×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 26 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

خط اقتصادي: دعانويسان و فالگيرها که ادعا ميکنند از همه چيز باخبر هستند، اما براي پول گدايي ميکنند.
به گزارش محمد تقي عليجاني – خبرنگار خط اقتصادي، نداشتن اعتماد به نفس و نبود آموزش کافي در مدارس باعث مراجعه افراد به فالگيرها شده تا مشکلات آنها را رفع کنند، اما بعضي مراجعه کنندگان به اين فالگيرها ميگويند، نه تنها مشکل آنها حل نشده بلکه پولهاي زيادي را هم از دست داده اند و از نظر روحي نيز آسيب ديده اند.
پرستو گلستاني روانشناس، درمورد مراجعه افراد مختلف به رمال و دعانويس در هنگام بروز مشکل و سختي گفت: اينکه افرد در هنگام سختيها و حل آن مشکل به چه کساني مراجعه ميکنند، بستگي به يادگيري آنها در رابطه با مهارت توانايي حل مسئله دارد. آيا افراد مشکلات و مسائل را چيزي ميدانند که از پس آن بر ميآيند و اينکه در زندگي خود چقدر تاثير گذار هستند بر فرايندي که در زندگي خود رخ ميدهد، اثر مستقيم ميگذارد.
آموزش در خانواده و مدارس مانع مراجعه به فالگير
گلستاني توضيح داد: وقتي افراد از کودکي تحت آموزش والدين و مراحل آموزشي در مدارس و … ياد نميگيرند که به اندازه کافي خود را موثر بدانند در زندگي، سرنوشت و ساختن مسير خود وهمچنين اگر اين اعتماد به نفس و آموزش در فرد شکل نگرفته باشد باعث مراجعه به رمال و دعانويس خواهد شد.
عدم اعتماد به نفس يکي از دلايل مراجعه به فالگيرها
او ادامه داد: افرادي که احساس درماندگي دارند در هنگام بروز مشکل، اين باور را به خود ندارند که ميتوانند مشکل را حل کنند وحس ميکنند بايد توسط دعا يا رمالي مشکل را حل کنند که همان نگاه کودکانهاي است که در فرايند رشد در کودکي داشته اند وهمچنان تا بزرگسالي حفظ کرده اند. اين باعث شده تا به رمالها مراجعه کنند تا از غيب به آنها خبر بدهند؛ اين حالت جادويي بودن باعث مي شود که اظطراب آنها کاهش يابد.
افراد از کودکي بايد ياد بگيرند که با زندگي واقعي روبه رو شوند و با آزمون و خطا و کمک گرفتن از آن با روشهاي حله مسئله آشنا شوند.
يکي از مهمترين دلايل مراجعه افراد به دعانويس يا رمال اين است که وقتي که سطح اظطراب در هنگام مشکلات بالا ميرود، باورهاي ناکارآمد که نميتواند آن مشکل را حل کند فعال ميشود و فرد به حداقلها رضايت ميدهد و به انسانها و تخصص علمي اعتماد نميکند و به موقعيتي که هيچ ملاکي براي ارزيابي آن وجود ندارد مراجعه ميکند.
يکي از افرادي که براي حل مشکل خود به دعانويس مراجعه کرده بود گفت: بعد از حدود ۶ ماه که از زمان ازدواجم گذشت با مادر همسرم به مشکل خوردم که به پيشنهاد يکي از دوستانم به دعانويس مراجعه کردم که گفت بايد در انباري خانه مدفوع سگ را قرار دهي تا مشکلت رفع شود.
بعد از چند مدت که مشکلم حل نشد، دوباره به همان دعا نويس مراجعه کردم که گفت، بايد يک دعاي قوي بنويسم که قيمت آن بالا است، اما حتما مشکلت رفع خواهد شد که آن هزينه را هم پرداختم، بعداز چند ماه نه تنها مشکلم حل نشد بلکه به دليل بالا گرفتن اختلافات با همسرم و خانواده او طلاق گرفتم.
اطمينان نداشتن مردم به آينده مراجعه به فالگير و رمال ها را افزايش ميدهد
شريفي يزدي جامعه شناس در مورد علت مراجعه افراد به دعانويس گفت: مطالعات نشان ميدهد خانوادههايي که معتقد نيستند به رمالي و فالگيري روي ميآورند. فرزندان چنين خانوادههايي گرايش بيشتري به اين بخش از خرافه دارند. هرچه در جامعه مشکلات و آسيبهاي اجتماعي بيشتر باشد گرايش به خرافه افزايش مييابد و آسيبهاي فکري را در جامعه به وجود ميآورد.
وقتي که مردم با مشکلات زيادي روبه رو ميشوند براي آنکه مشکلات را حل کنند از روشهاي ميانبر استفاده ميکنند مثل فالگيرها که ميگويند آينده را پيشگويي کنند. زماني که شما در جامعهاي زندگي ميکنيد که آينده آن جامعه براي اکثر مردم جامعه نا مشخص است افراد سعي ميکنند از آينده خبر دار شوند، چون استرس دارند.
وي گفت: علت ديگر مراجعه افراد به دعانويسها اين است که در برخي از تريبونهاي رسمي شاهد شنيدن نداهايي هستيم که برخي از افراد به رمالي و فالگيري معتقد هستند که در مردم هم تاثير گذار است. از نظر جامعه شناسي رمالي و فالگيري در بين قشر مرفه و فشر کم سواد و کم درآمد جامعه رايج است و طبقه متوسط کمتر به سراغ اين پديده خرافي ميرود.
وي افزود: در برخي از فيلمهاي تلويزيوني اين پديده تبليغ ميشود و گسترش علم و دانش در سطح مهدکودک و خانواده با يک نگاه علمي ميتواند از اين پديده جلو گيري کند. علت ديگر ترويج فالگيري و دعانويسي سوءاستفاده برخي افراد از اعتقادات مردم است براي ترويج خرافه که در همه جاي دنيا وجود دارد.

خط اقتصادی

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.