×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش هما روح افشاری-خبرنگار خط اقتصادی AMD به‌طور رسمی تأیید کرد که وجود باگی در درایور پردازنده گرافیکی باعث شده تا نرم‌افزار Adrenaline‌ بتواند بدون اطلاع کاربر تنظیمات گرافیک را در BIOS تغییر دهد. غول دنیای نیمه‌هادی در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد:

ما از مشکل پیش آمده در نرم‌افزار AMD که باعث می‌شود تنظیمات گرافیکی برای عده‌ای از کاربران تغییر کند، آگاه هستیم. ما درحال بررسی مشکل هستیم و به محض پیشرفت‌های بیشتر، مراتب را به اطلاع شما خواهیم رساند.

وب‌سایت آلمانی Igor’s Lab که در زمینه بررسی سخت‌افزارهای کامپیوتری اعم از کارت گرافیک، پردازنده، سیستم‌های خنک‌کننده و غیره فعالیت می‌کند، در آخرین اقدام خود، نرم‌افزار اختصاصی AMD برای کارت‌های گرافیک Radeon را با نام Adrenalin، بررسی کرده است. طی این بررسی مشخص شده که نرم افزار یادشده از نسخه ۲۲٫۳٫۱ به بعد با ماژول Ryzen Master همراه شده است که این امکان را به نرم‌افزار می‌دهد تا بتواند PBO پردازنده را بدون اطلاع کاربر دستکاری کند.

براساس اطلاعات منتشرشده، مشکل زمانی رخ می‌دهد که کاربر از پردازنده و گرافیک ساخت AMD به‌صورت هم‌زمان استفاده کند؛ چراکه چنین سخت‌افزاری از کیت توسعه نرم‌افزاری رایزن (Ryzen Master SDK) پشتیبانی می‌کند؛ بنابراین اگر از سیستمی با پردازنده اینتل در کنار کارت گرافیک AMD یا پردازنده AMD به همراه کارت گرافیک ساخت انویدیا استفاده می‌کنید، این مشکل شامل حال شما نخواهد شد.

به دلایلی نامعلوم نرم‌افزار Adrenalin به‌صورت خودکار ویژگی PBO یا اورکلاک پردازنده را در زمان فعال کردن پروفایل‌های مختلف گرافیکی، فعال می‌کند. به‌نظر می‌رسد که حتی در زمان استفاده از پروفایل پیش‌فرض نیز این اتفاق رخ می‌دهد و موارد گفته‌شده بدون اطلاع کاربر فعال و تنظیمات مورد نظر خود نرم‌افزار جایگزین تنظیمات کاربر می‌شوند.

مشکل اخیر نرم‌افزار Adrenalin زمانی می‌تواند آزاردهنده باشد که شما پیش از به‌روزرسانی به نسخه‌ی جدید، تنظیمات اورکلاک پردازنده خود را انجام داده و ولتاژ مورد نظر خود را در BIOS مادربرد، تنظیم کرده باشید. با اتفاق پیش‌آمده، Adrenalin به‌سادگی می‌تواند تنظیمات دلخواه خود را روی تراشه اعمال کند؛ موضوعی که به‌وضوح می‌تواند پایداری پردازنده را تحت تأثیر قرار دهد. البته خوشبختانه سازوکار محافظتی داخل تراشه از بروز صدمات فیزیکی جدی جلوگیری می‌کند.

وب‌سایت Igor’s Lab متوجه شده که نرم‌افزار Adrenalin می‌تواند ازطریق تنظیمات PBO مواردی چون محدودیت‌های توان پردازنده و همچنین حداکثر فرکانس توربوی پردازنده‌های رایزن را تغییر دهد. مشخص نیست که ناپایداری به‌وجودآمده تنها در زمان تنظیمات دستی کاربر روی پردازنده اعمال می‌شود یا اینکه در شرایط پیش‌فرض نیز رخ می‌دهد.

خوشبختانه چند راه برای رفع مشکل نرم‌افزار Adrenalin وجود دارد: اولین راه ورود به BIOS مادربرد و اعمال دوباره‌ی تنظیمات روی پردازنده است. راه بعدی غیرفعال‌سازی ویژگی PBO یا Precision Boost Overdrive خواهد بود که در این صورت Adrenalin دیگر قدرت اعمال تغییرات را نخواهد داشت. راه سوم و راه آخر نیز به استفاده از Radeon Software Slimmer بازمی‌گردد که نسخه‌ای سبک از نرم‌افزار رایزن به شمار می‌رود که کیت توسعه نرم‌افزاری Ryzen Master را ندارد؛ بدین‌ترتیب Adrenalin دیگر توانایی تغییر تنظیمات پردازنده را نخواهد داشت؛ البته باید در نظر داشته باشید که Radeon Software Slimmer یک نرم‌افزار سوم شخص است و تبعات استفاده از آن بر عهده خودتان خواهد بود.

ساده‌ترین راه‌حل را یک کاربر ردیت ارائه داده است؛ این کاربر توانسته مشکل یادشده را تنها با ساخت یک پروفایل جدید برای پردازنده گرافیکی در نرم‌افزار Adrenalin حل کند و کنترل مستقیم نرم‌افزار روی پردازنده را به‌طور کامل دور بزند. به گفته‌ی او بسیار عجیب است که AMD چنین توانایی سطح بالایی را به نرم‌افزار Adrenalin داده؛ اما به‌سادگی می‌توان با ساخت یک پروفایل تمامی توانایی‌های آن را مسدود کرد.

درحال‌حاضر AMD به اطلاعات منتشرشده هیچ واکنشی نشان نداده است و مشخص نیست که چرا نرم‌افزار Adrenalin توانایی تغییر تنظیمات BIOS بدون اطلاع کاربر را دارد.

خط اقتصادی

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.