×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

اگر اهل تهران و یا کرج هستید حتما نام روستای شهرستانک به گوشتان خورده است. روستایی خوش آب و هوا در جاده چالوس، که حتی ناصرالدین شاه نیز نتوانست از این روستا به راحتی دل بکند و دستور ساخت یک کاخ زیبا در این منطقه را داد. شهرستانک یکی از بهترین مناطق گردشگری برای افرادیست که علاقمند به طبیعت و کوهنوردی هستند و دلشان یک سفر یک روزه، خارج از شهر می‌خواهد. وجود زمین‌های حاصل خیز، آب وهوای مطبوع و پوشش گیاهی فوق‌العاده سبب شده تا این روستا زنده بماند و در هر فصلی از سال، زیبایی و جاذبه های منحصر به فرد خودش را داشته باشد.

شهرستانک کجاست؟
شهرستانک از جاذبه‌های گردشگری کرج محسوب می‌شود. روستایی سرسبز در دهستان «آسارا» از توابع بخش آسارا در استان البرز است. در واقع این روستای خوش آب وهوا در مرز بین دو استان تهران و البرز قرار دارد. برای رسیدن به شهرستانک فرقی نمی‌کند مبدا کجاست در هر صورت باید به جاده چالوس بیایید و اینگونه با یک تیر، دو نشان می‌زنید. علاوه بر مقصد زیبایی که در انتظار شماست، لذت سفر به شهرستانک از جاده‌های پر پیچ و خم چالوس آغاز می‌شود و هر مسافرانی که راهی این جاده می‌شوند، غرق زیبایی و طبیعت بکر آن شده و خاطره خوش این سفر تا همیشه در ذهنتان می‌ماند. ناگفته نماند مسیرهای فرعی که به روستا منتهی می‌شود هم، منتظره‌ی تکرار نشدنی را به نمایش گذاشته است.

بهترین زمان سفر به شهرستانک
سفر به شهرستانک در هر فصلی از سال جذابیت های بی بدیل خودش را دارد و کاملا به شما بستگی دارد که کدام فصل را برای سفر بیشتر دوست دارید. آب و هوای شهرستانک سرد و معتدل است. زمستان های سرد و تابستان های خنکی دارد. به دلیل موقعیت جغرافیایی این روستا جزو مناطق ییلاقی به حساب می‌آید و تقریبا پنج ماه از فصل سرد سال یخ بندان است. اگر عاشق طبیعت سرسبز، درختان توت و آلبالوهای تازه و خوش طعم هستید و هوای مطبوع و معتدل را بیشتز دوسدارید، بهترین زمان بهار و تابستان است. اما اگر به دنبال طبیعت رنگارنگ و آب و هوای خنک‌تر و باران هستید، پاییز زیبای این روستا از دست ندهید و می‌توانید از مردم روستا توت و آلبالو خشک بخرید.
عاشقان سرما و برف باید در زمستان به این روستا بروند تا سرمای واقعی را تجربه کنند و لذت خوردن یک کاسه آش داغ و خوشمزه، دستپخت اهالی روستا را از دست ندهند. در کل شما در هر فصلی از سال که به این منطقه بروید، لطف خودش را دارد و بی شک سفر یک روزه خاصی را برای شما رقم می‌زند.

تفریحات و جاذبه های گردشگری شهرستانک
در فصل بهار و تابستان، این روستا مملو از درختان آلبالو، گردو و توت است و مسافرین می‌توانند با اجازه از مردم محلی روستا از این محصولات استفاده کنند. همچنین آب و هوای این منطقه فرصت خوبی برای پیاده‌روی دلچسب در کنار دوستان و خانواده می ‌باشد. پاییز و بهار، بهترین فصل ها برای طبیعتگردی است. زیرا علاوه بر آب و هوای مطبوع، مناظر اطراف بسیار چشم نواز هستند. ناگفته نماند که این روستا جاذبه های تاریخی زیبایی همچون:

