×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 23 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 20 خبر

خط اقتصادي: رييس شوراي عالي استان ها گفت: روستاها امروز رها شده و مهاجرت، کشور را به مرحله خطرناکي رسانده است.
به گزارش محمد تقي عليجاني – خبرنگار خط اقتصادي، پرويز سروري در دومين اجلاس عمومي شوراي عالي استان ها در دوره ششم ضمن تبريک دهه فجر افزد: در ابتداي انقلاب نسبت جمعيت روستايي به شهري ۷۰ به ۳۰ بود در حالي که اکنون برعکس است. ما از ابتداي انقلاب جمعيت را جا به جا کرده ايم و با اين کار روستاها ناکارآمد و شهرها شلوغ شدند.
وي يادآور شد: از زماني که جهاد سازندگي تعطيل شد، رسيدگي به امور روستاها نيز کم رنگ شد و پيشنهاد ما اين است که بار ديگر سازمان جهاد سازندگي با محوريت شوراي عالي استان ها راه اندازي شود تا بتوانيم به نظام روستايي کشور رسيدگي کنيم و از آنجا که بيشترين شوراهاي کشور هم اعضاي شوراي روستا هستند، مي توانيم مفيد عمل کنيم.
سروري با استناد به احاديث و فرمايشات ائمه معصومين گفت: شوراي عالي استان ها شايد منحصر به فردترين مجموعه کشور باشد و اين شورا، ترکيبي از پايين ترين سطح تا بالاترين سطح را در يک جا جمع کرده و همه برابر و مردمي هستند. از نظر من مردمي ترين شوراي کشور شوراي عالي استان هاست.
رييس شوراي عالي استان ها اضافه کرد: اميدوارم ما در اين چهار سال بتوانيم با کوشش و اخلاص، کارنامه زرين براي خود و انقلاب اسلامي به ارمغان بياوريم.
دست شهرداريها و شوراهاي سراسر کشور را براي خدمت به مردم بگيريم
وي افزود: مردمي ترين پارلمان کشور ميتواند بيشترين خدمات را به مردم ارائه کند بنابراين ما بايد بتوانيم دست شهرداريها و شوراهاي سراسر کشور را براي خدمت به مردم بگيريم و به همين دليل، بايد همداستان و هم قسم شويم که در اين چهار سال از حاشيه بپرهيزيم و از ظرفيت هاي شوراي عالي استان ها براي توسعه کشور استفاده کنيم.
رئيس شوراي عالي استان ها با بيان اينکه اين شورا صرفا يک مجموعه تشريفاتي است، تصريح کرد: اين شورا چون در قانون اساسي آمده، وجود دارد. در حالي که از نظر شهيد بهشتي شوراي عالي استان ها عِدل مجلس شوراي ملي بود و مي توانست در امور محلي جايگزين آن باشد اما اکنون چنين نيست.
مهمترين موضوعي که ما بايد روي آن تاکيد کنيم موضوع مديريت يکپارچه شهري است
سروري با تاکيد بر مديريت يکپارچه شهري گفت: اين لايحه امروز در مجلس شوراي اسلامي در دست بررسي است. هرچند نظر ما اين بود که تصويب آن کمي به تعويق بيفتد تا بتوانيم بيشتر بررسي کنيم. با اين حال، اين مبحث موضوع مهمي است که ما نبايد به هيچ وجه از آن کوتاه بياييم و بايد بتوانيم دستگاه هاي دولتي را مجاب کنيم تا موضوعات شهري را به مديريت شهري واگذار کنند و دولت چابک تر به مسائل کلان بپردازد.
ضرورت نگاه ملي به شوراي عالي استان ها
وي با بيان اينکه ما بايد يک نگاه ملي به شوراي عالي استان ها داشته باشيم افزود: با وجود جمع نخبگان موجود در شوراي عالي استان ها مي توانيم يک جمعسپاري ملي داشته باشيم و آنچه در قانون اساسي آمده است را محقق کنيم.
رييس شوراي عالي استان ها با بيان اينکه توزيع ماليات بر ارزش افزوده عادلانه نيست، ادامه داد: يکي از موضوعاتي که بايد به آن ورود کنيم، موضوع ماليات است. هرچند دوره قبل يک درصد از اين ماليات به سهم شهرداري ها افزوده شد اما کافي نيست و ما بايد به دنبال اصلاح نظام مالياتي کشور باشيم تا با افزايش سهم شهرداري ها بتوانيم خدمت بيشتري به مردم برسانيم.
بودجه شوراي عالي استان ها مستقل باشد
سروري در مورد بودجه شوراي عالي استان ها گفت: در اين مدت کوتاه تشکيل دوره ششم شوراي عالي استان ها ارتباط هاي خوبي برقرار شده است و در مورد بودجه شوراي عالي استان ها ما با کمک افراد با تجربه توانستيم از مجلس دستور خوبي بگيريم تا بودجه اين شورا مستقل باشد.
وي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي خواست با ارتباط موثر با نمايندگان مجلس بتوانند بودجه مستقل شوراي عالي استان ها را برگردانند.
سروري ادامه داد: تصميم ما بر اين است که اعضاي شوراي عالي استان ها در کميسيون تلفيق مجلس و تمام کميسيون هاي دولت حضور داشته باشند تا بتوانند از موضوعات شهري دفاع کنند.
رييس شوراي عالي استان ها اظهارداشت: ما در تلاش هستيم سامانه جامع مصوبات که پيشتر در شوراي شهر تهران انجام شده بود، براي سراسر کشور راه اندازي کنيم. اين سامانه از استان ها شروع مي شود و بعد به شهرستان ها مي رسد. اين اقدام ميتواند خدمت بزرگي به شوراهاي سراسر کشور باشد.

خط اقتصادی

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.