×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۳۱ شهریور , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 21 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 94 خبر
کاهش اثر مولفه‌های سیاسی بر بازار سرمایه/ وارد دوره جدیدی از بازار سهام شده‌ایم/ مولفه‌های اقتصادی، تعیین کننده مسیر بورس هستند

شاهین چراغی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) گفت: اتفاق مثبت رخ داده در دولت چهاردهم، تغییر نوع نگاه مسوولان نسبت به بازار سرمایه است که توجه مسوولان را به سمت اتخاذ تصمیمات مهم برای بهبود فضای حاکم بر بورس و کاهش ضرر و زیان سهامداران پیش برده است.

او صحبت‌های اخیر وزیر اقتصاد و رییس سازمان بورس را نشان‌دهنده تاکید آنها بر حفظ حقوق سهامداران دانست و افزود: این موضوع از نظر فعالان بازار به عنوان مساله‌ای بسیار مهم تلقی می‌شود که در دولت‌های قبل از نگاه مسوولان مغفول مانده بود.

چراغی گفت: صحبت‌هایی که در چند روز گذشته از سوی وزیر اقتصاد و رییس سازمان بورس مطرح شد، حاکی از آن است که وعده‌ها فقط در حد شعار نیست بلکه صحبت‌ها به طور حتم در عمل اجرا خواهند شد.

تمرکز دولت چهاردهم بر بودجه ۱۴۰۴

عضو سابق شورای عالی بورس تاکید کرد: با توجه به چنین مساله‌ای، وزیر اقتصاد و رییس سازمان بورس همه توجه و تمرکز خود را بر بودجه سال ۱۴۰۴ گذاشتند تا منافع سهامداران از طریق انجام مذاکرات، در لایحه بودجه در نظر گرفته شود.

او ادامه داد: به نظر می‌رسد؛ وزیر اقتصاد و رییس سازمان بورس در زمان تدوین لایحه بودجه برای پیگیری و حفظ منافع بورس کوتاه نمی‌آیند و همه توان خود را برای پیگیری مطالبات سهامداران در بودجه سال آینده به کار خواهند گرفت.

چراغی یادآور شد: در دوره‌های قبل نیز شاهد پیگیری‌ها برای بهبود وضعیت بازار بودیم اما این بازار هیچ‌گاه به عنوان شاکله اصلی فعالیت‌های دولت محسوب نمی‌شد و این بازار به طور کامل کنار گذاشته شده بود.

عضو سابق شورای عالی بورس با بیان اینکه همیشه شاهد سایه سازمان برنامه و بودجه بر سر سازمان بورس و اوراق بهادار بودیم، گفت: اکنون چند اتفاق مهم تاثیرگذار بر بازار رخ داده که می‌توانند تاثیرگذار بر تغییر روند بازار باشند، شاید بدترین وضعیت، ترورهای انجام شده در ایران و موشک‌هایی بود که به اسراییل زده شد اما شواهد نشان دهنده آن است که اثر مولفه‌های سیاسی بر بازار کاهش یافته و صرفا مولفه‌های اقتصادی تعیین کننده مسیر بازار سرمایه هستند.

اقدام بانک مرکزی برای کاهش فاصله نرخ ارز نیمایی و بازار آزاد

چراغی اعلام کرد: همچنین در این میان؛ بانک مرکزی اقدام مثبتی را در زمینه افزایش تدریجی نرخ ارز نیمایی در دستور کار قرار داد و به مرور زمینه کاهش فاصله نرخ ارز نیمایی و بازار آزاد را فراهم کرد که این امر به مرور تاثیر خود را بر فعالیت شرکت‌ها و به مراتب بازار سهام خواهد گذاشت.

عضو سابق شورای عالی بورس تاکید کرد: اخیرا هم خبر مثبتی برای صنعت فولاد منتشر شد و تولیدکنندگان این صنعت می‌توانند ارز حاصل از صادرات را در بازار توافقی عرضه کنند که این اتفاق؛ به طور حتم جهشی را در صنعت فولاد ایجاد خواهد کرد.

او معتقد است: اکنون حفظ حقوق سهامداران به عنوان اصلی‌ترین هدف‌ وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان بورس و اوراق بهادار و سازمان برنامه و بودجه در نظر گرفته شده و این مساله را در اولویت فعالیت‌های اصلی خود قرار داده‌اند.

چراغی در پایان افزود: با توجه به چنین مساله‌ای، وارد دوره جدیدی از بازار سرمایه خواهیم شد و دولت می‌تواند با کمک رییس سازمان بورس منافع سهامدارانی را که در ۳ سال گذشته متحمل ضرر و زیان سنگین شده‌اند، در لایحه بودجه ۱۴۰۴ تامین کنند.

خط اقتصادی

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.