسان و تحليلگران اجتماعي، رويارويي استدلال موافقان و مخالفان واکسن، نقشي بهسزا در آگاهيبخشي جامعه و تشويق و ترغيب عمومي به مشارکت در اين طرح سراسري ايفا ميکند.
نرگس نوروزي، روانشناس باليني و روان درمانگر در اين رابطه گفت: تشکيل ميزگرد به منظور مواجهه مخالفان و موافقان واکسن و همچنين تقابل دادهها و استدلالهاي مورد نظر هر دو گروه ميتواند آگاهيبخشي را در اين زمينه تقويت و واکسنهراسي را در کشور کاهش دهد.
وي توضيح داد: يکي از علل اصلي واکسنگريزي، ترس و وحشت رواني ناشي از اطلاعات متناقض است. انتشار اخبار و اطلاعات ضد و نقيض در برخي شبکههاي اجتماعي که فاقد پايه و اساس علمي است، ميتواند بياعتمادي به واکسن، نگراني از عوارض و گاه تصور و ذهنيت مرگ را به دنبال داشته و سبب واکسنهراسي و واکسنگريزي در کشور شود.
نوروزي اضافه کرد: واکسن با مولفه سلامت مرتبط است و بر اين اساس بياعتمادي به واکسن در حقيقت ترس از «به خطر افتادن سلامتي و مرگ» بوده و ميتواند بار رواني شديدي را تحميل کند، اين امر باعث ميشود که شخص رعايت پروتکلهاي بهداشتي را به تزريق واکسن ترجيح دهد.
اين روانشناس باليني ادامه داد: در واقع شخص بروز اشتباه در اين پروسه را جبرانناپذير قلمداد کرده و اين امر واکسنگريزي را به همراه خواهد داشت.
وي تصريح کرد: برخي از شهروندان هم بدون درنظر گرفتن مشاهدات تجربي و تحقيقات پزشکي واکسن را دستآويزي براي کنترل انسان دانسته و معتقدند، سازندگان واکسن سلامت روان و جسم آدمي را از اين طريق به دست ميگيرند.
اين روان درمانگر با اشاره به شماري از مراجعان به مراکز مشاوره در اين رابطه اظهار داشت: برخي از بيماران اعتياد به دليل مصرف مواد دخاني و توهمزا از اين دسته به شمار ميروند.
نوروزي همچنين با اشاره به شماري از آسيبهاي رواني يادآور شد: برخي مخالفان واکسن هم به دليل رفع نواقص و کمبودها، ديده و مطرح شدن در شبکههاي اجتماعي و فضاي مجازي اقدام به ارائه مطالب غيرعلمي در خصوص عوارض واکسن کرونا کرده و واکسنهراسي را تشديد ميکنند.
عبور امن از خيز ششم کرونا با تزريق واکسن
وي تاکيد کرد: تزريق واکسن از سالها پيش به طرق مختلف براي جلوگيري از بيماري مورد استفاده قرار ميگرفت، به عنوان مثال، در دوران شيوع آبله برخي از زنان خمير آبله ترکيده را با هدف پيشگيري از ابتلا تزريق ميکردند. در واقع واکسيناسيون به روش سنتي از گذشتههاي دور وجود داشته و اين اطلاعات بايد از طريق گروههاي موردپذيرش به مردم اطلاع داده شود.

خط اقتصادی

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.