×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 20 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش محمد تقي عليجاني – خبرنگار خط اقتصادي، حامد برکاتي افزود: جمعيت کشور به سمت پيري حرکت مي کند و با توجه به اينکه اميد به زندگي در زنان بيش از مردان بوده و بانوان بعد از طلاق کمتر ازدواج مجدد دارند، دوران تنها بودن و سالمندي آنها بيشتر خواهد بود و از هم اکنون پديده زنانه شدن سالمندي آغاز شده و اگر سيستم هاي حمايتي به درستي تبيين نشود، مشکلات زيادي خواهيم داشت.

وي اظهار داشت: مردان به دليل مرگ هاي زودهنگام از جمله حوادث ترافيکي عمر کمتري مي کنند و طول عمر زنان سه تا چهار سال بيش از آنها است و در جامعه امروزي با توجه به اينکه فرزندآوري کمتر شده، در دوران سالمندي مشکلات زيادي خواهند داشت و تنها خواهند بود.

برکاتي با بيان اينکه نرخ باروري در کشور ۱/۷ است در حالي که بايد ۲/۱ باشد تا جمعيت حفظ شود، تاکيد کرد: شيوع پوکي استخوان به دنبال فقير شدن استخوان ها، گسترش سرطان سينه که در استان هاي کشور بصورت يکسان است، براي سلامت زنان در دوران سالمندي خطرناک بوده و بايد زنان از وضعيت سلامت خود آگاه شوند تا دوران سالم تري را در دوران پيري طي کنند.

وي با بيان اينکه خدمات و امکانات زيادي بايد در جهت ارتقاي سلامت سالمندان فراهم شود، گفت: بروز مشکلاتي از جمله کمبودهاي تغذيه‌اي و به تبع آن وضعيت ضعف جسماني و کاهش قواي بدني طبيعي در سن سالمندي از ديگر مصايب و مسايلي است که زندگي سالمند را نشانه گرفته و تحت فشار قرار مي‌دهد.

وي با اشاره به اين که تمام توان يک سالمند براي حمايت مالي و معنوي از خانواده و فرزندان به کار گرفته مي‌شود، افزود: اين در حالي است که به طور معمول حمايت مالي و برخورداري مالي سالمندان به مراتب کمتر از دوره گذشته زندگي شان است پس بايد با جديت بيشتر به اين مسله نگاه کرد .

فرهنگ‌سازي لازم در زمينه جايگاه سالمندان و توانمندي‌هاي آنان در جامعه ما صورت نگرفته گرچه در فرهنگ ايراني و ديني بر جايگاه و احترام بزرگ‌تر بسيار تاکيد شده است اما اين آموزه‌ها بايد به شکل عيني و عملي در جامعه ترويج شود تا بتوان علاوه بر تامين سلامت روح و روان سالمندان، آنان را در روند امور جمعي حفظ کرد و در فعاليت‌هاي اجتماعي مشارکت داد.

 بررسي‌هاي  مطالعات دراين زمينه حاکي از اين است که سالمندي در حال زنانه شدن و تعداد زنان سالمند خود سرپرست در حال افزايش است. به همين دليل نياز به سياستگذاري‌هاي اجتماعي و فرهنگي و توجه به منابع در اختيار سالمندان بيشتر احساس مي‌شود. سالمندي در حال زنانه شدن است. چرا که بررسي‌هاي جهاني نشان مي‌دهد که اميد به زندگي زنان به طور متوسط ۴٫۵ سال بيشتر از مردان است و تعداد زناني که در گروه سني سالمند قرار دارند، به نسبت قابل توجهي بيشتر از مردان سالمند است. اين الگوي سالمندي نشان مي‌دهد که احتمال بيوه يا مجرد بودن زنان سالمند نسبت به مردان بيشتر است.

خط اقتصادی

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.