×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 20 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش خط اقتصادی، مسیح احمدی مشاورشهردار منطقه ۵،با اشاره به مفهوم اقتصاد دانش بنیان اظهار داشت: اقتصاد دانش بنیان،مفهوم طراحی سیستمی اقتصادی است که فرآیندهای ثابت نداشته و بر پایه دانش تغییر کند.این سیستم پویا می‌تواند بهره‌وری خود را در هر لحظه و هر ثانیه در بالاترین عدد ممکنه متناسب با ظرفیتهای خود قرار دهد.
احمدی افزود: در سیستم های پویا یا تحول خواه چرخه رشدی تعریف می شود که بسیار ساده اما بی نهایت کارا است. این چرخه شامل برنامه ریزی، اجرا، ارزیابی و اصلاح برنامه ریزی است.
وی با بیان اینکه برنامه ریزی در این چرخه باید از جنس برنامه ریزی استراتژیک باشد،ادامه داد: برنامه ریزی استراتژیک از استراتژی هایی شروع می شود که از جنس کلان، کیفی و غیرقابل اندازه‌گیری است و به برنامه‌های مدون کوتاه مدت، میان مدت، بلندمدت وبر اساس برنامه هایی از جنس خرد، کمی و قابل اندازه‌گیری ختم می شود.
احمدی بااشاره به سلول دوم چرخه رشد، یعنی اجرا اظهار داشت:ابتدای امسال، رهبری استراتژی حرکت در سیستم اقتصاد دانش بنیان را مشخص و دستور حرکت را صادر نمودند.در سلول اول، استراتژی، تقویت اقتصاد دانش بنیان بود و در سلول دوم چرخه رشد یعنی اجرا، ایشان دستور خرید محصولات شرکت‌های دانش بنیان و نوآورانه را برای بخش دولتی صادر کردند. همچنین پیرامون روش‌های ارزیابی بهره‌وری، پارامتر “افزایش تعداد شرکتهای دانش بنیان” را به عنوان شاخص ارزیابی اعلام نموده‌اند.
مشاور شهردار منطقه ۵ با بیان اینکه اکنون باتوجه به منویات رهبری،هر ارگان وساختاری باید نسبت خود با این مسیر را مشخص کند،اذعان داشت:در این میان، شهردار محترم تهران نیز به عنوان مدیر یکی از بزرگترین ساختارهای مالی و اجرایی کشور، دستوراتی بر ۱۳ پایه، جهت اجرایی شدن منویات رهبری صادر کرد. در همین راستا، شهرداری منطقه۵ نیز اقدامات زیرساختی و اساسی جهت انجام وظایف خود انجام داده تا بتواند به سمت شهری فناور و دانش بنیان حرکت کند.
وی با اشاره به اقدامات شهرداری منطقه۵، گفت: در ابتدا، کمیته‌ای از متخصصان حوزه‌های مختلف به سرپرستی اینجانب تشکیل شد. این کمیته جلسات مستمری را جهت تبیین و تدقیق نقشه راه از وضع فعلی به سمت وضع مطلوب برگزار و برنامه هایی در دو بخش نرم افزار و سخت افزار تعریف شد.
مشاور شهردار منطقه ۵ ادامه داد: در بخش سخت افزاری، ایجاد مرکز حمایت از محصولات دانش بنیان و نوآور در اولویت قرار گرفت که در قدم بعدی ایجاد ساختار منابع انسانی و ارائه امکانات و تسهیلات متناسب با اهداف کلان مرکز با استفاده از ظرفیت های فعلی شهرداری منطقه۵ مورد نظر است. همچنین ارائه امکانات و تسهیلات لازم در آن مرکز به شرکتهای دانش بنیان و استارت‌آپ ها جهت تحقیق و توسعه ایده‌ها و محصولات، و همچنین به شتاب دهنده‌‌ها و سرمایه‌گذاران جهت ارائه خدمات خود به این محصولات هدف این برنامه است.
احمدی با اشاره به بخش نرم افزاری برنامه ها، توضیح داد: در این بخش، برنامه های متعددی تدوین شده است. از جمله تدوین برنامه ای برای نحوه مشاوره فنی، اقتصادی و حقوقی جهت تسهیل تبدیل ایده‌ها به محصول به دانشجویان و نوآوران؛ تدوین دستورالعمل مالی، فنی و حقوقی حمایت از محصولات دانش بنیان و نوآوران جهت پیشنهاد به شورا؛ تدوین فرآیند برگزاری استارت‌آپ ها در شهرداری منطقه ۵، همچنین جلسات مستمر با مراکز رشد، پارک های علم و فناوری، کارخانه های نوآوری؛تدوین دستورالعمل نحوه شناخت و فرآیند خرید محصولات دانش بنیان در معاونت های تخصصی این شهرداری؛ از سوی دیگر تدوین فرآیند ارائه نیازهای شهرداری منطقه ۵ به مراکز دانشگاهی،مراکز رشد،پارک های علم و فناوری و غیره و در نهایت تدوین دستورالعمل نحوه ارائه خدمات و تسهیلات به شرکتهای دانش بنیان و استارت آپ‌های مربوطه.
وی با اشاره به ارزیابی عملکرد در چرخه رشد، تاکید کرد: در شهرداری منطقه ۵ جهت ارزیابی عملکرد،پارامتر مبلغ ریالی پروژه‌های دانش بنیان، خرید محصولات نوآورانه و ارائه خدمات به این محصولات، به عنوان پارامتر ارزیابی تعیین شد و از این پس معیار عملکرد معاونین و مدیران تخصصی این شهرداری هر سه ماه خواهد بود.
احمدی در پایان از تمام شرکتهای دانش بنیان و صاحبان محصولات نوآورانی که در حوزة عملکردی و اختیارات شهرداری منطقه۵ فعال بوده خواست تا سوالات خود را از روابط عمومی شهرداری منطقه ۵ پیگیر شوند.امید داریم تا با طراحی یک سیستم پویا و تحول خواه، به توسعه اقتصاد دانش بنیان در کشورمان کمک کنیم.

خط اقتصادی

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.