گزارش روابط عمومى و امور بينالملل شركت راهآهن شهرى تهران و حومه (مترو) على امام مديرعامل اين شركت با اشاره به آغاز عمليات اجرايى خط ۱۰ متروى تهران در نيمه دوم سال جارى اظهار كرد: در سالهاى گذشته، متروى تهران فاقد طرح جامع مصوب بود. در نتيجه آغاز ساخت خط جديد بدون وجود سند بالادستى، منجر به آسيب به منابع شهر مىشد .
او گفت: با تصويب طرح جامع حمل و نقل ريلى تهران در انتهاى بهمن ۹۸ توسط شوراى عالى ترافيك كشور، آغاز عمليات اجرايى خط جديد در دستور كار شركت متروى تهران قرار گرفت.
امام با بيان اين كه تا زمان تصويب طرح جامع حمل و نقل ريلى تهران، شركت مترو انجام مطالعات آغاز خطوط جديد را در دستور كار خود قرار داد است، خاطرنشان كرد: در نهايت به اين نتيجه رسيديم از ميان ۴ خط جديد۸،۹،۱۰،۱۱ و نيز ۲ خط اكسپرس كه در طرح جامع حمل و نقل ريلى به تصويب رسيده است؛ خط ۱۰ از اولويت اجرايى بيشترى براى اجرا برخوردار است.
او با اشاره به اين كه مجموع خطوط مصوب در طرح جامع تا سال ۱۴۲۰ بايد ساخته و بهرهبردارى شود، دليل در اولويت قرار دادن خط ۱۰ براى ساخت را اين گونه عنوان كرد: اين خط در مجموع از ۶ منطقه شهر تهران عبور مىکند كه در اين ميان منطقه ۵ و ۲۲ برخوردارى كمترى از خطوط حمل و نقل ريلى درون شهرى دارند. در نتيجه ساخت اين خط به تكميل پوشش شبكه ريلى در پايتخت كمك بسيار زيادى مىكند.
مديرعامل شركت راهآهن شهرى تهران و حومه (مترو) در ادامه عنوان كرد: همچنين با توجه به محدوديت منابع مالى شهردارى تهران و نيز دولت در سال جارى ساخت اين خط با حضور و مشاركت سرمايهگذاران بخش خصوصى براى تامين بخشى از هزينه اجراى آن امكانپذير است.
امام در ادامه اظهار كرد: وجود مالها و فروشگاههاى بزرگ در مسير اين خط و نيز فرصتهاى مناسب جهت احداث مجتمعهاى ايستگاهى باعث مىشود مشاركت در ساخت خط ۱۰ براى سرمايهگذاران بخش خصوصى داراي جذابيت باشد.
او افزود: تا كنون سرمايهگذاران مختلفى براي مشاركت در ساخت اين خط اعلام آمادگى كردهاند و جلسات متعددى نيز در همين زمينه برگزار شده است.
مديرعامل شركت مترو با بيان اين كه مقدمات اجرايى ساخت خط ۱۰ و مطالعات آن رو به اتمام است، گفت: خوشبين هستيم در نيمه دوم سال جارى عمليات اجرايى ساخت خط ۱۰ متروى تهران آغاز شود.
ميدان كتاب؛ بهترين نقطه براى آغاز ساخت خط ۱۰
او با بيان اين كه از۳ نقطه امكان آغاز عمليات اجرايى خط ۱۰ وجود دارد، گفت: يكى از اين نقاط ايستگاه وردآورد و نقطه ديگر خیابان پیامبر است. ایستگاه میدان کتاب گزينه سوم است كه در حال حاظر دستگاه حفار TBM که براى لاینینگ خط ۷ در نظر گرفته شده بود در همین نقطه قرار دارد.
امام خاطرنشان کرد: این موضوع همراه با دلایل فنى دیگر باعث مىشود بهترین نقطه براى آغاز عملیات اجراى خط ۱۰، میدان کتاب باشد.
بيش از ۲۰ هزار ميليارد تومان هزينه خط ۱۰ به قيمت سال ۹۸
او عنوان كرد: بر اساس برآوردهاى مالى سال ۹۸ هر خط مترو به صورت متغير ۱۰ تا ۲۰ هزار ميليارد تومان هزينه در بردارد. بر اين اساس خط ۱۰ با ۴۲ کيلومتر مسير به بيش از ۲۰ هزار ميليارد تومان بودجه نياز دارد.
امام در پايان با بيان اين كه خط ۱۰ از قنات كوثر آغاز مىشود، اظهار كرد: اين خط در ادامه با عبور از اتوبانهاى شهيد بابايى و صدر به سمت نمايشگاه بينالمللى تهران، سعادت آباد، ميدان کاج و ميدان کتاب سرازير شده و با عبور از بزرگراه آيتالله هاشمى رفسنجانى به منطقه ۵ مىرسد. سپس از منطقه ۲۲ عبور كرده، به سمت بزرگراه شهيد خرازى ادامه مسير مىدهد و از درياچه چيتگر به سمت ايستگاه وردآورد مىرود. اين ايستگاه با متروى خط ۵ (مسير تهران – كرج) ايستگاه تبادلى دارد.