مهرداد قریب اظهار داشت: در اجرای دستورالعمل اجرایی «پرداخت بابت ایام بیکاری دوره شیوع بیماری کرونا از محل منابع صندوق توسعه ملی» مصوب ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، پرداخت مقرری مربوطه برای ۲۱۳ هزار و ۱۶ نفر در اسفند ۹۸، تعداد ۴۴۶ هزار نفر در فروردین ۹۹ و تعداد ۳۳۱ هزار و ۳۲۷ نفر در اردیبهشت ۹۹ انجام شده است.
قریب افزود: این پرداختها از محل مبلغ تخصیص یافته از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور توسط خزانه داری کل کشور انجام شده است که این تعداد حدود ۹۰ درصد متقاضیان را شامل می شود و پرداخت به ۱۰ درصد باقیمانده در دست اقدام است.
وی درج اشتباه شماره حساب بانکی یا شبای مربوطه و یا عدم انطباق آن با کد ملی، ثبت شماره کارت بانکی به جای شماره حساب بانکی و یا ثبت شماره حساب افراد خانواده به جای بیمه شده اصلی را از عمدهترین دلایل بروز تأخیر در پرداخت مقرری ۱۰ درصد از مشمولان باقیمانده برشمرد و گفت: تاخیر در ثبت درخواست بیکاری در سامانه غیر حضوری یا مراجعه حضوری و ارائه درخواست به ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی یا کاریابیها علیرغم راهاندازی سامانه ثبت درخواست بیکاری غیرحضوری نیز از مهمترین علل بروز تاخیر در پرداخت به برخی از متقاضیان است.
معاون بیمهای سازمان تأمین اجتماعی گفت: به دلایلی نظیر عدم شمول قانون کار و بیمه بیکاری منجمله به رانندگان، کارگران ساختمانی، صاحبان حرف و مشاغل آزاد و یا واریز حق بیمه از سوی کارفرما در ایام بیکاری، بخشی از متقاضیان نیز قانوناً مشمول دریافت قرار نگرفته اند.
قریب افزود: با توجه به شیوع بیماری کرونا و به منظور جلوگیری از وقفه در ارائه خدمات درمانی به بیمه شدگان و خانواده آنان، استحقاق درمان کلیه متقاضیان لغایت پایان شهریور ۹۹ تمدید شده و افراد مذکور میتوانند از مزایای درمانی سازمان تامین اجتماعی و همچنین سوابق مربوطه به عنوان سابقه پرداخت حق بیمه برخوردار شوند.
وی ادامه داد: طبق هماهنگی به عمل آمده با حوزه روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اطلاعات افرادی که با تاخیر ثبت نام کردهاند و افرادی که درخواست خود را به ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی یا کاریابیها ارائه دادهاند و همچنین اخذ شماره حساب و شبای صحیح متقاضیان در حال انجام است که به محض حصول نتیجه و شناسایی مشمولان مراتب از طریق پیامک از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به اطلاع متقاضیان خواهد رسید.
قریب افزود: این پرداختها از محل مبلغ تخصیص یافته از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور توسط خزانه داری کل کشور انجام شده است که این تعداد حدود ۹۰ درصد متقاضیان را شامل می شود و پرداخت به ۱۰ درصد باقیمانده در دست اقدام است.
وی درج اشتباه شماره حساب بانکی یا شبای مربوطه و یا عدم انطباق آن با کد ملی، ثبت شماره کارت بانکی به جای شماره حساب بانکی و یا ثبت شماره حساب افراد خانواده به جای بیمه شده اصلی را از عمدهترین دلایل بروز تأخیر در پرداخت مقرری ۱۰ درصد از مشمولان باقیمانده برشمرد و گفت: تاخیر در ثبت درخواست بیکاری در سامانه غیر حضوری یا مراجعه حضوری و ارائه درخواست به ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی یا کاریابیها علیرغم راهاندازی سامانه ثبت درخواست بیکاری غیرحضوری نیز از مهمترین علل بروز تاخیر در پرداخت به برخی از متقاضیان است.
معاون بیمهای سازمان تأمین اجتماعی گفت: به دلایلی نظیر عدم شمول قانون کار و بیمه بیکاری منجمله به رانندگان، کارگران ساختمانی، صاحبان حرف و مشاغل آزاد و یا واریز حق بیمه از سوی کارفرما در ایام بیکاری، بخشی از متقاضیان نیز قانوناً مشمول دریافت قرار نگرفته اند.
قریب افزود: با توجه به شیوع بیماری کرونا و به منظور جلوگیری از وقفه در ارائه خدمات درمانی به بیمه شدگان و خانواده آنان، استحقاق درمان کلیه متقاضیان لغایت پایان شهریور ۹۹ تمدید شده و افراد مذکور میتوانند از مزایای درمانی سازمان تامین اجتماعی و همچنین سوابق مربوطه به عنوان سابقه پرداخت حق بیمه برخوردار شوند.
وی ادامه داد: طبق هماهنگی به عمل آمده با حوزه روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اطلاعات افرادی که با تاخیر ثبت نام کردهاند و افرادی که درخواست خود را به ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی یا کاریابیها ارائه دادهاند و همچنین اخذ شماره حساب و شبای صحیح متقاضیان در حال انجام است که به محض حصول نتیجه و شناسایی مشمولان مراتب از طریق پیامک از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به اطلاع متقاضیان خواهد رسید.