×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 20 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، در اختتامیه این مراسم دکتر اصلانی مقدم دبیر انجمن فرماندهی و کنترل ایران، بیانیه پایانی سیزدهمین کنفرانس ملی فرماندهی و کنترل ایران را قرائت کرد. در این بیانیه آمده است :

بسمه تعالی

با استعانت از خداوند متعال ، سیزدهمین کنفرانس علمی فرماندهی و کنترل در ایام مبارک دهه فجر با همکاری و مشارکت سازمان ها، دانشگاه ها ومراکز علمی و تحقیقاتی کشور و با حضور فعال تعداد قابل توجهی از پژوهشگران، محققان، متخصصین ، صاحب نظران، اساتید ودانشجویان با محوریت انجمن علمی فرماندهی و کنترل ایران ومیزبانی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با شعار ” فرماندهی و کنترل، فناوری های نو، پیشرفت ملی” درروزهای ۱۶ لغایت ۱۹ بهمن ماه ۱۴۰۰ در محل پژوهشگاه بر اساس محور های ۷ گانه در زمینه های مدیریت راهبردی، توسعه علوم و فناوری های نو ظهور،امنیت، شبکه ملی اطلاعات، ، توسعه زیر ساخت ها،فضای سایبر، هوشمند سازی برگزار گردید. به رغم شرایط خاص اپیدمی کرونا، استقبال و حضور محققان در مشارکت این کنفرانس برای ارائه مقالات، برگزاری و شرکت در کارگاه های آموزشی و نشست های میز گرد مسأله محور، در فضای حقیقی و مجازی در خور توجه بوده است و بنا به اظهار شرکت کنندگان، متأثر از زیر ساخت های فراهم شده، میزگردهای تخصصی، ارائه مقالات و کارگاه ها از کیفیت مطلوبی برخوردار بود. انجمن علمی فرماندهی و کنترل ایران با سپاس و قدردانی از همه مدیران و محققان پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ، اعضای کمیته های علمی و اجرایی و دبیرخانه اجرایی منتخب از مؤسسه عملیات نوین وابسته به انجمن، که با برنامه ریزی مناسب کنفرانس را از نظر کیفی و کمی ارتقاء داده اند تشکر می­ نماید. امیدوار است دستاوردهای علمی کنفرانس در جهت اهداف و موضوعات اشاره شده در محور های ۷ گانه کنفرانس و پیشرفت کشور مؤثر واقع گردد. متأثر از خروجی میزگردها، مقالات، کارگاه وبا بهره گیری ار نقط نظرات اساتید و محققین ، بیانیه پایانی کنفرانس به شرح زیر اعلام می شود:

۱- فناوری های نو با سرعت و شتاب فراوان در ابعاد زندگی بشر نفوذ کرده و زیست بوم نوینی را در مناسبات جهانی و ملی بوجود آورده است. این تحول با نفوذ فناوری های تحول گرا از جمله زنجیره های بلوکی، هوش مصنوعی، IOT، کوانتوم، ارتباطات نسل جدید پهن باند، ارتباطات ماهواره­ای منظومه­ای، رایانش ابری، صنعت نسل چهارم و پنجم و فناوری های سایبری و دیجیتالی روبه رشد وتزاید است . بنابراین مراکز علمی و دانشگاهی و صنایع دانش بنیان با تکیه بر توان و ظرفیت های داخلی می بایست با اشراف و تسلط بر این فناوری ها شرایط را برای بهره برداری از فرصت ها وکاهش تهدیدات و آسیب های آن مهیا سازند.

۲- شرایط حاکم بر مدیریت اقتصادی ، اجتماعی، سیاسی و امنیتی کشور در شرایط تحریم ، ضرورت بهره مندی از قابلیت­های فرماندهی و کنترل را برای گذر از شرایط موجود به سمت تعادل امن و با ثبات اجتناب نا پذیر نموده است بنابراین توصیه می شود جامعه علمی و دانشگاهی صنعتی کشوردر جهت تبیین مبانی نظری وپایه، ارائه چارچوب های بومی توسعه و برنامه ریزی منعطف وماندگار در فضای فرماندهی عملیات مشترک شبکه ای در ابعاد مورد نظر به صورت امن و پایداراهتمام ورزند.

