×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۳۱ شهریور , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 21 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی خط اقتصادی ، یکی از مشکلات اساسی این روز‌‌های بانک‌‌های کشور، مطالبه‌های معوق و تسهیلات وصول نشده است که این مطالبات غیرجاری باعث کاهش توان مالی بانک در اعطای تسهیلات جدید، کاهش سودآوری بانک، تحمیل هزینه‌های وصول مطالبه‌ها از یک طرف و آثار سوء بر بانک‌‌ها و بخش‌های مختلف اقتصادی و در ابعاد وسیع‌‌تری برای مردم از طریق بحران‌‌های پولی و مالی خواهد شد. بانک ایران زمین در سال های اخیر تلاش کرده تا بتواند میزان مطالبات خود را روز به روز کاهش داده و در این راه گام های مثبتی برداشته است.

طبق طبقه‌بندی بانک مرکزی کشور، مطالبات غیرجاری نظام بانکی کشور در سه بخش تقسیم شده‌اند. در طبقه‌بندی اول، مطالبات سررسید گذشــته بانک‌ها تا ۶ ماه پس از سررسید محاسبه می‌شود و در صورت عدم بازپرداخت در طبقه‌بندی دوم یعنی مطالبات معوق که بین ۶ تا ۱۸ ماه از تاریخ اولین سررسید آنها گذشته باشد، قرار می‌گیرند. در ســومین طبقه‌بندی که مطالبات مشکوک‌الوصول اســت، مطالبات تاریخ گذشــته از ۱۸ ماه پس از اولین سررســید در نظر گرفته می‌شود که از حساسیت بیشتری برخوردار است.

وزمین از سال ۱۴۰۰ همواره محور برنامه‌های خود را بر کاهش وصول مطالبات به صورت گام به گام قرار داد و در این سال میزان مطالبات ۸.۵ درصدی سال ۱۳۹۹ را در سال ۱۴۰۰ به ۶.۳ درصد و سال گذشته به زیر ۶ درصد کاهش داد. مطالبات معوق بانک ایران زمین در سال گذشته ۱۸ هزار و ۳۲۰ میلیارد ریال مطالبات از شرکت‌های فرعی داشت که در شهریور سال جاری این رقم صفر شده است.

همچنین نسبت های بدهی بانک هم وضعیت بهتری در سال ۱۴۰۲ پیدا کردند. هزینه مطالبات مشکوک الوصول بانک هم از رقم شش هزار میلیارد ریال به چهارهزار میلیارد ریال کاهش یافت. مطالبات وزمین از بانک ها و موسسات اعتباری دیگر هم که در سال گذشته حدود ۵ هزار میلیارد ریال بود توانست در سال ۱۴۰۲ به عدد صفر تقلیل دهد.

تمامی این آمار که نمایانگر یک تحول شگرف در برنامه‌های بانک ایران زمین برای کاهش میزان مطالبات و معوقات جاری است، در حالی رقم خورد که تسهیلات بانک از رقم ۹۸ هزار میلیارد ریال در ابتدای پارسال به رقم ۲۸۷ هزار میلیارد ریال در پایان شهریور امسال رسیده است.

براساس این گزارش، نگاهی به صورت مالی بانک ایران‌زمین نشان می دهد که این بانک در خصوص دریافت وثایق عملکرد مناسبی داشت؛ چرا که بخش عمده وثایق این بانک در بخش تسهیلات اشخاص حقیقی شامل ملک، سپرده، اوراق و قراردادهای لازم الاجراست. در بخش تسهیلات حقوقی نیز پس از چک و سفته، بیشترین مبلغ وثایق دریافتی مربوط به املاک و سپرده است.

بنابراین نکته قابل ذکر است که بانک ایران زمین در همه این موارد اشاره شده کاهش را تجربه کرده و ریسک خود را در خصوص مطالبات کاهش دهد. در حقیقت، وضعیت بانک ایران زمین در حال بهبود مستر است.

خط اقتصادی

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.