×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۳ مهر , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 24 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 10 خبر

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری خط اقتصادی ، شرکت‌های دانش‌بنیان معمولاً به وسیله چند جوان نخبه و جویای علم تشکیل مي‌شوند و با استفاده از حمایت‌های مختلف دولت و بخش خصوصی شاخ و برگ می‌گیرند. این حمایت‌ها باید به نحوی باشند که شرکت مربوطه بتواند از پس کلیه هزینه‌های مربوط به تحقیقات و توسعه خود برآید. در سال‌های اخیر بانک تجارت در زمینه صدور ضمانت‌‌نامه بانکی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان نقش بسیار مهمی داشته است. با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری برای درک بهتر این موضوع ارائه کنیم.

اهمیت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان

همان طور که گفته شد، صدور ضمانت نامه های بانکی از مهم‌ترین مواردی است که باید در بحث اقتصاد شرکت‌های دانش‌بنیان به آن توجه شود. طبق روند کلی اقتصاد در سال‌های اخیر و تلاش برای عدم وابستگی به اقتصاد نفتی، شرکت‌های دانش‌بنیان بهترین گزینه در این زمینه هستند.

این شرکت‌ها می‌توانند با توجه به ماهیت خلاق خود یک انتخاب عالی برای اقتصادهایی باشند که قصد جهش مستقیم به سمت یک اقتصاد پویا را دارند. تجربه سایر کشورها نشان می‌دهد که افزایش حمایت و توجه به این شرکت‌ها می‌‌تواند تأثیر بسیار مناسبی در رابطه با رشد اقتصادی داشته باشد.

شرکت‌های دانش‌بنیان قلب ساختار اقتصادی کشور هستند

شرکت‌های دانش‌بنیان را می‌توان یک نوع موتور اقتصادی عالی دانست. این شرکت‌ها می‌توانند بین علم و صنعت رابطه‌ مناسبی ایجاد کنند تا هم کاربران و هم افرادی که در بخش تولید محصولات فعالیت می‌کنند، بتوانند شاهد رشد کلی باشند.

اگرچه این شرکت‌ها به حمایت‌های مختلفی نیاز دارند، اما مهم‌ترین حمایت مد نظر آن‌ها حمایت مالی است. اگر این مؤسسات حمایت مالی لازم را دریافت کنند، می‌توان امید داشت که شرکت‌های دانش‌بنیان به رتبه اول شرکت‌های پربازده در کشور تبدیل شوند. صدور ضمانت نامه های بانکی نیز یک نوع حمایت مالی محسوب می‌‌شود که بانک تجارت در سال‌های اخیر آن را سرلوحه کار خود قرار داده است.

صدور ضمانت نامه های بانکی برای شرکت‌ دانش ‌بنیان در بانک تجارت

طبق رویه جدید بانک تجارت، صدور ضمانت نامه های بانکی توسط این نهاد مالی در اولویت مدیریتی قرار گرفته است تا نقش این بانک به عنوان برترین حمایت‌کننده شرکت‌های دانش‌بنیان به نحو احسن تقویت شود. همان طور که می‌دانید، بانک تجارت نه تنها در حوزه حمایت مالی از شرکت‌های دانش‌بنیان، بلکه در زمینه حمایت مالی از استارت‌آپ‌ها نیز سابقه طولانی دارد.

نشانه‌های این حمایت اساسی را می‌توان از ابتدای فروردین ماه سال نود و هشت مشاهده کرد، یعنی دقیقاً زمانی که این بانک یک تفاهم‌نامه همکاری را با صندوق نوآوری‌های اقتصادی تکمیل کرد تا تمامی شرکت‌های مذکور بتوانند از خدمات مالی ارائه شده توسط بانک تجارت استفاده کنند.

این تفاهم‌نامه موجب شده است تا بانک تجارت همواره سهم بسیار بالایی در زمینه صدور ضمانت نامه های بانکی و ارائه سایر تسهیلات مالی مخصوص شرکت‌های دانش‌بنیان داشته باشد. نکته جالب آن است که این بانک حتی در زمینه صدور ضمانت نامه های بانکی رتبه اول بین بانک‌های مختلف کشور را دارد و شرکت‌های دانش‌بنیان هیچ‌گونه محدودیت خاصی در زمینه بهره‌برداری از این تسهیلات فوق‌العاده ندارند.

