×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 20 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

بر اساس آنچه پلیس فتا اعلام کرده فیشینگ عامل شکل‌گیری یک‌سوم جرائم سایبری در کشور است. به همین خاطر استفاده از رمز دوم یکبار مصرف به‌جای رمز ثابت در دستور کار قرارگرفته است؛ به‌طوری‌که پیش‌بینی می‌شود با جایگزین شده رمز یکبارمصرف از سوی تمامی بانک‌ها می‌توان میزان قربانیان فیشینگ را به‌طورجدی کاهش داد.
دنیای پیشرفته و بانکداری مدرن معمولا برای انتقال پول برای مبالغ بالا از این روش ارسال کدبرای مشتری استفاده می‌شود و افراد مجبور به استفاده از رمز پویا نیستند.امادرهرصورت این روشی است که مسئولان نظام بانکی برای همه مبادلات آنلاین در نظر گرفته‌‌اند.
بانک مرکزی برای کاهش مشکلات ناشی از نصب و راه‌اندازی اپلیکیشن‌های رمزساز که هر بانک به‌صورت جداگانه ارائه داده‌بود راه‌حل‌هایی را پیشنهاد داد، اما به‌نظر می‌رسد این راه‌حل‌ها نیز نتوانسته است مشکلات کاربران را کاهش دهد. راه‌حل اول ارسالرمز دوم پویا به‌صورت پیامکیاست که به‌گفته‌ی برخی کاربران پیامک حاوی رمز دوم در برخی از تراکنش‌ها دیر ارسال می‌شود و کاربر نمی‌تواند در زمان تعیین شده تراکنش خود را تکمیل کند. راه‌حل دوم نیز این بود که تراکنش‌های کم‌تر از ۱۰۰ هزار تومان به رمز دوم پویا نیاز ندارند و با همان رمز دوم ایستا کار می‌کنند؛ اما به این شرط که کاربر مسئولیت عواقب ناشی از آن را بپذیرد. به‌عبارتی اگر کاربر بخواهد برای تراکنش‌های زیر ۱۰۰ هزار تومان از رمز دوم ایستا استفاده کند باید در مهلت تعیین‌شده از سوی بانک‌ها، به خودپرداز بانک مورد نظر مراجعه کرده و ضمن انتخاب رمز دوم ایستای جدید، تعهد دهد که مسئولیت عواقب ناشی از استفاده نکردن از رمز دوم پویا برای تراکنش‌های زیر ۱۰۰ هزار تومان را می‌پذیرد.
با همه این راه‌حل‌ها اما مشکلات همچنان ادامه دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد تعداد تراکنش‌های خرید اینترنتی که مستقیما مرتبط با کسب‌وکارهای این حوزه است حدود چهار درصد نسبت به قبل از الزام استفاده از رمز دوم پویا کاهش داشته‌است. تراکنش‌های شامل تراکنش‌های کارت به کارت از طریق برنامک‌ها نیز حدودا ۲۰ درصد کم‌تر شده‌است.
بطور خلاصه باید گفت که در حال حاضر مشتریان از سخت‌تر شدن انجام کارهای روزانه مثل خریدهای اینترنتی، پرداخت قبوض و کارت به کارت کردن و … گلایه دارند. در هر صورت این واقعیت را نمی‌توان نادیده گرفت که در دنیای تجارت الکترونیک برندها حتی برای کم کردن یک کلیک اضافه تلاش می‌کنند. چون معتقدند این موضوع رضایت مشتریانشان را فراهم می‌کند. برای مثال سال‌هاست آمازون به عنوان بزرگ‌ترین فروشگاه الکترونیکی جهان روی “خرید با یک کلیک”خود مانور می‌کند.
رمز پویا به صورت مرحله‌ای فعال خواهد شد. به این شکل که اگر بانکی زیرساخت موردنیاز برای فعال‌سازی و تخصیص رمز پویا را داشته باشد می‌تواند کماکان از رمز دوم ایستا استفاده کند اما اگر بانک‌های دیگر تمامی مفاد موردنیاز زیرساخت و توسعه رمز پویا را دارند، از امروز می‌توانند از رمز پویا استفاده کنند.
*دلیل اصلی مشخص کردن مقدار حداکثر مورد نیاز برای استفاده از رمز پویا این است که بیش از حدود ۶۰ درصد تراکنش‌ها در طول روز کمتر از ۱۰۰هزار تومان هستند که مربوط به پرداخت قبض‌ها و خرید شارژهای اینترنتی است که استفاده از رمز پویا را برای هر بار خرید این اقلام بسیار سخت وزمان بر است
رمز پویا به این شکل کار می‌کند که به صورت الگوریتمی کاملا تصادفی و بدون منطق، کدی چند رقمی (معمولا ۶ رقمی) در هر دقیقه ایجاد می‌کند و برای خرید و تراکنش آنلاین از شما درخواست می‌کند که کد زنده آن لحظه را به آن بگویید که برای هر خرید حتما باید وارد اپلیکیشن مربوطه شوید و یا پیامک آن را دریافت کنید تا به رمز پویا دسترسی داشته باشید و تراکنش را از طریق آن کامل کنید.

خط اقتصادی

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.