×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، وجیه اله جعفری که در جلسه کنترل مدیریتی شرکت ملی صنایع مس ایران سخن می گفت، پس از ارایه گزارش مدیر عامل این شرکت از تولید و توسعه صنعت مس، تصریح کرد: طبق پیش بینی ها بازار جهانی مس از سال ۲۰۲۳ با کاهش تولید معادن مواجه می شود و این امر تا سال ۲۰۳۵ ادامه خواهد داشت از این رو ضروری است که بتوانیم با آینده نگری و تعیین جایگاه خود در این زنجیره، اثرگذاری مورد نظر را در عرصه بین الملل داشته باشیم.
جعفری در این برنامه که علی رستمی به همراه تعدادی از مدیران شرکت ملی صنایع مس و نیز امیر خرمی شاد معاون برنامه ریزی و توسعه، سمیه خلوصی مدیر برنامه ریزی و نظارت راهبردی و امیر صباغ مدیر اقتصادی و سرمایه گذاری ایمیدرو حضور داشتند، افزود: هر بخش از زنجیره صنعت مس از جمله معدن، تغلیظ، ذوب و صنایع پایین دستی، سودآوری جداگانه ای دارد اما نکته این است که باید نسبت بازدهی به سرمایه گذاری را نیز مد نظر قرار داد.

کمبود کنسانتره مس در راه است

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: یکی از نقاطی که بازار جهانی را با بحران مواجه خواهد کرد، کمبود کنسانتره مس است و کشوری که در این بخش سرمایه گذاری کند، نقش موثرتری در بازارها خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه برنامه شرکت مس دستیابی به ظرفیت تولید ۵٫۶ میلیون تن کنسانتره مس تا ۵ سال آتی است، افزود: باید بررسی شود اگر این ظرفیت به ۸ میلیون تن برسد چه منافعی برای کشورمان خواهد داشت.

جعفری در عین حال با اعلام اینکه به زودی طرح جامع مس رونمایی می شود، یادآور شد: این موارد در طرح جامع مس به طور دقیق تری ارایه خواهد شد.

برنامه دستیابی به ظرفیت تولید یک میلیون تن کاتد مس

در این نشست علی رستمی مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: تا سال ۱۴۰۶ گام به گام، برنامه دستیابی به ظرفیت تولید یک میلیون کاتد مس را عملی می کنیم. وی درباره طرح های در دست راه اندازی اظهار داشت: کنسانتره مس دره آلو با ظرفیت تولید ۱۰۰هزار تن و دره زار با ظرفیت تولید ۱۵۰هزار تن در سال، تا انتهای سال جاری وارد مدار تولید می شوند.

به گفته رستمی، برای نخستین بار واحد مس کاتد سونگون در آذربایجان شرقی راه اندازی خواهد شد. مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران، کل سرمایه مورد نیاز اهداف ۵ساله را ۱۰ میلیارد دلار اعلام و تصریح کرد: با توجه به فروش سالانه حدود ۲ میلیارد دلار، می توانیم منابع مالی لازم را تامین کنیم.

وی ذخایر مس ایران را با برداشت فعلی، برای ۲۰۰ سال آینده کافی دانست و گفت: ذخایر برجا مس ایران به ۵۴ میلیون تن رسیده است و رتبه پنجم جهانی از نظر ذخیره مس را کسب کرده ایم. رستمی اظهار داشت: امسال با تجهیزاتی که خریداری شده، برنامه ۲۰۰هزار متر حفاری را اجرایی می کنیم. همچنین این شرکت ۶۰درصد حفاری معادن ایران را در اختیار دارد. به گفته وی، شرکت مس روزانه ۸۰۰ متر حفاری اکتشافی انجام می دهد و در این میان، عمیق ترین حفاری صورت گرفته تا عمق ۱۵۰۵ متری بوده است.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران، استخراج ۸ ماه این شرکت را ۱۴۵ میلیون تن اعلام کرد در حالی که در مدت مشابه سال قبل این رقم، ۱۳۵ میلیون تن بوده است. همچنین تولید کاتد مس ۱۹۴هزار تن بوده در حالی که تا پایان آبان ۱۴۰۰ تولید کاتد به ۱۹۱هزار تن رسیده بود. وی پیش بینی کرد: تولید کاتد مس تا پایان سال ۱۴۰۱ به ۳۰۳هزار تن خواهد رسید در حالی که سال قبل تولید ۲۸۵هزار تن بود.

پیش نیازهای اجرای طرح های توسعه صنعت مس

در این نشست، علی اصغر یوسف نژاد عضو هیات عامل ایمیدرو، از طرح جامع مس به عنوان سند بالادستی این صنعت یادکرد و گفت: استراتژی مشخص، اصلی ترین عامل حرکت در مسیر توسعه و عامل تعیین کننده در بازارهای جهانی است. وی همچنین از برآورد تامین و مصرف آب و انرژی و نسبت ذخیره به برداشت ماده معدنی به عنوان عوامل تعیین کننده در جایگاه آتی شرکت مس یاد کرد.

همچنین سمیه خلوصی مدیر برنامه ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو، توسعه همکاری با معادن کوچک معادن و اثر گذاری بر درآمدزایی و اشتغال این معادن را مورد تاکید قرار داد و گفت: موارد ضروری برای توسعه این صنعت همچون استفاده از نسل جدید تکنولوژی (نسل چهارم) و هوش مصنوعی و مکانیزه‌اسیون فرایند تولید، باید مشخص باشد.

وی همچنین ساختار و نحوه تامین مالی برای جذب ۱۰ میلیارد دلار سرمایه را مورد اشاره قرار داد و گفت: آینده نگری در میزان درآمد، هزینه ها و صادرات باید به گونه ای باشد که خللی در تامین سرمایه ایجاد نشود.

امیر صباغ مدیر اقتصادی و سرمایه گذاری ایمیدرو اظهار داشت: ثبت سفارشات تجهیزات و مجوزهای مربوطه، درصد ساخت داخل، زمان ساخت و ارسال به سایت های توسعه، نحوه همکاری با گمرک، از جمله اصولی هستند که باید زمان بندی دقیق آن ها در فرایند توسعه مشخص شوند.

خط اقتصادی

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.