ضمانت‌نامه یک عامل اساسی برای موفقیت شرکت‌های دانش‌بنیان است

پیش از ارائه آمار و ارقام در زمینه حمایت بانک تجارت از شرکت‌های دانش‌بنیان برای صدور انواع ضمانت‌نامه‌های بانکی باید اشاره کنیم که کافی است این شرکت‌ها جهت دریافت این تسهیلات مدارک مرتبط با شرکت خود را در اختیار بانک تجارت قرار دهند. در واقع، نحوه دریافت این ضمانت‌نامه‌ها به راحتی صورت می‌گیرد و نیازی به انجام مراحل پیچیده قانونی نیست.  

حال بیایید کمی در مورد آمار و ارقام این موضوع با شما صحبت کنیم. بر اساس آخرین آمار موجود، بانک تجارت توانسته است در سال‌های اخیر برای بیش از هزار و ششصد شرکت دانش‌بنیان ضمانت‌نامه بانکی تهیه کند. این رقم در مقایسه با ارقام سایر بانک‌ها یک رقم بی‌نظیر است. نکته جالب آن است که بسیاری از این شرکت‌های دانش‌بنیان توانسته‌اند به وسیله صدور ضمانت نامه های بانکی به هدف خود برسند.

طبق همین آمار، صدور ضمانت‌نامه‌های مالی بانک تجارت منجر به پرداخت بیش از پنجاه هزار میلیارد تومان وجه شده است، البته باید به این نکته اشاره کنیم که علاوه بر صدور ضمانت‌های بانکی تاکنون بیش از هجده هزار میلیارد تومان وجه نقد به بیش از سیصد شرکت دانش‌بنیان با حوزه‌های کاری مختلف اعطا شده است. این حمایت‌ها تنها بخشی از روند کلی این بانک برای پشتیبانی بیشتر از شرکت‌های دانش‌بنیان است و چنین روندی در آینده نیز با قدرت بیشتری پیگیری می‌شود.

مدارک مورد نیاز جهت صدور ضمانت‌نامه‌های بانکی و روند صدور آن

شرکت‌های دانش‌بنیان باید برای دریافت ضمانت‌نامه‌های بانکی برخی مدارک را به شعب مختلف بانک تجارت تحویل دهند. اصلی‌ترین مدارک مرتبط با این موضوع، اسنادی هستند که برای اثبات دانش بنیان بودن شرکت مربوطه مورد استفاده قرار می‌‌گیرند. در واقع، به کمک همین اسناد می‌توان به بانک ثابت کرد که روند کاری شرکت در حوزه دانش‌بنیان است و کلیه محصولات تولیدی نیز در همین رده مورد استفاده قرار می‌گیرند.  

پس از اثبات دانش‌بنیان بودن شرکت مد نظر، بانک روند رسیدگی به پرونده صدور ضمانت نامه های بانکی را دنبال می‌کند. اگر تمام شرایط مهیا باشد، ضمانت‌نامه‌های مربوطه در کوتاه‌ترین زمان ممکن در اختیار اعضای شرکت دانش‌بنیان قرار می‌گیرند. خوشبختانه می‌توان گفت که بانک تجارت از جمله بانک‌هایی به شمار می‌آید که سعی داشته است، روند دریافت این نوع ضمانت‌نامه‌های ضروری برای شرکت‌های دانش‌بنیان را تسریع کند.

تجارت برترین بانک ارائه‌دهنده خدمات مالی به شرکت‌های دانش‌بنیان

حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان منجر به پیشرفت هم‌زمان اقتصاد و علم کشور می‌شود. مهم‌ترین بخشی که باید در شرکت‌های دانش‌بنیان تحت حمایت قرار بگیرد، بخش مالی است. اگر شرکت‌های دانش‌بنیان از لحاظ مالی پشتیبانی شوند، تمام تمرکز خود را روی تولید محصولات کاربردی قرار می‌دهند. صدور ضمانت نامه های بانکی توسط بانک تجارت در راستای تسهیل امور مالی شرکت‌های دانش‌بنیان انجام شده است. تمامی شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند از این تسهیلات ضمانی بهره‌مند شوند و در گام بعد، برای پیشرفت کلی روند فعالیت خود اقدام کنند.

خط اقتصادی

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.