×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۳۱ شهریور , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 21 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

در شرایط فعلی که تولید گندم در امنیت غذایی تأثیر به سزایی دارد تأخیر در اعلام نرخ می‌تواند منجر به دلسردی کشاورزان نسبت به کشت محصول و تغییر الگوی کشت به سمت و سوی محصولات دیگر را به همراه داشته باشد.
با توجه به اینکه کشت در برخی نقاط آغاز شده و همواره کشاورزان گوش به زنگ اعلام قیمت‌ها هستند چرا که مسئولان دولتی سال قبل به حرف کارشناسان و دست اندرکاران بخش کشاورزی گوش نکردند و همین امر موجب شد میزان خرید مطابق با پیش بینی‌ها انجام نشود.
تأخیر در اعلام قیمت و یا تعیین نامناسب مطابق با تورم و هزینه‌های تولید پیامد‌های جدی برای تولید این محصول استراتژیک به همراه دارد، گفت: با وجود آن که قوت غالب مردم گندم است دولت باید نرخ منطقی برای این محصول را اعلام کند در غیر این صورت احتمال واردات گندم در سال آینده دور از انتظار نیست.
با توجه به آن که کشت در مناطق سردسیر همچون استان‌های شمال غرب آذربایجان، کردستان، اردبیل از ۱۵ تا ۲۰ مهر آغاز می‌شود، اما همچنان کشاورزان گوش به زنگ اعلام قیمت‌ها هستند که تأخیر در اعلام قیمت و نقض قانون همانند سال‌های گذشته ضربه مهلکی به خودکفایی تولید گندم وارد می‌کنند.
بر اساس برآورد‌های اولیه سطح زیر کشت گندم در استان‌های سردسیر نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد کاهش یافته است چرا که کشاورزان منتظر اعلام نرخ خرید تضمینی گندم هستند و در صورت اعلام نرخ غیرمنطقی آن‌ها رغبتی به کشت این محصول ندارند که این امر می‌تواند در کاهش کشت این محصول در سال زراعی آینده تأثیر سویی به جای بگذارد به طوری که در شرایط فعلی تحریم دستمان مجدد به سوی کشور‌های بیگانه دراز می‌شود.
با توجه به اهمیت بالای تولید این محصول استراتژیک از مسئولان دولتی انتظار می‌رود هرچه سریع‌تر نرخ منطقی گندم متناسب با برآورد کارشناسان و دست اندرکاران بخش کشاورزی را اعلام کنند تا در تأمین قوت غالب مردم خللی وارد نشود.
*تداوم تأخیر در اعلام قیمت تضمینی آینده تولید گندم را در معرض خطر قرار می‌دهد
سال گذشته علی رغم پیگیری‌های صورت گرفته مبنی بر افزایش نرخ خرید تضمینی گندم مسئولان شورای اقتصاد توجهی به این موضوع نداشتند که همین امر موجب شد کشاورزان از تحویل گندم به مراکز خرید امتناع کنند و در نهایت میزان خرید گندم کمتر از میزان تولید باشد.
اگر امسال بنابه هر دلیلی توجهی به اجرای خرید قانون تضمینی نشود بدون تردید کشت گندم تحت تأثیر قرار می‌گیرد به طوری که کشاورزان با تغیر الگوی کشت به سمت و سوی دیگر محصولات همچون گوجه، پیاز، سیب زمینی و… می‌روند که این امر علاوه بر هدررفت سرمایه کشاورز منابع آبی را در معرض خطر قرار می‌دهد.
با توجه به اهمیت بالای تولید گندم از مسئولان انتظار می‌رود که رویه سال‌های گذشته را در اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات به کار نگیرند تا کشاورزان به کشت محصول ترغیب شوند چرا که هرگونه اهمال در اجرای قانون می‌تواند پای گندم‌های وارداتی را مجدد به کشور باز کندومنجر به نابودی کشاورزی کشور شود چرا که چشم امید کشاورزان به تولید چند قلم کالای استراتژیک از جمله گندم، جو و کلزاست که اگر مسئولان دولتی این گونه با آن‌ها و تولید این محصولات مهم رفتار کنند باید کمیته امدادی برای کشاورزان راه اندازی شود چرا که دیگر تولیدی در کشور نخواهیم داشت.
و کشاورزان به جای کشت گندم به سراغ کاشت هندوانه و دیگر محصولات صیفی می‌روند و از آنجا که این محصولات چند برابر گندم آب مصرف می‌کنند و به سبب نبود مشتری باید صرف خوراک دام شود بدون تردید منابع ملی کشور به هدر می‌رود در حالی که با حمایت از کشاورزان و تولید این محصولات استراتژیک نه تنها از واردات بی نیاز هستیم بلکه به سبب رغبت کشاورزان به تولید این محصول استراتژیک دیگر شاهد هدر رفت منابع ملی نیستیم.

خط اقتصادی

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.