×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۳۱ شهریور , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 21 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 94 خبر

اگرچه بانک مرکزی اعلام کرده دریافت رمز دوم پویا از طریق پیامک، هزینه‌ای به دوش مشتریان نمی‌گذارد اما اپراتورها هزینه پیامک را از حساب مشتری کم می‌کنند.
فرآیند عملیاتی شدن رمزهای دوم پویا قرار بود از اول دی‌ماه سال جاری، از سوی تمامی بانک‌های دولتی و خصوصی کشور عملیاتی شود. در این فرآیند، بانک مرکزی دو راهکار را برای اخذ رمز پویا از سوی مشتریان نظام بانکی اعلام کرده بود که یکی از آنها دریافت رمز یکبار مصرف از طریق پیامک و دیگری نصب اپلیکیشن از سوی مشتریان نظام بانکی است. در این میان، البته با توجه به اینکه بسیاری از افرادی که مشتریان نظام بانکی بوده و البته آشنایی یا تمایل بالایی به استفاده از اپلیکیشن‌ها برای دریافت رمز پویا نداشته و یا راهکارهای مؤثر استفاده از آن را نمی‌دانند، به سمت استفاده از روش اول یعنی همان پیامک پیش رفته‌اند.
بانک‌ها البته تمایل دارند مشتریان از اپلیکیشن استفاده کنند و تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند تا بتوانند با معرفی نرم‌افزارهای خود، مردم را به دریافت رمزهای پویا از طریق اپلیکیشن ترغیب نمایند. اما بررسی میدانی نشان می‌دهد مردم در خلاف جهت بانک‌ها، بیشتر راغب به استفاده از رمزهای پویای یکبارمصرف از طریق پیامک هستند.
بانک مرکزی بارها و بارها در اطلاعیه‌های خود تاکید کرده است که ارسال و دریافت پیامک بابت دریافت رمز دوم پویا در تراکنش‌های بانکی هیچ هزینه‌ای برای مشتریان ندارد و بانک‌ها حق ندارند بابت ارسال پیامک رمز دوم پویا، از مشتریان وجهی دریافت کنند. و اگر مشتریان در این رابطه با مورد خلاف مواجه شدند، آن را اعلام کنند.
اما اکنون که اجرای این طرح از اول دی ماه به اول بهمن‌ماه منتقل شده است، گویا شیوه‌های اجرایی آن هم دچار برخی تغییراتی شده است؛ به نحوی که اکنون برخی از مشتریان نظام بانکی که رمز پویای خود را از طریق پیامک فعال کرده اند، در حالی برای دریافت این رمز چهار شماره آخر کارت خود را به سرشماره اعلام شده از سوی بانک، ارسال می‌کنند که اپراتورها از آنها هزینه کسر می‌کنند.
یکی از مشتریان نظام بانکی گفت: برای دریافت رمز یکبارمصرف، روش پیامک را در یکی از بانک‌های بزرگ کشور انتخاب کرده ام، اما اکنون چند روزی است که وقتی چهار شماره آخر کارت بانکی را برای دریافت رمز پویا به سرشماره بانک مربوطه ارسال می‌کنم، اپراتور تلفن همراه از من هزینه کسر می‌کند.
وی می‌افزاید: حتی زمان‌هایی که شارژ پولی تلفن همراه من کم است و به اندازه ارسال یک پیامک نباشد، بانک برای من رمز پویا ارسال نمی‌کند که این خود معضل بزرگی است چراکه بانک مرکزی اعلام کرده بود که بانک‌ها اجازه دریافت هزینه برای ارسال و دریافت پیامک را از مشتریان ندارند.
به نظر می‌رسد برخی کارشکنی‌ها بر سر راه استفاده از رمز یکبار مصرف از طریق پیامک وجود دارد و بانک‌ها بیشتر تمایل دارند که از طریق اپلیکیشن‌ها کار را هدایت کرد که این درست بر خلاف وعده‌ای است که در روزهای اول، از سوی بانک مرکزی در رسانه‌ها عنوان شده است.
 

خط اقتصادی

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.