×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 20 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش خط اقتصادی ، مديريت ارتباطات و امور بين الملل شركت بهره برداري متروي تهران و حومه علي عبداله پور افزود:با توجه به حضور طيف گسترده مسافران با تنوع فرهنگی از اقوام و فرهنگ‌های مختلف کشورمان، در مترو تصمیم گرفتیم برای معرفی بیشتر فرهنگ و آداب و رسوم اقوام به شهروندان و مسافران از ظرفیت مناسب گذرگاه‌های فرهنگی مترو استفاده کنیم. در همين راستا در نظر گرفتیم تا از نگاه مسافران به معرفی فرهنگ و آداب رسوم مردم عزیز کشورمان بپردازیم.
وي با اشاره به حمایت شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه از جامعه هنرمندان افزود:‌ این مسابقه زمینه مناسبی برای بروز خلاقیت و علاقمندان به هنر عکاسی و آثار چند رسانه‌ای است علاوه بر این گنجینه ارزشمندی از تصاویر و آثار چند رسانه‌ای را برای نمایش عمومی در اختیار خواهیم داشت که هم از طریق برپایی نمایشگاه‌ها و گالری‌های عکس در معرض تماشای مسافران قرار می‌گیرند و هم از طریق نمایشگرهای داخل قطار و ایستگاه‌های مترو به تماشا گذاشته خواهد شد.
عبداله پور تصریح کرد: با توجه به اینکه بسیاری از مردم از مترو به عنوان وسیله‌ای مطمئن، راحت و ارزان استفاده می‌کنند و این موقعیتی است که از مترو به عنوان فضای فرهنگی و پیام رسان استفاده کنیم.
معاون امور فرهنگی و اجتماعی شركت بهره‌برداری متروی تهران و رييس جشنواره مسابقه عكس و آثار چند رسانه‌ای “فرهنگ اقوام و مردم ايران” نيز گفت: نخستين دوره اين مسابقه به همت معاونت امور فرهنگی و اجتماعی شركت بهره‌برداری متروی تهران و با مشاركت مركز ارتباطات و امور بين‌الملل شهرداری و آژانس عكس تهران و بنا بر برنامه ريزي هاي صورت گرفته توسط شوراي سياست گذاري مسابقه كه متشكل ازافشین شاهرودی( هنرمند عکاس)، اسماعیل عباسی (پژوهشگر عکاسی و مترجم)، دکتر ناصرفکوهی(انسان شناس ونظریه پرداز جامعه شناسی)، دکترجوادصفی نژاد(پژوهشگر، تاریخ شناس اقوام وعشایرایران)، امید محدث(معاون مرکزارتباطات واموربین الملل شهرداری تهران) و حسن غفاری(عکاس مردم نگار) بوده است.
سيد مجتبی تقوی‌نژاد با اشاره به اينكه پس از فراخوان سراسری در مجموع تعداد دو هزارو ۱۵۰ اثر در دو بخش عکس و آثارچندرسانه‌ای به دبيرخانه جشنواره ارسال شد افزود: از اين تعداد، ۱۱۸ اثر در بخش عكس و ۷ اثر در بخش چند رسانه‌ای به بخش نهايی راه يافتند كه در نهايت و با نظر هيأت داوران متشكل از فرهاد ورهام، امیرعلی جواديان، مرتضی پورصمدی، فريدون قربانی و عبدالخالق طاهری ۸ اثر در بخش عكس و ۲ اثر در بخش چند رسانه‌ای به عنوان آثار برتر انتخاب و جوايزی شامل تنديس مسابقه، ديپلم افتخار و جايزه نقدی ۶۰ ميليون ريال براي بخش چند رسانه‌ای و ۵۰ ميليون ريال برای بخش عكس به برندگان اهدا شد..
وي از چاپ آثار راه یافته درقالب کتاب مصور مسابقه و هم‌چنين نمايش آن در گذرگاه‌های فرهنگی مترو خبر داد و گفت: چاپ آثار برگزيده مسابقه در قالب كتاب و نمایش این آثار در فضای نگارخانه‌های عمومی ایستگاه‌های مترو باعث آشنایی همگان با جلوه‌های اصیل فرهنگی ایران شده وموجب اتحاد و همبستگی‌های قومی در سطح ملی می‌شود.
وي تصريح كرد:نگهداری و حفظ عکس‌ها و آثار چند رسانه‌ای این مسابقه بدون شک اسناد تصویری مهم و معتبری نیز برای مطالعات اجتماعی و مردم‌شناختی ایران در آینده خواهد بود.
تقوي‌نژاد خاطر نشان كرد: به دليل شرايط بحرانی بيماری كرونا و رعايت دستورالعمل‌های بهداشتی از برگزاری مراسم اختتاميه خودداری به عمل آمد و جوايز برندگان در اولين فرصت ارسال می‌شود.
دبير نخستين مسابقه عكس و آثار چند رسانه‌ای “فرهنگ اقوام و مردم ايران” در متروی تهران نيز با اعلام نفرات برگزيده گفت: در بخش عكس آقايان احمد تاجی، محمد قائدی، اسحاق آقايی،سعید قاسمی، امير عنايتی و اصغر بشارتی و خانم‌ها ژاله بهرامی، عرفانه سعيديان و در بخش چنر رسانه‌ای نيز آقايان محمدرضا دهستانی و محسن كابلی به عنوان نفرات برتر اين مسابقه انتخاب شدند.
حسن غفاری به بيانيه پايانی هیأت داوران اشاره كرد و افزود: هیأت داوران وظیفه انتخاب و داوری آثار را به عهده داشتند که به دليل تعداد فراوان آثار ارسالي به دبيرخانه مسابقه انتخاب آثار برتر کار دشواری بود. در تعدادی از عکس‌های رسیده، نوعی از چیدمان آزاردهنده وجود داشت، اضافه کردن اشیاء، قرار دادن انسان ها در موقعیت و مکان هایی که هیچ منطقی برای حضور آن ها وجود نداشت به عکس و هم به مضمون لطمه جدی زده بود.شاید ورود دوربین دیجیتال، نوعی از هیجان، عجله و کثرت در عکس زیاد گرفتن از یک موضوع باعث عدم وقت به جزئیات، نور، جغرافیا و سایر عواملی تشکیل دهنده تصویر بشود.
وی خاطرنشان کرد: فراموش نکنیم برای تنومند کردن تخیل نیاز به مطالعه، خوب دیدن، کمک گرفتن از سایر دانش‌ها، خواندن شعر، دیدن نقاشی، توجه به جزئیات، تمرکز و داشتن اطلاعات قبلی راجع به برخی سوژه‌ها و آئین‌ها رهگشا باشد.

خط اقتصادی

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.