×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 1 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 37 خبر
بانک تجارت؛ پیشران حمایت‌های نظام بانکداری در توسعه صنعت پتروشیمی

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری خط اقتصادی، خام فروشی به عنوان یکی از بزرگترین چالش‌هایی که اقتصاد کشور را تهدید می‌کند، همچنان وجود دارد. این موضوع باعث می‌شود ارزش افزوده تولیدات نفتی به دست کشور‌های دیگر برود. در این راستا، توسعه صنایع پایین دستی نفت، به خصوص پتروشیمی، به عنوان راهکاری مطرح شده است.
بانک تجارت به عنوان یکی از بانک‌هایی که در حمایت از صنعت نفت و پتروشیمی موفق عمل کرده است، با تاسیس شعبه شرکت نفت و پتروشیمی، در این زمینه فعالیت می‌کند و به عنوان یکی از بانک‌های پیشرو در ارائه خدمات مالی به این صنایع شناخته شده است.

ظرفیت بانک تجارت در خدمت صنعت نفت و پتروشیمی

بانک تجارت، بانک صنعت نفت، گاز و پتروشیمی کشور محسوب می‌شود و همواره بانک تجارت به عنوان تامین‌کننده مالی اصلی در کنار این صنعت بوده‌است. تقریبا معادل ۴۰ درصد از ظرفیت ریالی و ارزی بانک تجارت به صورت متمرکز و غیر متمرکز در اختیار صنعت نفت و پتروشیمی قرار گرفته‌است.بر همین اساس، بیش از ۲۵ درصد از ظرفیت ریالی بانک تجارت که چیزی معادل ۴۰۰ هزار میلیارد تومان می‌شود در بخش نفت و پتروشیمی متمرکز شده‌است و در بخش ارزی هم ۵۰ درصد از ظرفیت سرمایه‌گذاری‌هایی است که توسط این بانک در صنعت پتروشیمی سرمایه‌گذاری شده‌است.
بانک تجارت در فازهای ۱۱ و ۱۳ پارس جنوبی و در صنعت پتروشیمی از مجموعه‌های تحت پوشش هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس حضور دارد و حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان حجم اعتبارات ریالی و به صورت ارزی هم بیش از ۲۵۰ میلیون دلار در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده‌است.

وتجارت، بانک سرآمد در توسعه صنعت پتروشیمی

بانک تجارت هماهنگ و همگام با سیاست‌های تعیین شده از سوی بانک مرکزی و برنامه‌های توسعه اقتصادی کشور، همواره در طول ۴۴ سال فعالیت خود به دنبال آن بوده‌ است تا با راهبردی پویا و منسجم پشتیبان تولید و صنعت و پیشتاز صنعت بانکداری نوین در کشور باشد.
بانک تجارت با تاسیس شعبه شرکت نفت در سال ۱۳۲۸ و شعبه پتروشیمی در سال ۱۳۶۲ شروع حرکت تعاملات بانک‌ها را با صنعت نفت، پتروشیمی و در مجموع حوزه انرژی در کشور رقم زد. حوزه بانکداری شرکتی بانک تجارت، با ساختار و فرآیند‌های تخصصی، تلاش می‌کند با طراحی مدل‌های متنوع تامین مالی، بیش از پیش در راستای پاسخگویی به نیاز‌های صنایع پتروشیمی قدم بردارد.
با توجه به اینکه صنعت پتروشیمی یک صنعت ملی و راهبردی به شمار می‌آید، بانک تجارت با حمایت‌های قابل توجه خود از این حوزه، به عنوان یکی از تاثیرگذارترین بانک‌ها در این زمینه شناخته می‌شود.
براساس این گزارش، بانک تجارت به عنوان یکی از پیشران‌های اقتصادی به عنوان بانکی سرآمد در توسعه صنعت پتروشیمی، آمادگی خود را برای هرگونه همکاری با شرکت‌های پتروشیمی از طریق استفاده از ابزار‌های نوین مالی در جهت توسعه این صنعت اعلام کرده است.

اولویت‌های برنامه‌ای بانک تجارت برای توسعه پتروشیمی

به دلیل آن که سرمایه گذاران داخلی به قدر کافی برای ورود به صنعت پتروشیمی سرمایه ندارند و تسهیلات نیز در اختیار آنها نیست، صنعت پتروشیمی افزون بر سرمایه، ارز و فناوری های نوین نیاز به تسهیلات دارد. به اعتقاد فعالان و کارشناسان؛ مشارکت بیشتر بانک‌ها می‌تواند در سرعت بخشیدن به مسیر توسعه این صنعت نقشی اساسی ایفا نماید.
در همین راستا، اولویت نخست برنامه‌های راهبردی و کلان بانک تجارت برای صنعت پتروشیمی بر ارتقای بیشتر سهم از این صنعت قرار گرفته است. این بانک درصدد است با تکمیل و توسعه سبد خدمات بانکی و مالی و ارائه خدمات به همه فعالان زنجیره تامین پتروشیمی، این تعامل را روز به روز گسترش دهد و به همه فعالان در این حوزه از تولیدکنندگان خوراک تا خریداران محصولات پتروشیمی، خدماتی مناسب و کارآمد ارائه دهد.
به گفته مدیرعامل بانک تجارت، خدمات این بانک برای صنعت پتروشیمی، محدود به تسهیلات و تامین مالی نیست بلکه این بانک با ارائه خدماتی متمایز در قالب راه‌اندازی سامانه فروش محصولات پتروشیمی در بورس کالا، خدمات الکترونیک، اینترنت بانک مشتریان حقوقی، کارت گروهی، کارت‌های چند منظوره و خدمات منحصر به فرد برای کارکنان مجموعه‌های بزرگ پتروشیمی نیز افتخار خدمت به این صنعت مهم را دارد.
صنعت پتروشیمی ایران در مسیر توسعه، افزون بر جذب سرمایه گذاری های خارجی باید از ظرفیت های موجود در نظام بانکی کشور نیز بهره مند شود. همکاری بانک های ایرانی می تواند ساخت و تکمیل طرح های در حال ساخت را شتاب بخشد. اقدامات و برنامه‌های حمایتی بانک تجارت در این حوزه سبب شده تا این بانک به عنوان یکی از پیشران‌ها در شناخت نیاز‌های صنعت پتروشیمی و ارائه خدمات مناسب به این بخش شناخته شود.

خط اقتصادی

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.