×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
بهره‌برداری از پروژه بازچرخانی پساب صنعتی در فولاد خوزستان

به گزارش خط اقتصادی به نقل از خبرنگار روابط عمومی، آیین رونمایی از پروژه بازچرخانی پساب صنعتی روز سه شنبه ۶ تیرماه ۱۴۰۲ با حضور امین ابراهیمی مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان، دکتر حسام مقدمعلی معاون طرح‌های توسعه معادن و صنایع معدنی ایمیدرو، سردار سرتیپ پاسدار حسن شاهوارپور فرمانده سپاه استان خوزستان، دکتر داوود میرشکار مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست خوزستان، حمیدرضا فلاح زاده ریاست  سازمان صمت استان خوزستان و جمعی از مدیران و مسئولین برگزار شد.

امین ابراهیمی در گزارش خود گفت: بر اساس آمارهای انجمن جهانی فولاد، تولید سالانه فولاد ایران قبل از انقلاب ۱.۸ میلیون تن بود، اما این رقم در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۲۷٫۹ میلیون تن و در حال حاضر ظرفیت تولید فولاد میانی کشور بالغ بر ۴۰ میلیون تن در سال است. ایران دارای رتبه دهم در جهان را داراست و مجموعه فولاد خوزستان با گسترگی از شرق به غرب کشور با یک جامعه آماری حدود ۱۶ هزار نفری به عنوان اولین تولیدکننده فولاد میانی به روش قوس الکتریکی در کشور فعالیت داشته و بزرگترین صادرکننده ایران می‌باشد.

وی یکی از مهمترین چالش های اصلی این مجموعه را مرگ تکنولوژی عنوان کرد و افزود: با نظر مثبت هیات مدیره در ۲ سال گذشته طرح‌های توسعه‌ای آغاز شده در سال ۱۴۱۰ به عددی نزدیک ۱۳٫۶ میلیون تن برسیم که بتوانیم ظرفیت ۲۵ درصدی تولید فولاد ایران را به خود اختصاص دهیم. در کنار این طرح‌های توسعه‌ای در حال حاضر نزدیک به ۴۰ همت پروژه‌های مختلف توسعه‌ای و شرکت تعریف شده است که عمده پروژه‌ها در بحث بهبود و کنترل شرایط تولید است و در حوزه بالا دست و پایین دست پروژه‌های مختلفی تعریف کرده‌ایم.

ابراهیمی با شرح چالش‌های زیست محیطی فولاد خوزستان اظهار داشت: عدم رعایت حریم شرکت در توسعه شهری، شرایط نامساعد محیطی، همزمانی اجرای پروژه‌های زیست محیطی با عملیات بهره‌برداری و افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی، به روز نبودن تکنولوژی و عدم توجه به الزامات زیست محیطی در طراحی اولیه، مشکلات دسترسی به فناوری‌های جدید از جمله چالش‌های زیست محیطی فولاد خوزستان هستند.

وی در خصوص اهم اقدامات زیست محیطی انجام شده در زمینه بهبود عملکرد زیست محیطی گفت: در سال ۱۴۰۰ با تایید هیات مدیره مبلغی بالغ بر ۱۴۰۰ میلیارد تومان به پروژه‌های زیست محیطی اختصاص داده شد.

در حوزه کنترل گرد و غبار با نصب ۳۰ دستگاه غبارگیر به ظرفیت ۵ میلیون مترمکعب، تعداد ۱۷ غبارگیر در دست اجرا با ظرفیت یک میلیون و ۹۵۰ هزار مترمکعب، توسعه شبکه‌های پاکسازی و استفاده از ۷ دستگاه ماشین وکیوم کلینر، در حوزه تصفیه و بازیافت پروژه پساب‌های صنعتی تصفیه‌خانه فاضلاب صنعتی با ظرفیت ۳ هزار مترمکعب، پروژه سیستم بازیافت پساب تصفیه‌خانه آب با ظرفیت ۵۷۰ مترمکعب، پروژه بازچرخانی پساب صنعتی با ظرفیت ۷۵۰ مترمکعب، در حوزه مدیریت پسماند پروژه سیستم برش ضایعات فلزی با غبارگیر، واحد بازیافت قراضه، پروژه انبار پسماندهای ویژه، پروژه جابجایی سایت فرآوری سرباره و در حوزه توسعه فضای سبز ایجاد و نگهداشت ۵۲۵ هکتار فضای سبز، توسعه شبکه آبیاری قطره‌ای با پوشش۸۰ درصد فضای سبز و احداث پروژه فضای سبز ۲۴ هکتاری