کاخ ناصری یا کاخ شهرستانک
مناطق خوش آب‌و‌هوا و بکر همیشه انتخاب پادشاهان برای ساخت یک کاخ بوده تا همراه خانوده برای شکار و گذراندن اوقات استراحت به آن‌جا بروند. روستای شهرستانک نیز یک تفرجگاه ییلاقی زیبا است، که ناصرالدین شاه کاخ ناصری را در ارتفاعات آن بنا کرد تا از گرمای تابستان به ارتفاعات این روستا پناه ببرد. ساخت این عمارت در فضایی هشت هزارمتری حدود سه سال به طول انجامید. متاسفانه در دوره پهلوی این کاخ تخریب شد و بیشتر قسمت های آن تقریبا از بین رفت. نام این بنا در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است.
برای رسیدن به کاخ ناصری (کاخ شهرستانک) باید مسیری حدود ۶٫۵ کیلومتر را به سمت جنوب شهرستانک به طرف ارتفاعات شاه نشین بپیمایید. کوهنوردانی که از سمت توچال به روستا می‌رسند، به اولین جایی که برخورد می‌کنند کاخ ناصری است که بازدید از این کاخ در روزهای جمعه برای عموم آزاد می‌باشد.

قلعه دختر (دزدبند)
قلعه دزدبند که به قلعه دختر نیز معروف است، محل دیده‌بانی نگهبانان در دوره اسلامی بوده که در بلندترین قله شهرستانک قرار گرفته است. تاریخ ساخت این بنا به دوره ساسانیان بازمی‌گردد. قلعه دختر برای کوهنوردان بسیار جذاب است و اگر به پیاده‌روی و کوهپیمایی علاقمندید، می‌توانید به منطقه بروید. اما اگر قصدتان صرفا استراحت است، از دیدن این قلعه صرف نظر کنید. راه دسترسی به این قلعه باید، سمت چپ کوه شاه نشین را پیش بگیرید و بعد از یک پیاده‌روی حدودا نیم ساعته به قلعه خواهید رسید. کوه شاه نشین دقیقا در پشت کاخ ناصری قرار دارد.

تپه شنستون
تپه شنستون یا «شن ستان» در قسمت جنوب دره گل کیله روستا شهرستانک قرار دارد. پیشتر زمین‌های تپه شنستون برای کشت‌های دیم مورد استفاده قرار می‌گرفت. به همین خاطر، قلوه‌سنگ‌های پراکنده در دامنه کوه جمع‌آوری شده و در قسمت‌های مختلف دامنه انباشته شده‌اند. در گذشته دامنه کوه‌ها به عنوان قبرستان مورد استفاده قرار می‌گرفت. بر اساس شواهد یافت شده این منطقه محل سکونت چادر نشینان بوده است.

درخت سرو اورس
درخت سرو اورس، درختی کهن سالی که محلی‌ها با نام «هورست» می‌شناسند. ارتفاع آن ۱۷ متر و پهنایی حدود ۱۴ متراست که بالای مسیری خاکی در قسمت جنوب شرقی روستا قرار دارد. برخی از افراد معتقدند که قدمت این درخت به ۲۸۰۰ سال قبل باز می‌گردد. درختی که حتی قبل از دوره هخامنشیان وجود داشته و به عنوان یکی از قدیمی‌ترین موجودات زنده ، شاهد تاریخ پر فراز و نشیب ایران بوده است. شما می‌توانید در مسیر بازگشت از کاخ به این درخت کهن‌سال سر بزنید. البته دهیاری شهرستانک در حال ساخت یک مسیر جدید برای دسترسی راحت‌تر به این درخت است.

کتیبه شهرستانک
در ضلع شرقی کاخ ناصری، سنگی با ارتفاع حدودا ۴ متر به چشم می‌خورد که نوشته‌های آن خوانا نیست. بنا به گفته ساکنین روستا این کتیبه را در زمان ناصرالدین شاه از صخره مشرف به کاخ شهرستانک جدا کردند و به این مکان منتقل کردند. این اتفاق باعث شد، تا ناصرالدین شاه دستور نوشتن این واقعه را بر روی همان سنگ بدهد.

