×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۲ مهر , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 23 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش محمد زیدی بناروانی خبرنگار پایگاه خبری خط اقتصادی، نیوزویک برای گرفتن پاسخ این سوال به سراغ ریچارد جاسویک (Joswick)، رئیس بخش تجزیه و تحلیل نفت جهانی در  اس اند پی گلوبال (S&P Global)  رفته است. جاسویک می گوید که قیمت نفت و گاز کنترل نمی شود، بلکه بازار قیمت را تعیین می کند و  به میزان عرضه و تقاضا برای محصول بستگی دارد.

     جاسویک توضیح می دهد که بازارها با هم حرکت می کنند و سه معیار اصلی وجود دارد که قیمت را برای انواع مختلف نفت خام و مشتقات آن تعیین می کند: برنت تاریخ دار برای نفت خام، بورس کالای نیویورک برای بنزین و بورس بین قاره ای برای ماشین های دیزلی.

     بر اساس گزارش موسسه نفت آمریکا، عوامل اصلی موثر بر قیمت بنزین عبارتند از:  هزینه نفت خام جهانی (۶۱ درصد)، هزینه های پالایش (۱۴ درصد)، هزینه های توزیع و بازاریابی (۱۱ درصد) و مالیات های فدرالی و ایالتی (۱۴ درصد).

مالیات بنزین در ایالات متحده چقدر است؟

     بنزین در ایالات متحده مشمول مالیات فدرالی و ایالتی است. مالیات های فدرال شامل مالیات غیر مستقیم به میزان ۱۸ دلار و سه سنت برای هر گالن بنزین و ۲۴ دلار و سه سنت برای هر گالن سوخت دیزل، بعلاوه ۰٫۱ سنت هزینه  نشت مخزن ذخیره سازی زیرزمینی در هر گالن برای هر دو سوخت است.

     مالیات های ایالتی در آمریکا از ایالتی به ایالت دیگر متفاوت است و شامل مواردی مانند مالیات غیر مستقیم، مالیات های زیست محیطی، مالیات های ویژه و هزینه های بازرسی می شود. مثلاً مالیات ایالتی بر بنزین از ۰٫۰۸۹۵ دلار به ازای هر گالن در آلاسکا تا ۰٫۵۷۶ دلار به ازای هر گالن در پنسیلوانیا متغیر است.

چه کسی مالک نفت و گاز در ایالات متحده است؟

     منابع نفت و گاز در ایالات متحده عموماً مالک خصوصی دارند و مانند دیگر نقاط جهان تحت مالکیت دولت نیستند. قیمت بالای نفت به شرکت های نفتی ایالات متحده مانند اکسون موبیل و شورون کمک کرده است تا سود سرشاری کسب کنند.

حقوق نفت و گاز در ایالات متحده به مالکان خصوصی، شرکت‌ها، قبایل بومی آمریکا یا دولت‌های فدرال، ایالتی یا محلی که مالک زمینی هستند که مواد معدنی در آن قرار دارند، تعلق دارد.

      هیچ نهاد یا سیاست خاصی وجود ندارد که صنعت نفت و گاز را در ایالات متحده نظارت و اداره کند، اما دولت های فدرال، ایالتی و محلی هر کدام جنبه های مختلف عملیات نفت و گاز را نظارت می کنند.  این که چه کسی چه چیزی را اداره و نظارت می کند به مالکیت زمین، مقررات فدرال یا قوانین ایالتی بستگی دارد. به طور کلی، طبق تحقیقات موسسه علوم زمین آمریکا مقررات حفاری و تولیدات توسط قوانین ایالتی تنظیم می شود، در حالی که هدف مقررات فدرال عمدتاً محافظت از کیفیت آب و هوا، ایمنی کارگران و اکتشاف و تولید در سرزمین های بومی آمریکا است.

آیا اوپک بر قیمت نفت آمریکا تأثیر دارد؟

     سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) یک سازمان بین دولتی متشکل از ۱۳ کشور الجزایر، آنگولا، کنگو، گینه استوایی، گابن، ایران، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و ونزوئلا است. طبق آن چه در وب سایت اوپک آمده هدف این سازمان: “هماهنگی و یکسان سازی سیاست های نفتی بین کشورهای عضو، به منظور تضمین قیمت های منصفانه و باثبات برای تولیدکنندگان نفت، عرضه کارآمد، اقتصادی و منظم نفت به کشورهای مصرف کننده و بازگشت عادلانه سرمایه برای کسانی است که در این صنعت سرمایه گذاری می کنند.”

     اوپک تاثیر مستقیمی بر قیمت ها در بازار نفت آمریکا ندارد، اما از آنجایی که قیمت نفت توسط بازار جهانی تعیین می‌شود و اعضای اوپک حدود ۴۰ درصد نفت خام جهان را تولید و بیش از ۶۰ درصد از کل نفتی را که در سطح بین‌المللی مبادله می‌شود صادر می‌کنند، سیاست‌های این سازمان به‌طور غیرمستقیم بر قیمت ها در ایالات متحده اثر می گذارد.

درگیری روسیه و اوکراین چه تاثیری  بر قیمت نفت ایالات متحده دارد؟

      جو بایدن در هشتم ماه مارچ واردات نفت، گاز طبیعی مایع و زغال سنگ روسیه به ایالات متحده را در واکنش به حمله مسکو به اوکراین ممنوع کرد. البته روسیه تامین کننده بخش کوچکی از انرژی ایالات متحده بود و در سال گذشته فقط حدود ۷۰۰هزار بشکه در روز نفت خام و فرآورده های نفتی پالایش شده به ایالات متحده صادرکرده است.

