×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ خرداد , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 18 June , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 23 خبر
نفت کوره پالایشگاه اصفهان یورو ۵ می‌شود / گام هاي پرشتاب پالايشگاه اصفهان براي رسيدن به پالايشگاه سبز

به گزارش خبرنگارواحد رسانه روابط عمومی و بین الملل هلدینگ پتروپالایش اصفهان، دکترمحسن قدیری، با بیان اینکه ما از سال ۱۴۰۵ صادرات محور خواهیم بود، اظهار کرد: هدف‌گذاری ما برای استفاده از خطوط ریل است تا روزانه ازتردد ۲ هزار تانکر در استان کاهش پیدا یابد؛در این زمینه خط ‌آهن پالایشگاه اصفهان تا سال ۱۴۰۵ با هزینه بالغ بر ۶ همت به بهره‌برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: در پالایشگاه اصفهان سه کولینگ هیبریدی (برج خنك كننده)که در دنیا بی‌نظیر است برای کاهش مصرف آب در حال طراحی و نصب هستیم که هر کولینگ ۱۲۰ مترمکعب در ساعت مصرف آب پالایشگاه اصفهان را کاهش می‌دهد.

قدیری با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای تولید یک هزار مگاوات انرژی پاک و خورشیدی در دستور کار پالایشگاه است، عنوان کرد: این پروژه برق خورشیدی تا پایان سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و ۳۳۰ مگاوات برق تحویل شرکت برق استان اصفهان خواهیم داد که سه برابر مصرف خود پالایشگاه است.

مدیرعامل هلدینگ پتروپالایش اصفهان با بیان اینکه تمام برنامه‌ریزی ها برای این است که دورریز آب ما صفر شود، گفت: تمام کوره‌های ما به‌صورت برخط توسط اداره محیط ‌زیست بررسی می‌شود.

وی ادامه داد: دو دستگاه پا یش هوا از گمرک در حال ترخیص است که به ‌روزترین دستگاه‌ها در جهان است و یک دستگاه در خود پالایشگاه نصب و مانیتورهای آن در سراسر استان نصب می‌شود، هر لحظه‌ای که آلایندگی داشته باشیم، حاضر به پاسخگویی هستیم.

قدیری درباره حجم فعالیت های انجام شده این شرکت در بخش مسئولیت‌های اجتماعی گفت: در سال گذشته نزدیک به ۵۰۰ زندانی توسط کمک های پالایشگاه اصفهان آزاد شدند که امسال هم همین نیت را داریم، همچنین کارهای برجامانده زیادی در شاهین‌شهر در حال اتمام با کمک پالایشگاه است.

وی با بیان اینکه ۱۱۵۰هکتار درخت در سال گذشته درشهرک انرژی کاشته شد و امسال سرمایه‌گذاری برای کاشت دو هزار هکتار است، ادامه داد: امسال هدف‌گذاری ساخت ۱۰ مدرسه در استان را داریم که به نام شهدای پالایشگاه نام‌گذاری خواهد شد و ما درحفاظت از منابع طبیعی هر کمکی که استان نیاز داشته باشد در خدمت آن‌ها هستیم.

مدیرعامل هلدینگ پتوپالایش اصفهان، با بیان اینکه درتمام دنیا نیروگاه هابه سمت سیکل‌ ترکیبی حرکت کرده اند عنوان کرد: با حرکت به سمت نیروگاه‌های تجدید پذیر نیاز ما به نیروگاه شهید منتظری مرتفع میشود.

مدیرعامل هلدینگ پترو پالایش اصفهان با بیان اینکه ۶.۲ میلیارد یورو پروژه برای هلدینگ تعریف کردیم، گفت: بر همین اساس توسعه اصلی ما با مجوزهای محیط‌ زیست در بندرعباس است که در حال ساخت یک پالایشگاه ۱۲۰ هزار بشکه‌ای هستیم.

دکتر محسن قدیری گفت: این هلدینگ در مسیر محیط‌ زیست و مسئولیت‌های اجتماعی خود حرکت می‌کند، راهبرد جسورانه این شرکت تبدیل‌شدن به ۵۰۰ شرکت برتر دنیا است که برای این کار در مسیر محیط ‌زیست باید حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه در هلدینگ پتروپالایش اصفهان نزدیک به ۲۳ پروژه آبی تدوین شده است که باید به سمت مدیریت مصرف آب حرکت کنیم تصریح کرد: ۷۵ درصد مصرف آب دراین شرکت کاهش داشته است و به این سمت حرکت می‌کنیم که هیچ‌گونه آب دورریزی نداشته باشیم تا به سمت یک پالایشگاه سبزحرکت نمایم.

وی با بیان اینکه باید بر اساس پروتکل‌ها تمام گازهای گلخانه‌ای خود را کنترل کنیم، ادامه داد: پروژه تصفیه نفت سفید ما که در مراحل آخر است، ۴۰ تن گوگرد را از اتمسفر کشور حذف می‌کند و به دنبال این هستیم که میزان گوگرد تولیدی دراین شرکت به زیر نیم درصد برسد که کار بسیار بزرگی است.

قدیری، با بیان اینکه کلیه پروژه‌های پالایشگاه اصفهان درراستای پدافند غیرعامل است، تأکید کرد: در هر جلسه‌ای که در کشور حضور داریم از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت می‌کنیم، ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان و ۱۰ هزار جوان از طریق شرکت‌های زیر مجموعه پالایشگاه اصفهان مشغول به کارخواهند شد.

