×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۳ مهر , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 24 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر

به گزارش محمد تقي عليجاني – خبرنگار خط اقتصادي، تحقيقات جديد نشان مي‌دهد که رايانه‌ها زماني که به طور کم استفاده مي‌شوند به عنوان ابزار آموزشي مؤثرتر هستند و به بچه‌ها در سنين خاص آموزش مي‌دهند.

به گفته محققان، «دانش آموزاني که استفاده زياد از فناوري مدرسه را گزارش کردند، از همسالاني که استفاده متوسط را گزارش کردند، عقب افتادند».

ابتکارات براي ارائه يک لپ‌تاپ يا تبلت براي هر دانش‌آموز، تا به امروز با شکست‌هايي همراه بوده است. و شايد آنها براي شروع ايده هاي بدي بودند.

مطمئناً رايانه‌ها مي‌توانند ابزار مؤثري براي آموزش موضوعات خاص به کودکان در سنين خاص باشند. اما يک مطالعه جديد نشان مي دهد که حضور آنها در کلاس درس تاثير مثبتي را دارد.

هلن لي بويگ، رئيس بنياد ريبوت مستقر در پاريس، در گزارشي که به تازگي منتشر شده استدلال مي‌کند: «به نظر مي‌رسد دانش‌آموزان در سراسر جهان زماني که استفاده کم تا متوسط از رايانه‌هاي مدرسه را گزارش مي‌کنند، در آزمون‌ها بهترين عملکرد را دارند.»

BOUYGUES مي نويسد: «زماني که دانش آموزان گزارش مي دهند که به رايانه هاي کلاس دسترسي دارند و از اين دستگاه ها به صورت نادر استفاده مي کنند، عملکرد بهتري از خود نشان مي دهند.» اما وقتي دانش‌آموزان گزارش مي‌دهند که از اين دستگاه‌ها هر روز و براي چندين ساعت در طول روز مدرسه استفاده مي‌کنند، عملکرد به‌طور چشمگيري کاهش مي‌يابد.»

بنياد Reboot يک سازمان غيرانتفاعي است که به «پرورش ظرفيت براي تفکر انتقادي» اختصاص دارد. گزارش جديد آن نشان مي‌دهد که در حالي که رايانه‌ها گاهي اوقات مي‌توانند به کودکان در درک مفاهيم خاص کمک کنند، استفاده بيش از حد از آنها بسيار نگران‌کننده است.

Bouygues داده‌ها را از دو منبع تجزيه و تحليل کرد: ارزيابي ملي پيشرفت آموزشي در سال ۲۰۱۷، که نمرات رياضي و خواندن را براي دانش‌آموزان کلاس چهارم و هشتم آمريکايي ارائه کرد، و برنامه ارزيابي دانش‌آموزان بين‌المللي، که داده‌هايي از ۳۰ کشور ارائه کرد.

پس از در نظر گرفتن عوامل مختلفي که مي تواند بر پيشرفت دانش آموزان تأثير بگذارد، از جمله درآمد خانوار، آموزش معلمان در استفاده از رايانه در آموزش، و (براي دانش آموزان بين المللي) اندازه اقتصاد کشور، چندين روند نگران کننده را شناسايي کرد.

Bouygues مي نويسد: «در اکثر کشورها، استفاده کم تا متوسط از فناوري مدارس به طور کلي با عملکرد بهتر همراه بود، در مقايسه با دانش آموزاني که اصلاً از رايانه استفاده نمي کردند. اما دانش‌آموزاني که استفاده زياد از فناوري مدرسه را گزارش کردند، از همسالاني که استفاده متوسط را گزارش کردند، عقب‌نشيني کردند.»

به عنوان مثال، دانش‌آموزاني که در فرانسه گزارش داده‌اند از اينترنت در مدرسه براي چند دقيقه تا نيم ساعت در روز استفاده مي‌کنند، ۱۳ امتياز بيشتر در ارزيابي خواندن PISA نسبت به دانش‌آموزاني که گزارش داده‌اند در مدرسه زماني را در اينترنت صرف نکرده‌اند، کسب کرده‌اند. در همين حال، دانش آموزان فرانسوي که بيش از ۳۰ دقيقه در روز در مدرسه آنلاين بودند، به طور مداوم در همان آزمون نمره کمتري نسبت به همسالان خود کسب کردند.

الگوي مشابهي براي جوانان آمريکايي پيدا شد. در اين گزارش آمده است: دانش‌آموزان کلاس چهارمي که در بيش از نيمي از کلاس‌هاي خود از لپ‌تاپ يا رايانه‌هاي روميزي استفاده کرده‌اند، ۱۰ امتياز بالاتر از دانش‌آموزاني که گزارش کرده‌اند هرگز از آن دستگاه‌ها در کلاس استفاده نکرده‌اند، کسب کرده‌اند.

اما به نظر مي رسد که استفاده بيش از حد از رايانه نتايج کاهشي و در نهايت نتيجه معکوس داشته است.

Bouygues مي نويسد: «ما شواهدي از يک «اثر سقف» يادگيري-فناوري در برخي مناطق يافتيم، با استفاده کم تا متوسط که يک رابطه مثبت را نشان مي دهد، در حالي که استفاده زياد رابطه منفي [با پيشرفت دانش آموزان] را نشان مي دهد. «نتايج مربوط به استفاده از تبلت در کلاس هاي کلاس چهارم به ويژه نگران کننده بود. دانش آموزان کلاس چهارم که گزارش داده بودند از تبلت در همه يا تقريباً همه کلاس ها استفاده مي کردند، ۱۴ امتياز کمتر در امتحان خواندن نسبت به دانش آموزاني که گزارش کردند هرگز از تبلت هاي کلاس استفاده نکرده بودند، کسب کردند. اين تفاوت در نمرات معادل يک سطح کلاس کامل يا يک سال تدريس است.»

اين نتايج عليت را اثبات نمي کنند، اما مطمئناً احتياط کننده هستند.

اين گزارش نتيجه مي‌گيرد: «در حالي که شواهد واضحي وجود دارد که فناوري مي‌تواند نتايج يادگيري را بهبود بخشد، داده‌هاي ما نشان مي‌دهد که فناوري ممکن است هميشه به گونه‌اي مورد استفاده قرار نگيرد که شکل‌هاي غني‌تري از يادگيري را تحريک کند. يافته‌هاي ما نشان مي‌دهد که مدارس و معلمان بايد مراقب زمان بيشتري باشند. و نحوه استفاده از فناوري آموزشي در کلاس‌هاي درس.»

پس حتماً يک سيب براي معلم بياوريد. اما اپل براي دانش‌آموز بايد بخش عمده‌اي از روز مدرسه را خاموش بگذراند.

آموزش کلاس اتاق فن آوري دانش آموزي عملکرد کامپيوتر پايه راه اندازي مجدد

خط اقتصادی

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.