×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش خط اقتصادی به نقل از سایپا، بر اساس پژوهش جدیدی که به تازگی منتشر شده، ۱۶۷ شهر در دنیا از لحاظ گازهای گلخانه ای مورد بررسی قرار گرفته اند که فقط ۲۵ شهر که بیشتر آنها در کشور چین هستند، عامل نیمی از آلودگی هوا در دنیا به حساب می آیند.

در این پژوهش، برای هر شهر، انواعی از منابع ایجاد آلودگی کربنی اندازه گیری شده اند که مهمترین آنها شامل سیستم حمل و نقل، بخش مصرف انرژی و بخش صنعت در این شهرها بوده است. در کشور چین تمرکز این آلاینده ها در بخش صنعت بیشتر بوده است. برخی از این موارد عبارتند از شهر دالیان که کانون لجستیک در کشور چین به حساب می آید و شهر هاندان Handan که تاریخ دیرینه ای در تولید فولاد جهان دارد. سرعت شدید شهری شدن چین و استفاده از معادن ذغال سنگ عامل اصلی این آلایندگی بالا معرفی شده است.

اگر آلایندگی بر اساس سرانه محاسبه شود، بالاترین آلایندگی ها مربوط به شهرهای آمریکای شمالی و برخی از شهرهای اروپا است. مهمترین دلیل آلودگی هوا در این شهرها به خاطر سیستم حمل و نقل و مصرف انرژی در اماکن مسکونی است.

نتایج این پژوهش در نشریه Frontiers Sustainable Cities منتشر شده است. بر اساس یافته های این پژوهش، شهرهای کشورهای پیشرفته و توسعه یافته سطح آلایندگی را در شهرهای در حال توسعه تحت تأثیر قرار داده اند چون بخش مهمی از فعالیت های خود را به این شهرها در چین برون سپاری کرده اند.

برای کاهش آلودگی هوا، درک صحیح شکل گیری گازهای گلخانه ای اهمیت بالایی دارد. بر اساس یافته های پژوهش یاد شده، به طور کلی شهرها در کشورهای توسعه یافته برای کاهش آلودگی زمان و مقدار بر اساس درصد تعیین کرده اند. از جمله این موارد اهداف تعیین شده توسط اتحادیه اروپا است که در بیانیه ای کاهش ۵۵ درصدی تا سال ۲۰۳۰ تعیین شده است. در چنین مواردی میزان پیشرفت قابل اندازگیری و قابل ردگیری است. با این حال تحقق چنین اهداف بلندپروازانه ای محتاج تغییرات بنیادی است و تغییر پارادایمی در الگوهای مصرف است.

از بین اهدافی که روی آلایندگی کربن مؤثرند و به مسائل اقتصادی هم مربوط می شوند بیشتر به شهرها مربوط می شوند و دلیل اصلی آن را رشد سریع در شهرها تشکیل می دهد و این اهداف هم در کشورهایی مثل چین دنبال می شوند. بر اساس برنامه ریزی های انجام شده در چین قرار است تا سال ۲۰۶۰ میزان آلایندگی به شکل ملی به صفر برسد.

اکثر سیاست های آب و هوایی در سطح ملی یا منطقه ای تعیین می شوند اما برای کاهش آلودگی شهرها، برنامه های آب و هوایی هر شهر به طور جداگانه و انفرادی نقش بسیار حیاتی در کاهش آلودگی جهانی دارد چون شهرها جمعیت اصلی انسان ها را در خود جای داده اند

خط اقتصادی

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.