مدیرعامل هلدینگ پترو پالایش اصفهان، با بیان اینکه مدیریت گوگرد جزء اولین مصوبات هیئت دولت برای ما بوده است، گفت: روزانه یک هزار تن co2 تولید میشود که اگرچه مشکل محیط زیستی ندارد اما در تلاش هستیم با اخذ مجوزهای لازم، این مورد را با ترکیب هیدروژن به اتانول و زنجیره ارزش وارد کنیم.

وی ادامه داد: پالایشگاه اصفهان به طور کامل تحت تابعیت محیط ‌زیست است و واحدهایی که باید از شعاع ۵۰ کیلومتری شهرها خارج شوند به بندرعباس منتقل خواهند شد.

قدیری تأکید کرد: تلاش می کنیم در چند سال آینده به استانداردهای ۲۰۵۰ برسیم و تمامی محصولات پالایشگاه اصفهان یورو ۵ شود همچنین تلاش داریم کوره‌های پالایشگاه اصفهان را هم به سمت استانداردهای جهانی برسانیم.

درادامه اين همايش مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان اصفهان نيز با اشاره به اينكه پالایشگاه اصفهان حامی محیط زیست است گفت:به همت پالایشگاه اصفهان امروز شروع خوبی برای برگزاری دوره‌های آموزشی HSE در صنایع است که باید سایر صنایع استان این اقدام را به‌صورت ماهانه و تخصصی برگزار نمایند .

احمدرضا لاهیجان‌زاده، افزود: با وجود سخت‌گیری‌های شدید ما به پالایشگاه اصفهان، در کشور این پالایشگاه باکیفیت‌ترین پالایشگاه کشور به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه برخی پالایشگاه‌ها ۱۰ سال از پالایشگاه اصفهان عقب هستند، تصریح کرد: انتقال تجارب متخصصان HSE می‌تواند به افزایش کیفیت سایر صنایع کمک نماید.

لاهیجان‌زاده تأکید کرد: اگر مدیرعاملی به بحث محیط‌ زیست بها ندهد ما با آن مدیرعامل دچار مشکل خواهیم شد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان به این مسئله اشاره داشت: در آینده نزدیک فولاد مبارکه و پالایشگاه اصفهان از فهرست صنایع آلاینده‌ها خارج می‌شوند و کسانی که به دنبال منابع عوارض آلایندگی هستند باید به فکر منابع دیگری باشند.

مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست استان اصفهان ادامه داد: درسال ۱۴۰۲ در قانون بودجه و تحت عنوان مسئولیت‌های اجتماعی این موضوع قانونمند شد و ما در سال گذشته چند تفاهم‌نامه را به امضا رساندیم که به تایید شورای برنامه‌ریزی استان رسید.

وی درباره طرح انتقال نیروگاه اصفهان توضیح داد: کماکان معتقد به انتقال نیروگاه به خارج از شعاع ۵۰ کیلومتری شهر هستیم، نیروگاه به‌ صورت اجتناب ‌ناپذیر ناکس تولید می‌کند و بار آلودگی ناکس آن، عدد بالایی است، نیروگاه اگر سیکل ترکیبی درهمین محل شود، میزان مصرف گاز طبیعی آن بیش از یک میلیون مترمکعب کاهش پیدا خواهد کرد؛ اما در ۶ماهه دوم با مشکل مواجه می‌شویم و در صورت سیکل ترکیبی‌شدن در تابستان مجبور به مصرف گازوئیل خواهد بود که باز کانون آلودگی خواهد بود.

لاهیجان زاده گفت: بحث انتقال نیروگاه به خارج از شعاع ۵۰ کیلومتری شهر در حال رفت‌وآمد فنی است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان با بیان اینکه در ۶ ماه گذشته جلسات متعدد کارشناسی با پالایشگاه صورت گرفت، عنوان کرد: بندبند و جزءجزء درخواست‌ها مورد بررسی قرار گرفت و هم‌زمان بازدید میدانی توسط معاون وزیر در این زمینه صورت گرفته است، آنچه حاصل‌جمع بندی است، برخی از پروژه‌های پالایشگاه به مصوبه قبلی پالایشگاه برمی‌گردد و تأثیر محیط زیستی برای کل کشور دارد که بنزین و گازوئیل تولیدی به استانداردهای یورو ۵ می‌رسد و قابلیت اجرا دارد.

وی با بیان اینکه به دلیل اجرای این قسمت گوگرد از این زنجیره خارج می‌شود، عنوان کرد: فرایندی معرفی شده است که با فنّاوری جدید ۷۰۰ تن گوگرد تولید شده در روز به محصول جدیدی تبدیل می‌شود.

لاهیجان زاده گفت: پالایشگاه اصفهان برای طرح هاي زنجيره ارزش ۴۰ هکتار زمین در ساحل بندرعباس خریداری کرده و پروژه‌ها در کنار دریا توسعه پیدا می‌کند.

حائز اهميت است، به همت پالایشگاه اصفهان اولین دوره آموزشی قوانین، مقررات و ضوابط محیط ‌زیست با حضور مدیران ادارت حفاظت محیط زیست کلیه شهرستان های استان اصفهان، مدیران استاندارد، مدیران و کارشناسان HSE صنایع روز ۲۱ خرداد ماه درپالایشگاه اصفهان برگزار شد.

گفتنی است درحاشیه همایش آموزشی قوانین، مقررات و ضوابط محیط ‌زیست، تفاهم‌نامه‌ای بین اداره کل محیط زیست استان اصفهان و هلدینگ پتروپالایش اصفهان در راستای مسئولیت‌های اجتماعی این مجموعه صنعتی در حوزه حفظ محیط زیست به امضا رسید.

خط اقتصادی

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.