×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 2 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 18 خبر

به گزارش خط اقتصادی به نقل از سایپانیوز، شرکت خودروسازی آمریکایی تسلا، بخشی از موفقیت خود را مدیون شبکه سوپرشارژر است که با سرعت بالایی خودروها را شارژ می کند. اما این شبکه اجازه شارژ را به سایر خودروهای برقی نمی دهد. حالا در هفته ای که سپری شد، تسلا وعده داده است که در حال برنامه ریزی است و قرار است که سایر خودروهای برقی از برندهای دیگر هم بتوانند از شبکه سرتاسری تسلا هم استفاده کنند.

البته این وعده [که اول بار توسط Elektrek منتشر شد] فعلاً خاص شبکه شارژ سریع در کشور نروژ است،‌ چون تسلا نمی خواهد از قافله استفاده از مشوق های دولتی عقب بماند. کشور نروژ برای توسعه خودروهای برقی مشوق هایی را در نظر گرفته است و طبیعی است که تسلا هم می خواهد از این مشوق ها بهره مند شود. از این رو ممکن است در خود کشور آمریکا به این زودی این وعده محقق نشود.

تسلا می گوید در حال حاضر در سرتاسر دنیا بیش از ۲۵ هزار جایگاه شارژ سریع یا سوپرشارژر نصب کرده است که بیشتر آن در آمریکا است.

در یکی از بندهای صورتجلسه وستلند کانتی آمده است: «جایگاه های شارژ مرتبط با تسلا از فصل سوم سال ۲۰۲۲ در دسترس عموم قرار خواهد گرفت. در آن صورت این جایگاه ها در طرح های مشوق دولتی واجد شرایط خواهند شد به ویژه آن که تسلا این جایگاه ها را در اختیار سایر برندهای سازنده خودروهای برقی قرار خواهد داد که نباید به بیش از سپتامبر ۲۰۲۲ (شهریور ۱۴۰۱ به تأخیر بیفتد.»

در ایالات متحده، سوپرشارژرهای تسلا از کانتکتورهایی استفاده می کند که در اروپا رایج نیست. در ماه دسامبر سال ۲۰۲۰ ایلان ماسک مدیر عامل تسلا وعده داده بود که سوپرشارژرها قابل دسترس برای سایر برندها هم خواهد بود. اما اوایل ماه ژوئن (خرداد همین امسال) رویترز به نقل از یک روزنامه آلمانی به نام Neue Osnabruecker Zeitung گزارش داد که وزیر حمل و نقل آلمان در حال مذاکره با تسلا است که سوپرشارژرهای خود را در اختیار سایر برندها هم قرار دهد تا امکان گسترش بهتر خودروهای برقی فراهم آید.

تسلا این را می داند، که وجود شبکه های وسیع شارژ سریع، مهمترین و بزرگترین مزیت این شرکت در برابر سایر برندهای خودرویی است و مشتریان تسلا از داشتن یک شبکه اختصاصی، بیشترین نفع را می برند و همین عامل هم یکی از دلایل وفاداری به برند تسلا محسوب می شود. گشودن این شبکه ۴۸۰‌ ولتی جریان مستقیم شارژ خودروهای برقی به روی سایر برندهای خودرویی، پیشگامی و راهبری تسلا در این بازار را کاهش می دهد و ایلان ماسک این را می داند. در همان روز اولی که مشتریان تسلا مجبور شوند برای شارژ خودروهای خود در صف بمانند، بدون تردید ناخرسندی خود را نشان خواهند داد.

در تمام نظرسنجی های انجام شده مسجل شده است که مهترین نگرانی و دغدغه صاحبان خودروهای برقی شارژ سریع و بدون معطلی خودرو و پیمایش بالا به ازای هر بار شارژ است. هیچ کس دوست ندارد برای شارژ خودرو معطلی زیادی بکشد. همین حالا هم در مقایسه با سوخت گیری بنزین که کمتر از ۵ دقیقه طول می کشد، شارژ کامل خودرو در بهترین شرایط در شبکه های شارژ سریع حداقل یک ساعت طول می کشد.

با این اوصاف، هر چقدر سازندگان خودرو در حال رشد ناوگان خودروهای برقی هستند و بر تعداد مشتریان خودروهای تمام برقی افزوده می شود، هنوز معضل شارژ سریع در خودروهای برقی پاسخ مناسبی نگرفته است. طبیعی است که کمپانی خودروسازی تسلا با دقت و وسواس وضعیت را سبک و سنگین می کند و در نهایت تعادلی بین نیاز با استفاده از مشوق ها و راضی نگه داشتن مشتریان برقرار خواهد کرد. برای خیلی از خودروسازان بزرگ دنیا، بهترین گزینه همکاری و مشارکت با تسلا و کوتاهترین مسیر است چون به کمترین سرمایه گذاری نیاز دارد. اما باید دید که آیا تسلا تمایلی به این بازی دارد یا نه.

خط اقتصادی

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.