۳- شرایط جغرافیایی و موقعیت ژئو پلتیک و وجود حوادث بحرانی در کشور از جمله زلزله، سیل، محیط زیست، مسایل اقلیمی ونظائر آن، ضرورت برنامه ریزی منسجم و همگرا را برای سازمان های درگیر در مدیریت و اداره این بحران ها ضروری نموده است. بدیهی است پاسخ به این معضلات توجه ویژه و تخصصی به حوزه فرماندهی و کنترل با نگاه انسجام ­بخشی به فرآیندهای شبکه­ای متعامل در حوزه های مسئولیتی سازمان ها را ایجاب می­نماید، رویکرد جایگزین نمودن توسعه سیستمی و نظام مند به جای توسعه بی رویه فناوری در مدیریت بحران ضروری است.

۴- عدم آشنایی جامعه علمی با کارکردهای حوزه مرتبط با فرماندهی و کنترل و به تبع آن دست اندرکاران مدیریتی و اجرائی کشور به شکل بارزی مشهود است . نگاه بخشی به توسعه فناوری بدون یک برنامه منسجم و هدفمند و عمل گرا نمی تواند در حل مسائل کشور تأثیر چندانی داشته باشد، لذا پیشنهاد می شود آموزش وتحصیلات تکمیلی این حوزه در وزارت علوم ، دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور در تحقیقات نظری و بنیادی، تحقیقات کاربردی و تحقیقات توسعه­ای مورد توجه قرار گرفته وفعال شود.

۵- تدوین قوانین ، مقررات ، دستورالعمل ها واستانداردهای حاکم بر تعاملات و ارتباطات بین سازمانی و مدیریت و فرماندهی شرایط بحران می بایست مورد توجه مراکز قانون گذاری و سیاست گذاری قرار گرفته تا مسیر ی مناسب و اثر بخش برای تحول بنیادی حل مسائل بحرانی کشور ایجاد شود.

۶- سازماندهی ظرفیت های موجود و شناسایی شبکه های فعال درشتیبانی از نیازهای حوزه های تخصصی مدیریت فرآیندها در عملیات شبکه ای و سایر موارد مرتبط با آن تاکید می­گردد.

۷- به دلیل شرایط ویژه سیاسی، امنیتی و تهدیدات و آسیب های فناوری­های نو در زیر ساخت های حساس و حیاتی کشور بویژه فضای سایبری ودیجیتالی کشور واحتمال اختلال و آسیب در فرآیندهای وابسته به آن، تأکید می گردد به موضوع امنیت وپایداری و تاب آوری حوزه های اقتصادی و کسب و کار، امور اجتماعی و فرهنگی، سیاسی وامنیتی بر اساس معماری جامع و یکپارچه فرماندهی و کنترل توجه شده بنحوی که شرایط برای کاهش آسیب پذیری در فضای دیجیتالی ودر بستر شبکه ملی اطلاعات فراهم گردد.

۸- فراهم سازی بستر در حوزه های مرتبط، با همگرایی وایجاد قواعد مشترک برای اقدامات تحول ساز، تبادل نظر، شناسائی و تجزبه و تحلیل نارسائی ها، ترویج و گفتمان سازی، تقویت تعاملات بین المللی و تنظیم گری و استاندارد سازی توسط انجمن علمی فرماندهی و کنترل به عنوان مرجع تخصصی با همیاری و همکاری دانشگاه ها، مراکز مطالعات راهبردی و پژهشگاه ها علمی –تحقیقاتی همواره مورد تأکید می باشد.

خط اقتصادی

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.