×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 17 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

     بسیاری از فناوری‌های جدید خودروها یا به طور ویژه جنبه ایمنی دارند یا حداقل تا حدودی به موارد ایمنی خودرو در آن توجه شده است. برخی از فناوری‌های جدید به قدری هیجان‌انگیز هستند که نه تنها صنعت خودروسازی را تحت تاثیر قرار می‌دهند، بلکه بر حمل و نقل عمومی نیز تاثیرگذار هستند.

در فروشگاه‌ها و بازارهای آینده خودرو چه چیزهایی عرضه خواهد شد؟ نمی‌توان با اطمینان کامل در این باره سخن گفت، ولی بر اساس آنچه امروزه مورد آزمایش قرار می‌گیرد و در مسیر آینده این صنعت قرار دارد، برخی از فناوری‌های جدید به احتمال فراوان به مرحله تولید انبوه خواهند رسید.

تعدادی از این فناوری‌ها به ایمنی بیشتر خودرو و سرنشینان کمک می‌کنند، برخی اطلاعاتی به ما می‌دهند که در گذشته دسترسی به آن‌ها امکان‌پذیر نبوده و برخی این امکان را فراهم می‌کنند که بنشینیم و از راندن لذت ببریم.

در این مطلب ۵ فناوری جدید صنعت خودروسازی که در آینده نزدیک وارد بازار خواهد شد به شرح زیر است.

۱ خودروهایی که با یکدیگر و با جامعه ارتباط برقرار می‌کنند.

۲ خودروهای خودران

۳ داشبوردهای هوشمند (داشبوردهای هوشمند در برابر موانع و اشخاص)

۴- ایربگ‌های متوقف‌کننده خودرو

۵ ورق‌های بدنه ذخیره کننده انرژی

در این مطلب دو نوع از این فناوری‌ها معرفی می شود:

خودروهایی که با یکدیگر و با جاده ارتباط برقرار می‌کنند

تولیدکنندگان خودرو و دولت ایالات متحده آمریکا به طور جدی در پی دست یافتن  به  فناوری ویژه‌ای هستند که خودروهای آینده را قادر می‌سازد با یکدیگر و اشیای اطراف خود ارتباط برقرار کنند.

تصور کنید در حال نزدیک شدن به یک چهارراه هستید که چراغ  آن سبز است و خودروی دیگری از چراغ قرمز عبور می‌کند، در ابتدا آن را نمی‌بینید ولی خودروی شما علامتی را از خودرویی که در همان مسیر در حال عبور است دریافت می‌کند و شما را از خطر بالقوه تصادف آگاه می‌سازد و یا حتی به صورت خودکار ترمز می‌کند تا از وقوع تصادف جلوگیری نماید.

یک فناوری در حال توسعه با نام «خودرو به خودرو» (v2v) در کارخانه خودروسازی فورد در دست آزمایش است تا بتواند میزان تصادفات جاده‌ای را کاهش دهد.

فناوری‌»خودرو به خودرو» از علایم بی‌سیم برای ارسال اطلاعات مربوط به موقعیت، سرعت و مسیر هر خودرو بین اتومبیل‌های اطراف استفاده می‌کند. سپس این اطلاعات در میان خودروها رد و بدل می‌شود تا به خودرو‌ها درباره رعایت فاصله ایمنی مناسب از یکدیگر کمک کند.

مهندسان دانشگاه «ام آی تی» ماساچوست در حال تحقیق روی الگوریتم  (دستور العمل مرحله به مرحله) خودرو به خودرویی هستند که اطلاعات دریافتی از ماشین‌ها را جمع‌آوری و پردازش می‌کند تا بهترین راه فرار در زمانی که خودروها در مسیر هم قرار دهند را نشان دهد.

نتایج تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که فناوری «خودرو به خودرو» ظرفیت بالقوه کاهش ۷۹ درصدی تصادفات جاده‌ای را دارد.