         متحدان ایالات متحده نیز واردات نفت و گاز طبیعی روسیه را کاهش داده اند و ناچاراً به دنبال منابع جایگزین رفتند و همین امر موجب شده که قیمت ها بالا بماند. قیمت بین المللی نفت در ۳۱ می، پس از توافق اتحادیه اروپا برای کاهش ۹۰ درصدی واردات نفت از روسیه تا پایان سال ۲۰۲۲، افزایش یافت. به همین دلیل بایدن با دستور آزادسازی نفت از ذخایر استراتژیک نفت ایالات متحده، به دنبال کاهش تنگنای بازار بوده است.

چه کسی حقوق و اجاره نفت و گاز را تنظیم می کند؟

      حقوق توسعه نفت و گاز در ایالات متحده معمولاً توسط قراردادهای خصوصی تنظیم می شود، به عنوان مثال اجاره نامه     می تواند بین مالک، که ممکن است یک فرد، یک شرکت، یک قبیله بومی آمریکا، یا یک مالک دولتی محلی، ایالتی یا فدرال یا نهادی که آن را کشف و توسعه خواهد داد، باشد. طبق قانون، اجاره زمین خصوصی معمولاً مشمول مذاکرات خصوصی و محرمانه است، در حالی که اجاره زمین عمومی معمولاً بر اساس یک فرآیند مناقصه عمومی و رقابتی انجام می شود.

چه کسی بر استخراج و تولید نفت و گاز نظارت می کند؟

       مقررات اکتشاف و تولید در زمین های دولتی یا خصوصی توسط قانون ایالتی تنظیم می شود. در مورد ذخایر نفتی فراساحل نیز ایالت ها مقررات عملیات نفت و گاز را در آب های ایالتی که بین ۳ تا ۹ مایل دریایی از ساحل امتداد دارند،  تنظیم می کنند و دولت فدرال اکتشافات فراساحلی که تا ۲۰۰ مایل دریایی دور از ساحل امتداد دارد را تنظیم می کند. مقررات دولت فدرال در زمین و آب های فدرال اعمال می شود.

مقررات در ساحل

      دفتر مدیریت زمین، مقررات اراضی واقع در مناطق خشکی فدرال را تنظیم می کند و صلاحیت وضع مقررات در تمام موارد اجاره، اکتشاف، توسعه و تولید نفت و گاز در زمین های فدرال و بومی آمریکا را دارد.

مقررات فراساحلی

     دفتر مدیریت انرژی اقیانوس و اداره ایمنی و عملیات محیط زیست، مسئول مناطق فدرال فراساحلی هستند. این دفتر مسئول ارائه برنامه های لیزینگ، هدایت و ارزیابی منابع و صدور مجوز بررسی های لرزه ای است و به چهار منطقه: آلاسکا، اقیانوس اطلس، خلیج مکزیک و اقیانوس آرام تقسیم بندی می شود. 

      اداره ایمنی و عملیات محیط زیست، مقرررات کلی حفاری و تولید نفت و گاز در فلات قاره خارجی را تنظیم می کند و مسئول اجرای مقررات ایمنی و زیست محیطی برای منابع نفت و گاز دریایی است.

چه کسی مقررات حمل و نقل نفت و گاز را تنظیم می کند؟

      قوانین حمل و نقل نفت و گاز در ایالات متحده بیشتر با توجه به اثرات و خطرات زیست محیطی وضع و مقررات نظارت بر عملیات خطوط لوله نفت توسط قانون ایالتی تنظیم می شود. سیستم‌های توزیع سوخت، از جمله خطوط لوله، کامیون‌ها و تأسیسات توزیع سوخت توسط سازمان حفاظت از محیط زیست تنظیم می‌شوند و همین سازمان مقررات نظارت بر انتشار گازهای گلخانه‌ای از پالایشگاه‌ها را تنظیم می‌کند.

      طبق اعلام موسسه علوم زمین آمریکا، مقررات حمل و نقل نفت از طریق خطوط لوله نفت بین ایالتی توسط کمیسیون تنظیم مقررات انرژی فدرال وضع می شود و همین کمیسیون درخواست های ساخت و بهره برداری از خطوط لوله گاز طبیعی را بررسی می کند، اما بر عملیات خط لوله نظارت ندارد.

اداره راه آهن فدرال (زیر مجموعه وزارت حمل و نقل) مسئول ایمنی راه آهن، از جمله حمل و نقل ریلی نفت خام و محصولات تصفیه شده است.

چه کسی مقررات مالی و مالیاتی را تنظیم می کند؟

       کمیسیون بورس و اوراق بهادار متولی انطباق مالی هلدینگ های خدمات عمومی و همچنین شرکت های سهامی عام در صنعت نفت و گاز است.

      ایالات متحده مالیات ملی بر تولید نفت یا گاز ندارد ولی هر ایالتی به صورت جداگانه بر استخراج نفت و گاز تولید شده در آن ایالت مالیات وضع می کند. شرکت هایی که از استخراج و فروش نفت و گاز سود می برند نیز مشمول مالیات بر درآمد محلی، ایالتی ویا فدرال می شوند.

منبع: نیوزویک

ترجمه و تحقیق: محمد زیدی بناروانی

خط اقتصادی

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.