و در بحث توسعه شبکه پایش زیست محیطی پروژه آزمایشگاه محیط زیست، ایستگاه‌های پایش ذرات معلق و گازهای آلاینده در هوای آزاد و خروجی واحدها و پروژه سیستم پایش پساب خروجی در کشور پیشتاز این مهم بوده‌ایم.

ابراهیمی افزود: در سال گذشته با هدف پیگیری روند اجرایی پروژه‌های زیست محیطی کمیته طرح جامع زیست محیطی متشکل از معاونین و مدیران پروژه‌ها، بخش‌ها، مهندسی، امور قراردادها و کمیسیون معاملات تشکیل شد.

مدیرعامل شرکت خوزستان گفت: پروژه بازچرخانی پساب صنعتی با سرمایه‌گذاری ۷٫۲ میلیون یورو،  443 میلیارد ریال با هدف بازیافت پساب صنعتی، کاهش برداشت آب خام از کارون، بهینه‌سازی مصرف آب با ظرفیت تولید ۷۵۰ مترمکعب آب RO با راندمان ۸۵ درصد و مواد اولیه مصرفی پساب خروجی از تصفیه‌خانه فاضلاب صنعتی بمیزان ۹۰۰ مترمکعب طراحی و اجرا شده است.

این پروژه در زمینی به مساحت حدودی ۱۵ هزار مترمربع و سطح زیر بنای ۸ هزار مترمربع احداث شده است و تماماً توسط نیروهای بومی با دانش و تکنولوژی داخلی اجرا شده است. باعث اشتغال بیش از ۱۰۰ نفر مستقیم و ۸۵۰ نفر غیرمستقیم در زمان پروژه بوده است. همچنین در زمان بهره‌برداری اشتغال ۲۴ نفر به صورت مستقیم و ۲۴۰ نفر بصورت غیرمستقیم را فراهم می‌آورد.

شرکت فولاد خوزستان اولین شرکت فولادی است که پساب‌های صنعتی خود را وارد سیکل بازچرخانی نموده و میزان مصرف آب از منابع طبیعی را کاهش داده است. با اجرای این پروژه ۶۰ درصد از پساب شرکت مجدد به سیکل تولید باز می گردد و سبب کاهش وابستگی به منابع طبیعی می‌شود.

ابراهیمی با اشاره به پروژه شاخص دیوار توری اطراف سایت  انباشت و برداشت گفت: این پروژه برای اولین بار در ایران و منطقه با هدف کنترل باد بردگی مواد از انبارهای سنگ آهن با هزینه ۲۳۰ میلیارد ریال در مساحت ۴۰ هکتار با ارتفاع ۲۷ متر در حال اجرا می‌شود.

وی با اشاره به مهمترین دستاوردهای زیست محیطی شرکت فولاد خوزستان گفت: کاهش ۵۲ درصدی انتشار غبار در ۱۲ سال گذشته بعنوان مهمترین جنبه زیست محیطی ناشی از فعالیت‌های شرکت علیرغم افزایش ۴۰ درصدی میزان تولید در همین مدت است. همچنین حفظ تمامی شاخص‌های آلایندگی پساب خروجی و غلظت گازهای آلاینده در محدوده مجاز، بازیافت و استفاده مجدد از ۳۰ درصد و فروش ۵۶ درصد پسماندهای صنعتی، بازیافت ۶۰ درصد پساب صنعتی تصفیه شده جهت تولید آب RO، ارزیابی پیامدهای زیست محیطی پروژه‌ها و طرح‌های توسعه از مهمترین دستاوردهای زیست محیطی فولاد خوزستان می‌باشند.