البته تحقیقات فقط روی فناوری خودرو به خودرو متمرکز نیست و در زمینه‌های دیگری نیز مانند ارتباط خودرو با زیرساخت و یا خودرو با اطراف در دست آزمایش است.

فناوری ارتباط خودرو با اطراف به خودرو این امکان را می‌دهد که با آن چه در اطرافش وجود دارد مانند علایم جاده‌ای یا ترافیکی ارتباط برقرار کند و به خودرو درباره موارد ایمنی اطلاعاتی بدهد. این فناوری همچنین می‌تواند اطلاعات ترافیکی را از سیستم‌های مدیریت ترافیک دریافت و به بهترین راه‌ها برای ادامه حرکت دسترسی پیدا کند. پیش‌بینی ‌می‌شود که این فناوری میزان تصادفات خودرویی را ۸۱ درصد کاهش دهد.

این فناوری‌ها می‌تواند روش‌های رانندگی ما را تغییر و به طور شگفت‌انگیزی ایمنی خودرو را افزایش دهد.

شرکت‌های سازنده خودرو و دولت آمریکا مدت‌ها است برای جامه  عمل پوشیدن به این ایده‌ها و افکار تلاش می‌کنند.

خودرو‌های خودران

فکر ماشین خودران ایده جدیدی نیست. در بسیاری از نمایش‌‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی این فکر عملی شده است و در آن خودروهایی را می‌بینید که بدون راننده پارک می‌کنند. اما یک خودروی خودران واقعی به معنای ماشینی است که می‌تواند خود را براند. ایده‌ای که بسیار بیشتر از آن چه فکر کنید، به عمل نزدیک شده است.

در کالیفرنیا و نوادا مهندسان گوگل یک خودروی خودران را آزمایش کردند که بیش از ۲۰۰ هزار مایل (۳۲۱ هزار و هشتصد و شصت و نه کیلومتر) در بزرگراه‌ها راند.

نرم‌افزار گوگل کار (ماشین گوگل) نه تنها تصاویر جاده‌های طی شده توسط این خودران را ضبط کرد بلکه تصاویر کامپیوتری علایم جاده‌ای، راه‌های جایگزین و چراغ‌های راهنمایی را قبل از آن که برای انسان قابل رویت باشد، نشان می‌داد.

این خودرو با بهره‌گیری از لیزر، رادار و دوربین می‌تواند سریع تر از انسان اطلاعات مربوط به اطراف خود را پردازش کند.

چنانچه خودروهای خودران به تولید انبوه برسد، ممکن است زمان کمتری در اختیار داشته باشیم. آمریکایی‌ها به طور متوسط سالانه مدت ۱۰۰ ساعت را در ترافیک می‌گذارنند. خودران‌ها این امکان را دارند که به صورت گروهی حرکت و چندین خودرو در کنار هم مانند یک دستگاه خودروی واحد عمل کنند. برخی از مردم معتقدند حرکت گروهی تصادف‌های ترافیکی را کم می‌کند. چون ماشین‌ها با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و بدون حواس پرستی در راندن نسبت به هم عکس‌العمل مناسب  و همزمان دارند. در بعضی از آزمایش‌های انجام شده توسط گوگل، خودروها پس از چند بار حرکت در یک مسیر، جزییات آن مسیر را یاد گرفتند و دوباره می‌دانستند چه زمانی عابران از مسیر عبور می‌کنند و متوقف می‌شدند تا عابران رد شوند. خودروهای خودران با حذف ۹۵ درصد تصادف‌های کنونی، عبور و مرور را برای ما ایمن‌تر از قبل می‌کند. هر چند خودروی خودران دور از دسترس به نظر می‌رسد، شرکت جنرال موتورز در این مورد آزمایش‌هایی انجام داده و بعضی از مردم معتقدند که در دهه آینده شما برخی انواع خودران‌ها را در نمایشگاه‌های اتومبیل خواهید دید.

    منبع: Auto

نوشته: کریستوفر نیگر

                                                                                                                                                                   

    

                                                                                          

                                                                                                   

خط اقتصادی

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.