×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر


به گزارش خط اقتصادی به نقل از هر چند سوزاندن مازوت برای تامین نیاز نیروگاه های تولید برق و موتورسیکلت ها و ناوگان حمل و نقل فرسوده از عمده ترین آلوده کننده های هوای شهرها هستند اما خودروسازان همیشه در صدر لیست متهمان پرونده آلودگی هوا قرار داشتند.

ایران خودرو به عنوان بزرگ ترین خودروسازی غرب آسیا در این سال ها اقدامات توسعه ای و سرمایه گذاری زیادی را روی ارتقای پیشرانه های این شرکت با هدف کاهش آلایندگی و مصرف سوخت انجام داده است که هم حوزه خودروهای کار و تجاری را شامل شده هم خودروهای سواری سبک و البته این شرکت پا را فراتر از این گذاشته و با وجود مشکلات بسیار مبحث برقی‌سازی خودروها و تولید خودروی برقی تارا را پیگیری می کند.

ایران خودرو همچنین پیشرانه پایه گازسوزی را در دست تولید و انبوه سازی دارد که با توجه به قیمت گاز در ایران و آلایندگی اندک این سوخت فسیلی نسبت به بنزین و گازوئیل، می تواند در بحث آلودگی هوا گره گشا باشد.

در این گزارش سعی داریم نگاهی گذرا به اقدامات توسعه ای ایران خودرو بپردازیم.

خودروهای تجاری

خودروهای گروه کار و تجاری

ایران خودرو در حوزه خودروهای کار و تجاری سبک و سنگین با نسخه بهبود یافته آریسان و تولید کامیون‌های مجهز به موتور ساخت داخل کارهایی انجام داده است که در آستانه ورود به بازار هستند.

موتور کامینز که از بهترین برندهای موتور دیزلی به شمار می رود، دارای بالاترین سطح استاندارد بوده و بر روی یکی از مدل های خودروی دیزلی ایران خودرو دیزل نصب می شود.

موتور نصب شده بر روی محصولات ساخت داخل از جمله انواع کامیون ۱۹ تن و ۲۶ تن، از موتورهای گروه ۳۵۵ بوده و در اتوبوس موتور ۴۵۷ استفاده می شود که هر دوی این محصولات در مجموعه ایران خودرو دیزل تولید می شود.

پروژه ایجاد خط تولید نسل جدید وانت آریسان با موتور دوگانه سوز XU7 ارتقاء یافته، در شرکت ایران خودرو خراسان نیز گام دیگر ایران خودرو در حوزه خودروهای تجاری سبک است. این محصول که در ایران خودرو خراسان تولید خواهد شد، به موتور دوگانه سوز XU7 ارتقا یافته مجهز می شود.

پیشرانه های ایران خودرو

پیشرانه های ایران خودرو

اجرای پروژه تطبیق موتور سه استوانه با پلتفرم محصول کراس‌اوور ایران خودرو، توسعه قوای محرکه پایه گازسوز با بازدهی بالا برای محصول دنا، عرضه تارا با موتور پرقدرت و کم مصرف‌تر، انجام آزمون موتورهای یورو ۶ در شرکت تحقیقات موتور ایران خودرو، افزایش تیراژ تولید موتورهای کم مصرف ایران خودرو، تولید روزانه هزار دستگاه موتور +TU5، ارتقای موتور چهار محصول ایران خودرو به XU7P با استاندارد آلایندگی اروپا پنج و تولید انبوه موتور کم مصرف سه استوانه تنها بخشی از پروژه ها و سرمایه گذاری های ایران خودرو در توسعه پیشرانه های این شرکت با هدف کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت است که تا امروز رسانه ای شده است.

هر کدام از این پروژه ها که با دستان توانمند متخصصان داخلی و دانش بومی پیگیری شده است می تواند نوید بخش آینده ای پاک تر در صنعت خودروی ایران باشد چرا که تنها استفاده از خانواده موتورهای کم مصرف سه استوانه، کاهش یک تا دو و نیم لیتری مصرف سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش به ازای هر دستگاه خودرو، نسبت به خودروهای کم مصرف ایران خودرو را به ‌همراه خواهد داشت.

یا مرحله نخست طرح ارتقای موتور بر روی چهار محصول پارس بنزینی، سمند بنزینی، پارس و ۴۰۵ دوگانه سوز شرایط ارتقای سطح آلایندگی این محصولات به اروپا پنج و ارتقای عملکردی موتور (افزیش توان و گشتاور موتور، حدود ۱۰ درصد) را فراهم خواهد کرد.

خط تولید گیربکس ۶ سرعته ایران خودرو

فعالیت های توسعه ای ایران خودرو در مبحث گیربکس و جعبه دنده

گروه صنعتی ایران خودرو در مباحث توسعه ای از ارتقای گیربکس و جعبه دنده محصولات این شرکت غافل نشده است.

ایران خودرو تولید دنا پلاس شش‌سرعته دستی و توسعه تکنولوژی گیربکس‌های دوکلاچه و به‌کارگیری آن در برخی محصولات را از اولویت های این شرکت قرار داده است.

استفاده از موتور EF7 با شش‌سرعته دستی نه تنها توان و گشتاور بالا را برای خودرو فراهم می کند بلکه جزء نیازمندی‌های استانداردی و زیست محیطی نیز محسوب و گام مهمی در افزایش سطح استاندردهای آلایندگی محصولات این شرکت به شمار می رود.

k125

معرفی محصولات جدید در دستور کار ایران خودرو

پروژه خودروی کراس اوور ایران خودرو با نام K125 و عرضه تارا اتوماتیک از جمله محولات جدید ایران خودرو است که ارتقای زیادی در مباحث استانداردی را از سر گذرانده است.

کراس اوور ایران خودرو با موتور نسل جدید EF7 پلاس توربوشارژ و دارای گیربکس‌ شش سرعته داخلی‌سازی شده دستی و اتوماتیک با استاندارد آلایندگی یورو۵ وارد بازار می شود همچنین تارا اتوماتیک نیز با طیف گسترده ای از استانداردهای آلایندگی و زیست محیطی می تواند در کاهش آلودگی هوای کشور ایفای نقش کند.

برقی‌سازی و هیبرید کردن محصولات با هدف کاهش آلایندگی‌های زیست محیطی که در جتکو پیگیری می شود هم از اقدامات زیرساختی ایران خودرو در تصاحب دانش ساخت پیشرانه های برقی است.

به هر حال هر چند خودروسازان در آلودگی هوا نقش دارند اما فعالیت های اصلاحی و توسعه ای آن ها بیش از سهم تقصیراتشان است به خصوص در زمانی که بنابه آمار رسمی اعلام شده، آلودگی موتورسیکلت های فرسوده چند برابر خودروهای داخلی است.

در نهایت باید گفت، عبور از وارونگی هوا و پدیده مه دود تنها با عزم همگانی و حمایت های دولتی میسر خواهد بود و حرکت های جزیره ای نقش اثرگذاری در آن ایفا نخواهد کرد به خصوص آن‌که صنعت خودروسازی کشور به سهم خود با تمام محدودیت های بین المللی گام های خوبی در كاهش مصرف سوخت و آلایندگی برداشته و امید است كه دیگر صنایع هم در راستای منافع ملی اقدامات موثری در این زمینه انجام دهند.

خط اقتصادی

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.