×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۱ مهر , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 22 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

گزارش روابط عمومى و امور بین‌الملل شرکت راه‌آهن شهرى تهران و حومه (مترو)، نشست فصلى اتحاديه شرکت‌هاى قطار شهرى کشور به میزبانى شرکت راه‌آهن شهرى تهران و حومه (مترو) و با حضور محمد نعيمى‌پور رئيس هيئت مديره شركت متروى تهران، على امام مديرعامل اين شركت و رئيس هيئت مديره اتحاديه شرکت‌هاى قطار شهرى کشور، احمدزاده مديرعامل اين اتحاديه، درويشى مديرعامل قطار شهرى قم، صلواتى مديرعامل قطار شهرى كرج و حومه، قاسمى مديرعامل قطار شهرى اسلامشهر و نيز حضور آنلاين كيامرز مديرعامل قطار شهرى مشهد، بنكدار مديرعامل قطار شهرى اصفهان و مرادى مديرعامل قطار شهرى شيراز برگزار شد.

در ابتداى این جلسه گزارش عملکرد «پروژه طراحى و ساخت قطار ملى مترو» كه توسط شرکت متروى تهران در دست اجرا است ارائه و مورد بحث و بررسى قرار گرفت.

 بر اساس این گزارش به تایید معاونت علمى و فناورى ریاست جمهورى، قطار ملى مترو تا کنون بيش از ۵۰ درصد بومى سازى شده است. هر چند از دید اين معاونت، این که یک مجموعه بتواند طراحى يك محصول را انجام دهد و اجزاى سازنده آن را توليد كند، یعنى بومى ‌سازى رخ داده است.

محمد نعيمى‌پور رئيس هيئت مديره شركت راه‌آهن شهرى تهران و حومه (مترو) در ابتداى اين نشست به تشريح و بررسى قطار ملى مترو پرداخت و عنوان كرد: این قطار چهارمین نسل از قطارهايى است که پس از اتمام پروژه به ناوگان متروى تهران افزوده مى‌شود.

نعيمى‌پور با بیان این كه قطار ملى مترو در مجموع با درنظرگرفتن ۱۸ زیرسیستم طراحى مى‌شود، گفت: در حال حاضر صفر تا صد طراحى بدنه واگن در کشور بومى سازى شده است. در اين پروژه ۴ تیپ بدنه توليد مى‌شود. این بدنه از جنس کربن استیل بوده اما مهندسان ما تلاش کرده‌اند ظاهر و شکل دماغه آن را به روز رسانى و مدرن کنند.

اوافزود: همچنین در مورد چراغ‌ها و برف پاک‌کن نيز اصلاحاتى صورت گرفته تا استانداردهاى ریلى براى آنها اعمال شود.

رئيس هيئت مديره شركت مترو تاكيد كرد: تغییرات اعمال شده در ظاهر و بدنه واگن ملى بر اساس تجربیات ۲۰ ساله شرکت مترو و نیز شركت بهره‌بردارى در استفاده از ۳ نسل واگن انجام شده است.

نعيمى‌پور با اشاره به این که در این پروژه براى اولین مرتبه راهروى اتصال واگن‌ها در كشور طراحى و توليد شده، عنوان کرد: همچنين تهویه واگن با روش مهندسى معکوس در داخل كشور ساخته شده است. در اين روش با بررسى نمونه‌هاى موجود و از قبل خريدارى شده از شركت‌هاى خارجى، فرآيند ساخت تهويه واگن، بومى سازى شده است.

رئيس هيئت مديره شركت مترو با اشاره به اینکه  MCMبه عنوان یکى ازمهم‌ترین اجزاى سیستم رانش، ۴ درصد از قیمت کل یک قطار را شامل مى‌شود، خاطر نشان کرد: خوشبختانه موفق شده‌ايم با تجربه قبلى که جهاد دانشگاهى در این حوزه داشت بومى سازى این بخش را نیز انجام دهيم. با اتمام تست‌هاى مورد نیاز، ایران جزء چند کشور محدود تولید کننده MCM در دنیا قرار مى‌گیرد.

