×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 23 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 20 خبر

به گزارش خط اقتصادی، جمعی از هنرمندان، تولید کنندگان، فروشندگان، صادرکنندگان، کارآفرینان و پیشکسوتان حوزه صنایع‌دستی روز دوشنبه ( ٨ آذر ماه) با علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دیدار و گفت‌وگو کردند.

دارابی در حساب کاربری خود در اینستاگرام با اشاره به جلسه با جمعی از هنرمندان صنایع دستی نوشت: آنها طوماری که بیش از ۵۰ نفر آن را امضاء کرده بودند را تسلیم کردند که طی آن خواهان تحولات و تغییرات بنیادین در حوزه صنایع دستی کشور بودند.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: صنایع دستی در ایران از خانواده بزرگی تشکیل شده است از بافته های داری (فرش، قالی، گلیم، گبه، زیلو و .. ) بافته‌های دستگاهی (جاجیم، پارچه های زربفت و … ) رودوزی سنتی ( پته دوزی، سوزن دوزی و … ) دوخت داخل پارچه… تا صنایع‌دستی فلزی (دوات گری، قلم زنی و … ) ورشو سازی، ریخته گری، زیورسازی، انگشتر سازی، مینا کاری، سفال گری، آبگینه.

وی افزود: همچنین این حوزه، صنایع دستی چوبی (خاتم کاری، پیکر تراشی) صنایع دستی سنگی، نگارگری، چاپ های سنتی، پوستین دوزی، نمدمالی، حصیربافی، صنایع دستی چرمی، رنگ سازی سنتی، رنگرزی سنتی، را شامل می‌شود.

لزوم افزایش سهم بازار بزرگ صادرات صنایع دستی ایران در جهان

دارابی با بیان اینکه «صنایع دستی کشور نقش بزرگی در ایجاد اشتغال و رونق کسب و کار و جذب گردشگر می‌تواند داشته باشد» تصریح کرد: ایران از نظر تولیدات صنایع‌دستی سومین کشور دنیا، اما از نظر صادرات چهل‌وپنجمین کشور جهان است و این عقب‌ماندگی بزرگ و لزوم افزایش سهم بازار بزرگ صادرات در جهان از گلایه‌های مهم این هنرمندان که برخی استادان پیشکسوت دانشگاه بودند بشمار می‌آید.

معاون میراث‌فرهنگی کشور افزود: عدم اجرای قانون حمایت از هنرمندان در حوزه صنایع‌دستی، بیمه آنها، بودجه و اعتبارات بسیار کم و سایه سنگین مقررات زائد و برخی شیوه‌های مدیریت ناکارآمد دولتی از دیگر انتقادهای این جمع صمیمی و هنرمند بود.

دارابی خاطرنشان کرد: فقدان آمار جامع در حوزه صنایع‌دستی به گونه‌ای که طبق برآوردها بیش از ۲ میلیون نفر در حوزه صنایع‌دستی شاغل هستند در حالی که ۵۳۰ هزار نفر آنها دارای شناسنامه کاری می‌باشند.

قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی افزود: حرف‌ها، نقدها و پیشنهادهای آنها را شنیدم. سیاست‌ها و برنامه‌های آینده وزارت میراث و عزم قاطع مهندس ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را برای بر تحول جدی در حوزه صنایع دستی بیان کردم.

خط اقتصادی

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.