به گزارش هما روح افشاری-خبرنگار خط اقتصادی : با وجود قدرت سختافزاری فراوان سیستمهای رومیزی و همراه اپل، استفاده از سیستمعامل مک برای گیمرها کابوسی تمامعیار محسوب میشود؛ چراکه شرکتهای بازیسازی توجه چندانی به این پلتفرم نمیکنند. دراینمیان، شرکتی با نام Feral Interactive توجه ویژهای به این بخش نشان میدهد و از سال ۱۹۹۶ به پورت عناوین مختلف دنیای گیم به سیستمعامل مک مشغول است.
پس از تکمیل روند انتقال اپل از تراشههای اینتل به تراشههای اختصاصی خود، وبسایت MacRumors طی صحبتی با Feral Interactive آیندهی دنیای گیم در سیستمعامل مک و عرضه عناوین جدید برای این پلتفرم را جویا شد. Feral میگوید:
توسعهی بازیهای کامپیوتری باکیفیت برای سیستمعامل مک همواره با مشکلات متعددی همراه بوده است و در هر دوره و با هر تغییرات، این مشکلات نیز تغییر میکردند که بهخودیخود سبب پیچیدهترشدن مراحل توسعه یا پورت بازیها برای این پلتفرم میشد.
اپل برای پیشرفت هرچه بیشتر، راه درازی پیموده است؛ از پردازندههای PowerPC به اینتل و از ۳۲ بیت به ۶۴ بیت و اخیراً از اینتل به اپل سیلیکون. هریک از این تغییرات شامل دوره انتقالی مختص به خود و تلاشی اساسی برای بهسرانجامرساندن روند انتقال و توسعه را طلب میکرد. باوجوداین، با گذشت هر دوره روند توسعهی بازیهای باکیفیتتر برای مک ساده و سادهتر شد.
وجود طرفداران علاقهمند به انجام بازیهای ویدئویی روی سیستمعامل مک، بهمعنی نارضایتی آنها از توجهنکردن اپل به این پلتفرم بهعنوان پلتفرم گیمینگ نیست. درواقع، بیتوجهیهای کوپرتینوییها و تلاشنکردن برای ساخت دستگاهی گیمینگ، به عرضهنشدن بیشازپیش بازیهای ویدئویی برای پلتفرم دسکتاپ این شرکت دامن زده است. برای مثال، میتوان به اتکای اپل به تراشههای گرافیکی مجتمع در محصولاتی چون iMac یا مکبوکها اشاره کرد که رفتهرفته شکاف میان توان گرافیکی محصولات اپل با دنیای ویندوز را افزایش داد.
بهعقیدهی Feral، علاوهبر مشکلات پیش رو بر سر راه پورتکردن بازی و دریافت مجوزهای لازم برای توسعهی آن، همواره یکی از دغدغههای موجود این است که آیا کامپیوترهای مک میتوانند آن را اجرا کنند یا خیر. Feral درادامه میگوید:
پیش از عرضهی دستگاههای مجهز به اپل سیلیکون، در اکثر محصولات کوپرتینوییها، خصوصاً لپتاپهای میانرده و اقتصادی آنها، از تراشههای گرافیکی مجتمع اینتل استفاده میشد که عموماً از قدرت کافی برای اجرای بازی AAA نبودند. بنابراین، قسمت عمدهی تلاش ما به بهینهترکردن بازیها و ایجاد شرایطی برای اجرای آن روی اکثر محصولات اپل معطوف میشد.
در سالهای گذشته، یکی از مشکلاتی که بارهاوبارها با آن مواجه شدیم، نیاز بازی AAA به مشخصات سختافزاری قدرتمند بود. درواقع، باید از اجرای درست آن عنوان روی طیف وسیعی از دستگاهها مطمئن میشدیم؛ اما تصمیم اپل مبنیبر استفاده از تراشههای اختصاصی، ورق را بهکلی برگرداند و فرصتهای جدیدی برای توسعهدهندگان بازیهای ویدئویی بهارمغان آورد.
استفاده از تراشهی گرافیکی قدرتمند به تیم ما و دیگر توسعهدهندگان بازیهای ویدئویی این اجازه را داد تا با جسارت و اطمینان بیشتری برای توسعهی بازیهای باکیفیت و روز دنیای گیم قدم بردارند. حالا دیگر میدانیم که تمامی محصولات مک از مکبوک ایر گرفته تا مک استودیو از توان لازم برای اجرای مناسب بازی AAA برخوردارند. درواقع، با تغییرات ایجادشده میتوانیم بازیهایی را عرضه کنیم که برای طیف وسیعتری از کاربران اجرایی است.
https://khateghtesadi.ir/?p=61554