او همچنين با اشاره به اینکه موفق به نصب سنسور براى تمام ترمزها شده‌ایم، اظهار کرد: در نتیجه اين اقدام در هر شرايطى راهبر از داخل واگن قادر به هدایت ترمزها است.

رئيس هيئت مديره شركت مترو با اشاره به نیاز متروى تهران و نیز سایر قطار شهرى‌هاى کشور به تامین واگن، گفت: با تکمیل این پروژه توسط شرکت متروى تهران، تمام اعضاى اتحادیه شرکت‌هاى قطار شهرى کشور مى‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

او با اشاره به اینکه شروع پروژه قطار ملى مترو، انعقاد قرارداد بین متروى تهران و معاونت علمى و فناورى رياست جمهورى و نیز صندوق شکوفایى و نوآورى این معاونت بود، عنوان کرد: تلاش ما بر این بوده که اجراى این پروژه توسط شرکت‌هاى قطار شهرى کشور انجام شود. در اين میان شرکت متروى تهران آمادگى بیشترى براى انجام این پروژه را داشت.

نعيمى‌پور با اشاره به این‌که مهم‌ترین چالش ما براى دستیابى به واگن ملى، چالش باور است، خاطر نشان کرد: بسیارى از افراد اجراى اين پروژه را غیرممکن مى‌دانستند به همین دلیل طى ۱۰ ماه گذشته تلاش کردیم تا دستيابى به نتيجه مورد نظردرسکوت خبرى اجراى پروژه را پیش ببریم.
او با اشاره به این‌که در حال حاضر هر یک از شرکت‌هاى واگن‌ساز تا ۱۵ درصد ظرفیت خالى براى تولید واگن ‌دارند، تأکید کرد: شرکت متروى تهران، واگن‌ ساز نیست لذا نتیجه نهایى این پروژه براى تولید انبوه در اختیار شرکت‌هاى واگن سازى قرار مى‌گیرد و ما نیز در تمام مراحل این پروژه از توانایى شرکت‌هاى بهره‌بردار که سال‌ها با واگن سروکار داشته‌اند براى رفع نقص این پروژه استفاده کرده‌ایم و در ادامه پروژه نیز استفاده خواهیم کرد.

رئیس هیئت‌مدیره شرکت متروى تهران عنوان کرد: به‌زودى قرارداد تولید ۱۰۵ دستگاه واگن – که البته این عدد متناسب با ۷ واگنه یا ۸ واگنه بودن قطارها متغیر است- منعقد مى‌شود تا در اجراى این پروژه تنها به نمونه‌سازى بسنده نکرده باشیم.

نعيمى‌پور تهران با اشاره به اين كه تا چند ماه آينده روند انعقاد قراردادها آغاز مى‌شود، گفت: بدون شک انعقاد چنین قراردادى افراد فعال در صنعت واگن سازى را به این باور می‌رساند که قادر به تولید واگن ملى هستیم.

او با اشاره به این‌که قیمت نهایى براى واگن ملى هنوز مشخص نشده است، خاطر نشان کرد: کارگروه واگن ملى زيرمجموعه متروى تهران در حال فعالیت است اما در حال تاسیس یک شرکت مستقل براى تولید انبوه این واگن هستیم. بدون شک در این مرحله قیمت نهایى و میزان به‌صرفه بودن تامین واگن ملى از سوى شرکت‌هاى قطار شهرى مشخص مى‌شود.

نعيمى‌پور با اشاره به این‌که متروى تهران آمادگى ارائه انواع خدمات فنى و کارشناسى را توسط مهندسان خود به ساير اعضاى اتحاديه شرکت‌هاى قطار شهرى كشور دارد، عنوان کرد: هرچند ما وارد روند قطعه‌سازى برای رفع نقایص ناوگان‌هاى در حال بهره‌بردارى نشده‌ایم اما اجراى این پروژه به‌ناچار ما را به این حوزه وارد کرده است. درنتیجه اگر شرکت بهره‌بردارى متروى تهران و سایر شرکت‌هاى بهره‌بردارى در کلان‌شهرها نیاز به تأمین قطعه داشته باشند، تلاش مى‌کنیم باقیمت رقابتى قطعه‌هاى موردنیاز را در اختیار این شرکت‌ها قرار دهیم.

خط اقتصادی

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.