×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش خط اقتصادی ، مسعود حلاج‌پور ظهر امروز در جمع خبرنگاران از انتقال جام تاریخی رشی به استان گیلان خبر داد و اظهار داشت: در کاوش‌های اوایل دهه ۷۰ جام رشی در محوطه باستانی رشی رودبار گیلان کشف شد و پس از به نمایش درآمدن در نمایشگاه‌های مختلف خارجی به کشور بازگشت.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان با بیان اینکه این جام پس از بازگشت در موزه ایران باستان نگهداری می‌شد افزود: پس از اخذ مجوزات لازم به محل نگهداری دائمی جام و با پیگیری‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان، جام رشی به موزه باستان‌شناسی رشت منتقل شد.

وی گفت: این جام متعلق به اواخر دوره ساسانی است که در زیر دارای پایه حلقوی و در رویه بیرونی آن با کنده‌کاری‌های هنرمندانه و تصاویری از صیادان ماهی‌ و موجودات افسانه‌ای بالدار که از اعتقادات مردمان عصر ساسانی بود مزین شده که در مجموع این نقوش در هنر فلزکاری یک شاهکار هنری را خلق کرده است.

حلاج‌پور افزود: این جام به عنوان یکی از نمادهای فرهنگی مردم گیلان شناخته می‌شود و اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان به منظور پاسخ به مطالبه مردم فرهیخته استان برای بازگشت این جام به موطن خود، توانست پس از اخذ مجوزات لازم، جام رشی را به استان گیلان بازگرداند.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان با بیان اینکه موزه باستان‌شناسی رشت با جذب اعتبارات در حال مرمت اساسی است عنوان کرد: امیدواریم با اتمام مراحل مرمت در دهه فجر، جام سیمین زراندود رشی در معرض دید علاقه‌مندان و فرهیختگان استان گیلان قرار گیرد.

وی همچنین از همکاری عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، علی دارابی معاون میراث‌ فرهنگی کشور، همکاران معاونت میراث‌ فرهنگی گیلان و یگان‌حفاظت اداره‌کل و نیروی انتظامی گیلان در راستای انتقال جام رشی به استان گیلان  تقدیر و تشکر به عمل آورد.

خط اقتصادی

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.