×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 30 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 51 خبر

به گزارش خط اقتصادی ، رحمان فرمانی عصر سه‌ شنبه در گفتگو با خبرنگاران اظهارکرد: در جلسه شورای ثبت آثار منقول کشور که با حضور مدیرکل ثبت آثار کشور برگزار شد، دو اثر منقول گلستان شامل قباله کربلایی صفر فارسیانی به قدمت ۳۱۸ سال و یک شیء به شکل منقل مکشوفه از تپه بازگیر شهرستان مینودشت در فهرست آثار منقول کشور به ثبت رسید.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان افزود: قباله کربلایی صفر فارسیانی یک سند تاریخی است که اشاره به فروش املاک و دارایی‌های ایل گرایلی دارد و بر اساس این سند همه اموال مربوط به ایل گرایلی شامل نهرها، چشمه‌ها، کوه‌ها، زمین‌های کشاورزی و غیره در محدوده گالیکش به مبلغ چهار هزار دینار صفوی به کربلایی صفر فارسیانی و دو تن دیگر فروخته می‌شود.

وی گفت: از دیگر ویژگی‌های مهم این سند تاریخی این است که با اشاره به وجود روستایی به نام طاغو در قرن یازدهم هجری قمری در منطقه گالیکش امروزی، انتساب میرسید شریف جرجانی عالم و دانشمند برجسته قرن هشتم و نهم را به شهرستان گالیکش امروزی تائید می‌کند.

فرمانی یادآور شد: علی بن محمد بن علی جرجانی معروف به میرسید شریف جرجانی از معروف‌ترین علما و دانشمندان و از نامداران علم کلام، حکمت، ادب و منطق قرن هشتم و نهم هجری قمری بوده که در منابع تاریخی زادگاه ایشان در روستای طاغو یکی از مناطق استرآباد یادشده اما تاکنون سند قطعی از محل دقیق روستای طاغو وجود نداشت.

وی بیان کرد: اما اکنون قباله کربلایی صفر فارسیانی به‌عنوان یک سند تاریخی مربوط به قرن ۱۱ هجری قمری نشان می‌دهد که روستای طاغو که در منابع تاریخی به‌عنوان زادگاه میرسید شریف جرجانی از آن یادشده در محدوده شهرستان گالیکش امروزی بوده است که اکنون وجود خارجی ندارد.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان همچنین در خصوص با ثبت ملی یک شیء به شکل منقل مکشوفه از تپه بازگیر شهرستان مینودشت، گفت: این شیء از جنس مفرغ بوده و قدمت آن به ۳۸۰۰ سال پیش بازمی‌گردد که در کاوش‌های تپه بازگیر مینودشت کشف شد.

فرمانی بیان کرد: با ثبت این دو اثر تعداد آثار ثبتی استان گلستان در فهرست آثار ملی به ۹۵۵ اثر رسید.

لوح ثبت این آثار پس از طی تشریفات قانونی با امضا وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی صادر و ابلاغ خواهد شد.

خط اقتصادی

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.