×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۳ مهر , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 24 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش محمد تقی علیجانی خبرنگار پایگاه خبری خط اقتصادی ، فاوا به فناوری­هایی گفته می­شود که در جمع‌آوری، انتقال، ذخیره‌سازی، بازیابی، پردازش، انتشار و نمایش اطلاعات مورد استفاده قرار می­گیرد. این فناوری­ها را می­توان نقطه همگرایی الکترونیک، پردازش داده­ها و ارتباطات دوربرد دانست. این همگرایی دو جنبه دارد: از میان رفتن فاصله ­ها با شکل­ گیری شبکه گسترده جهانی؛ رایانه­ای شدن سیستم‌های ارتباطات دوربرد با ظرفیت­های جدید برای انتقال صدا و تصویر. همگرایی الکترونیک و ارتباطات دوربرد، ابزارهایی برای گردآوری، ذخیره­سازی، پردازش، سازماندهی، انتقال و نمایش اطلاعات در اختیار انسان قرار می­دهد .

پیشرفت­های اخیر در صنعت رایانه و اطلاع رسانی؛ ورود و ظهور شبکه­ های اطلاع­ رسانی محلی، ملی، منطقه­ای و بین­ المللی و به­ ویژه اینترنت، فناوری­های ارتباطی، ‌ابزارها و روش­های جدیدی را پیش روی طراحان و خلق­ کنندگان ایده ­ها و نوآوری­های نوین قرار داده است.

نفوذ فناوری­های جدید اطلاعاتی به مراکز تحقیقاتی و تولید علم (از موسسات تحقیقات فناوری تا دانشگاه­ها) و حتی منازل، روابط مخترعان و مبتکران در سراسر جهان را دگرگون ساخته است

امروزه، فناوری اطلاعات و ارتباطات را می­توان به عنوان ابزار نیرومندی برای ایجاد سازوکارهای بسط و توسعه نوآوری در زمینه ­های مختلف مورد استفاده قرار داد. توسعه روزافزون ابزارهای مبتنی بر این فناوری­ها و سرعت فراوان تطبیق آنها با نیازمندی­های انسان موجب گردیده شکل جدیدی از محیط یادگیری و تعاملی خلاق، فعال و فراگیر ایجاد شود. نفوذ فناوری­های جدید اطلاعاتی به مراکز تحقیقاتی و پژوهش­های کاربردی (دانشگاه­ها، صنایع و بخش خدمات)، زمینه­های ایجاد نوآوری در سیستم­ها و مکانیزم­های دارای کاستی‌های مشخص را به ­طور کلی دگرگون ساخته است. از این‌رو، الگوهای سنتی یادگیری متحول شده­اند و پژوهش‌گران و افراد علاقه‌مند به خلق تفکرات نو با حجم گسترده­ای از اطلاعات و دانش مواجه هستند.

با در نظر گرفتن تمامی جنبه­های مثبت فناوری اطلاعات و ارتباطات، عدم استفاده صحیح از این فناوری­ها آسیب­ های جدی به­ همراه داشته است که می­تواند سلامت جوامع بشری را تهدید و هزینه­هایی را چه در سطح خرد و چه در سطح کلان ایجاد کند.­ در این راستا، ریپاچولی ۲نشان داد سرطان یکی از نتایج قرار گرفتن در معرض امواج تلفن همراه است.

هانسگن و آرینا ۳ نشان دادند بین استفاده از تلفن همراه و دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی ارتباط مستقیمی وجود دارد. خورانا و همکاران نشان دادند استفاده از تلفن همراه به مدت بیش از ۱۰ سال، دو برابر خطر وجود تومور مغزی را در همان طرف سر که بیشتر برای استفاده از تلفن همراه استفاده شده است، افزایش می­دهد.

اولاتوکن و آدیله به بررسی شیوع اعتیاد به اینترنت در میان نوجوانان پرداختند. نتایج نشان داد در میان نوجوانان، نرخ شیوع اعتیاد به اینترنت ۳/۳ درصد است و این نرخ در مردان نسبت به زنان ۳ به ۱ می‌باشد. میزان انزوای اجتماعی و گسستگی حاصل از استفاده از اینترنت از لحاظ ذهنی در انسان، احساس بی‌پناهی مضاعف و عدم امنیت و اعتماد می­باشد.

در مطالعه‌ای که انجام شده است اثبات شده که بین ابعاد سلامت عمومی و استفاده مفرط از تلفن همراه رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بین دانشجویان دختر و پسر و مجرد و متاهل از نظر استفاده مفرط از تلفن همراه تفاوت معناداری وجود دارد.

مبانی نظری و مطالعات تجربی در زمینه تاثیر فاوا بر سلامت، لزوم آشنا نمودن افراد با خطرات جسمانی، رفتاری، اخلاقی و استفاده‌های نامناسب، غیرضروری و زاید فناوری‌های نوین را نشان می­دهد. از این‌رو، با توجه به اهمیت موضوع، لازم است مطالعاتی در زمینه بررسی میزان تاثیرگذاری فاوا بر اقتصاد سلامت انجام شود؛ زیرا با آگاهی از میزان تاثیرگذاری فاوا بر سلامت افراد می­توان با پدیده استفاده نادرست از این فناوری­های نوین به عنوان یک مشکل بهداشتی مقابله نمود و به فرهنگ‌سازی و آموزش صحیح در سطح خانواده‌ها و جامعه مبادرت نمود.

خط اقتصادی

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.