×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

وی ادامه داد: مشکلات مذکور، موجب شد تا در جریان بررسی و تصویب اسناد پایش طرح تفصیلی محدوده منطقه ۲۰ که در سال ۹۵ صورت گرفت، زیرپهنه‌های محدوده طرح موضعی ساماندهی و توسعه بافت پیرامون حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) کلاً اصلاح شود و هرگونه تغییر در این محدوده، منوط به تهیه طرح اصلاحی یکپارچه و تصویب آن توسط کمیسیون ماده پنج شد که اکنون با توجه به گذشت بیش از ۶ سال از تصویب آن، بررسی و بازنگری طرح، از جنبه‌های ماهوی و عملکردی، ضروری به نظر می‌رسید لذا پس از انجام مطالعات و بررسی های کارشناسی، موضوع “بازنگري طرح توسعه ساماندهي و توسعه بافت پيرامون حرم حضرت عبدالعظيم حسنی (ع)” در کارگروه فنی کمیسیون ماده پنج شهر تهران مطرح شد و مورد موافقت قرار گرفت و سپس در مرداد ماه سال جاری به تصویب نهایی کمیسیون ماده پنج رسید.
معاون شهردار تهران در خصوص چشم انداز این طرح، اظهار داشت: با توجه به اینکه حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) دارای نقش محلی، ملّی و فراملّی است و بافت پیرامونی آن نیز به دلیل وجود فضای زیارتی و تاریخی از نظر گردشگری، اهمیت بسزایی دارد، اجرای طرح توسعه ساماندهي و توسعه بافت پيرامون حرم حضرت عبدالعظيم حسنی (ع)، می تواند این محدوده را از نظر اقتصادی و اجتماعي ارتقاء داده و آن را به فضایی سامان‌یافته و منسجم، متشکل از محلات مسکونی با کیفیت بالاي زندگي، مراکز اشتغال با محوریت خدمات گردشگری و شبکه پیوسته‌ای از فضاهای سبز و باز عمومی تبدیل کند.
وی افزود: از اهداف اجرای طرح توسعه ساماندهي و توسعه بافت پيرامون حرم حضرت عبدالعظيم حسنی (ع)، می توان به ارتقاء وضعیت اقتصادی محدوده، حفظ و تقویت هویت بومی، افزایش سرزندگی در محیط، حفظ و گسترش شبكه فضاهاي سبز و باز عمومی، ایجاد پیوستگی و ارتباط میان فضاهای باز عمومی، گسترش پیاده‌مداری در محدوده اطراف حرم، کاهش تعارضات حقوقی و رعایت حقوق مالکانه افراد و ایجاد هم‌افزایی بیشتر میان نهادهای مؤثر در پیشبرد طرح اشاره کرد.
صارمی با اشاره به تغییرات پهنه بندی این محدوده در بازنگری طرح، گفت: بر این اساس پهنه سکونت (R) هم‌چنان پهنه غالب محدوده مورد مطالعه است که وسعت این پهنه با توجه به اصلاحات صورت گرفته ، ۵٫۵۶ هکتار نسبت به طرح مصوب ۱۳۹۲ افزایش یافته است. پهنه کار و فعالیت (S) با ۲۶٫۳ درصد دومین پهنه وسیع در محدوده به شمار می‌رود که نسبت به طرح مصوب سال ۱۳۹۲ کاهش داشته و از ۶۵٫۸ هکتار به ۵۸٫۱۱ هکتار رسیده است. پهنه مختلط (M) نیز با افزایش قابل توجه ۹٫۷ هکتاری حدود ۱۰ درصد از کل مساحت محدوده طرح را شامل می‌شود. پهنه سبز (G) نیز با تدقیق پهنه‌های تعیین شده در طرح مصوب ۱۳۹۲، از ۳۴٫۳ هکتار به ۳۷٫۲۶ هکتار رسیده است.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران تصریح کرد: در جریان بازنگری طرح توسعه ساماندهي و توسعه بافت پيرامون حرم حضرت عبدالعظيم حسنی(ع)، مساحت اجرای طرح از حدود ۲۰۹ هکتار در مصوبه سال ۹۲ به حدود ۲۲۰ هکتار افزایش یافته است که این تغییر در مساحت محدوده طرح مصوب سال ۱۳۹۲، ناشی از تهیه و تصویب طرح موضعی محله نفرآباد، تدقیق پهنه‌ها و ملاک قرار دادن پهنه ۲۲۲S در پایش طرح تفصیلی منطقه ۲۰ به عنوان محدوده طرح است.
صارمی همچنین درخصوص پروژه های محرک توسعه که برای این محدوده تعریف شده، اظهار داشت: این پروژه ها با مقیاس فرامحلی و به منظور ارتقاء کیفیت محیطی، بازآفرینی بخش‌های فرسوده، کمک به تأمین منابع مالی و افزایش رونق اقتصادی در محدوده طرح تعریف شده‌اند که شامل تبدیل محور ۴۵ متری ایرانیت به یک محور سرزنده در قالب خیابان کامل، احداث راسته فعال تجاری-گردشگری در مجاورت بازارچه فعلی، احداث بازارچه هفتگی با سازه‌های سبک جهت ساماندهی و سرزنده‌سازی پیاده‌راه شرقی، احداث دو پارکینگ طبقاتی در پیاده‌راه جنوبی و محور آستانه، تبدیل بلوار مدرس به محور گردشگری پیاده‌مدار و احداث مجموعه گردشگری- تفریحی “باغ آهو” خواهد بود.
وی با اشاره به افزایش یک طبقه اضافه به املاک این محدوده، بیان کرد: در این طرح امکان احداث ۳ طبقه برای املاک محدوده تعیین شده بود که پس از مذاکرات با وزارت میراث فرهنگی، در بازنگری طرح، امکان ساخت تا ۴ طبقه برای صاحبان املاک فراهم خواهد شد. البته پهنه خدماتی اطراف حرم و پهنه بازار ری و خیابان حرم، به منظور رعایت شأن ارتفاعی حرم و حفظ ارزش عناصر تاریخی مجاور آن، دارای محدودیت ارتفاعی تا دو طبقه خواهند بود.

خط اقتصادی

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.