ابراهیمی در پایان سخنان خود گفت: اعتقاد مجموعه فولاد خوزستان این است که اثر محیطی مخرب خود را به حداقل برسانیم و محیط زیست را برای آیندگان به ارث بگذاریم. فولاد خوزستان تلاش می‌کند تا در حوزه‌های مختلف هوا، آب و خاک آثار مخرب خود را به حداقل برساند.

برداشت کمتر از آب کارون باعث می‌شود در پایین دست آلایندگی کمتر شود

دکتر مقدمعلی معاون طرح‌های توسعه معادن و صنایع معدنی ایمیدرو با تشکر از دست اندرکاران فرآیند این پروژه گفت: بابت دیدگاهی که در توسعه و اعتلای صنعت کشور داشتید و اینکه بحث توسعه پایدار را به عنوان یکی از محورهای شرکت فولاد خوزستان در تعالی شرکت حفظ کردید؛ تقدیر و تشکر می‌کنم. در حوزه صنعت و معدن سهم زیادی از برداشت آب نداریم، ۸۹ درصد منابع آبی به بخش کشاورزی اختصاص داده می‌شود. ۸ درصد صرف شرب می‌شود و تقریبا ۳ درصد صرف خانواده صنعت می‌شود.

وی افزود: دیدگاه وزارت صمت و ایمیدرو این است که سرمایه‌گذاری در حوزه آب یکی از الزامات توسعه کشور است. این پروژه خوب و ارزشمند است و با توجه به ابلاغ دستورالعمل بازچرخانی آب وزارت نیرو در سال گذشته، شرکت فولاد خوزستان خیلی جلوتر حرکت کرده است.

مقدمعلی افزود: این پروژه کمک می‌کند که از رودخانه کارون آب خام کمتری برداشت شود آلایندگی در پایین دست انتشار پیدا نکند.

با اجرای ۲۸ پروژه زیست محیطی شرکت فولاد خوزستان شاهد یک صنعت سبز خواهیم بود

دکتر میرشکار مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست خوزستان در سخنان خود با تقدیر از عملکرد فولاد خوزستان اظهار داشت: از نگاه یک ایرانی افتخار می‌کنیم که تولیدکننده بزرگی مثل فولاد خوزستان در همه حوزه ها گام های موثری را برداشته است. این مجموعه با پیشینه ۵۰ ساله خود در سیاست‌های را در حوزه محیط زیست در پیش گرفته است که می‌تواند صادرکننده این تجربیات به صنایع پایین دستی باشد.

وی افزود: با اجرای ۲۸ پروژه زیست محیطی شرکت فولاد خوزستان ما شاهد یک صنعت سبز در اهواز خواهیم بود. همچنین با نهایی شدن این پروژه ها در تولید شرکت فولاد خوزستان موثر خواهد بود.

پیشتازی شرکت فولاد خوزستان در استفاده از آب‌های غیرمتعارف

حمیدرضا فلاح زاده ریاست سازمان صمت استان خوزستان با تبریک دهه صنعت گفت: سیاست قطعی وزارت صمت در خصوص استفاده از آب‌های غیرمتعارف و استفاده از آن در حال رصد است. فولاد خوزستان با هدف‌گذاری و طرح‌های توسعه‌ای خود در این زمینه پیشتاز است که جای تقدیر و تشکر را دارد و ظرفیت استفاده از این پروژه‌ها می‌تواند در پیشبرد آنها موثر باشد.

مهار تورم سرباز جهادی تولید می‌خواهد

سردار سرتیپ پاسدار حسن شاهوار پور فرمانده سپاه استان خوزستان با اشاره به یاد و خاطره شهدای والامقام هفتم تیر گفت: مجموعه شرکت فولاد خوزستان یک بار دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده خود را به بهره‌برداری رساند که جای افتخار دارد.

وی افزود: دشمنان با تحریم و فشارهایی با ابعاد گسترده سعی دارند که این اتفاقات رقم نخورد و رو به افول بروند لذا مهار تورم سرباز جهادی تولید می‌خواهد. فولاد خوزستان تلاش‌های زیادی در حوزه فضای سبز، پروژه‌های در بحث آب، سلامت محیط زیست و مردم انجام داده است.

خط اقتصادی

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.