چشمه گل کیه
این چشمه فاصله زیادی با عمارت ناصری ندارد و با پیمایش مسیری حدود ۲۰ دقیقه از کاخ به سمت شمال به چشمه گل كيله خواهید رسید. چنانچه قصدتان دیدن کاخ ناصری نیست، باید خودتان را آماده یک پیاده‌روی طولانی کنید. اما اگر تا کاخ ناصری رفتید لذت دیدن این چشمه و استراحت کنار آن را به هیچ عنوان از دست ندهید. این چشمه زلال از زیر یک سنگ سرچشمه گرفته و در نهایت به رودخانه می‌ریزد. پیشنهاد می‌کنیم حتما برای صرف یک وعده ناهار به این مکان بروید. لذت اتراق در اطراف چشمه با چشم‌اندازی زیبا همراه با درختان گردو، گیلاس و آلبالو اشتهای شما را دوچندان می‌کند.

آشنایی با مردم روستای شهرستانک
جمعیت شهرستانک طبق آخرین سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ ، ۱,۳۰۷ نفر (۴۸۲ خانوار) ثبت شده است؛ اما نکته جالب اینجاست که جمعیت روستا در فصول مختلف سال، تغییر می‌کند. شغل اکثر مردم باغداری است و علاوه بر آن، تولید محصولات لبنی، شال‌بافی، دامداری، پرورش زنبورعسل، کشت غلات و جاجیم از جمله مشاغلی است اهالی این منطقه به آن مشغول هستند. مردم این روستا، افرادی بسیار خونگرم، مهماندوست و خوش برخورد هستند. ساکنین شهرستانک مسلمان بوده و زبان فارسی و مازنی، زبان رایجی مردم این منطقه است.
این روستا کوچک، محصولات غذایی فراوانی دارد و اگر شما به آنجا بروید قطعا دست خالی به خانه نمی‌روید و بهترین سوغات را می‌توانید برای عزیزانتان تهیه کنید. گردو و میوه های رنگارنگ، عسل طبیعی، انواع محصولات لبنی، گیاهان کوهی که جنبه درمانی دارند محصولات عمده آن‌جا هستند. جاجیم و شال هنر دست اهالی روستا، بهترین سوغاتی است که میتوان تهیه کرد.در ضمن، مردم شهرستانک علاوه‌ بر مصرف زردآلوی تازه، آن را «پله» یا برگه‌برگه می‌کنند و بعد از خشک شدن همراه هسته‌های آلو تفت داده شده در نمک، یک آجیل خوش طعم درست می‌کنند. از خرید این آجیل شیرین به هیچ عنوان غافل نشوید.
مسیر روستای شهرستانک
برای رسیدن به روستا شهرستانک بهترین مسیر جاده زیبای جاده کرج – چالوس، نرسیده به گچسر است. در بین راه باید به فرعی هشت کیلومتری آسفالت بروید تا به روستا برسید. دومین مسیر پیشنهادی، آزادراه تهران – شمال است، که از نزدیکی این روستا عبور می‌کند.
و سومین مسیر منتهی به روستا، مسیر شهرستانک به توچال یا بالعکس است. البته این مسیر مناسب کوه‌نوردان و علاقمندان به ورزش است. اگر مایلید در یک منطقه خوش آب و هوا کوهنوردی کنید، می‌توانید این مسیر را که به جاده ناصری معروف است، انتخاب کنید.

فاصله تهران تا شهرستانک
پایتخت‌نشینان نیز فاصله زیادی تا شهرستانک نداشته و فاصله‌ای حدودا ۶۰ کیلومتری را از طریق آزادراه تهران شمال از میدان آزادی تا روستای شهرستانک باید طی کنند.

خط اقتصادی

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.