×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 1 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 37 خبر

به گزارش ستاد خبري دومين نمايشگاه بين‌المللي شهر هوشمند، حميدرضا احمديان مديركل دفتر نوآوريو حمايت از سرمايه گذاري وزارت ارتباطات درپاسخ به روابط عمومي دومين نمايشگاه بين‌المللي شهرهوشمند در خصوص اين كه هوشمندسازی چگونه می تواند به تمام مولفه ها به صورت همزمان و متوازنکمک کند و اين كه آیا اجراي شهر هوشمند صرفا وظیفه یک نهاد مشخص است یا اینکه نهادهای مختلفمی بایست در کنار یکدیگر به رشد و تعالی شهری و هوشمند سازی آن کمک کنند؛ ابراز داشت:

قطعا درکشور با توجه به سیاست هایی که در حوزه اجتماعی و زیرساختی وجود دارد تحقق شهر هوشمند وظیفه یک ارگان خاص همچون شهرداری نیست و بایستی مدلی مرجع و مبتنی بر شاخص های کمی و دستیافتنی و البته اهداف شفاف، وجود داشته باشد و در نهایت ماتریس وظایفی تعریف شود که بتواند وظیفه ونقش و حتی اقدام هر بخش را ثورت شفاف و با رعایت تمامی جنبه های اجرای ترسیم کند.

وي افزود: لازم است که ما در حوزه هوشمندسازی هدف گذاری درست و صحیح نیز داشته باشیم و
متناسب با هدف‌هاي تعيين شده راهبردهای معین را مشخص کنیم و بر اساس راهبردها شاخص های راتعیین کنیم.

نمی‌توان به سمت هوشمند سازی و ایجاد شهر هوشمند حرکت کرد در حالی که هنوز شاخصهای قابل اندازه گیری تعریف نکرده باشیم

 بر این اساس باید بگوییم که شهر هوشمند در واقع یک تعریفسیستماتیک نیست بلکه می بایست نگاه توسعه و مکانیزم های شهری در آن وجود داشته باشد و سپس نگاهسیستماتیک یا هوشمندی در درون آن اتفاق بیفتد.

برای اینکه بتوانیم یک مدل شهر هوشمند داشته باشیم می بایست مجموعه ای از تفکرات در کنار هم قراربگیرند تا آن مدل را تعریف کنند که این شامل کسانی است که در حوزه معماری در حوزه مسائل اجتماعی،سرویس های حمل و نقل وسایل حوزه‌های مربوط مربوطه کار می کنند چرا که شاخص هایی که در آیندهتعریف می شوند ازجنس این حوزه ها خواهند بود.

احمديان تاكيد كرد: اگر روشی متفاوت با آنچه ذکر شد را ملاک قرار دهیم هوشمند سازی ایجاد شده احتمالاًفقط ظاهر زيبايي خواهد داشت اما کارکرد لازم را به ما ارائه نمی دهد.

مدیرکل دفتر نوآوري و حمايت از سرمايه‌گذاري وزارت ارتباطات افزود: در فضای تکنولوژی جدید مایک سری پیشرانه داریم که فناوری‌های جدید از جمله بلاک چین، بيگ‌ديتا و اينترنت اشياء برخيازمباحث مربوط به اين پیشرانه‌های تکنولوژی هستند.

این پیشرانه‌ها ما را به سمت پارادایم‌های جدیدمی‌برند برای مثال دنیای بدون کاغذ و یا دنیایی که دسترسی بازتری داشته باشد ما را به سمت توسعه ابزار
دیجیتالی می برد.

پس نگاه اول آن است که یکی از پارادایم هایی که متاثر از این پیشرانه‌ها می شودپارادایم‌های مرتبط با حوزه شهری است.

توجه داشته باشيد كه ما در کشور از الگوی توسعه پایدار استفادهمی کنیم که دارای اولویت اساسی در اقتصاد، محیط زیست و جامعه است؛ این مولفه ها بر اساس یک سریزیر مولفه ها با یکدیگر در ارتباط هستند یعنی اجتماع با محیط زیست و محیط زیست با اقتصاد هريك دوبه دو با يكديگر در ارتباط هستند.

مدير كل دفتر نوآوري و حمايت از سرمايه‌گذاري وزارت ارتباطات در تشريح مدل توسعه پايدار گفت:توجه داشته باشید که در مدل توسعه پایدار می بایست هر سه مولفه يعني جامعه، اقتصاد و محيط زيست بهصورت همزمان رشد پیدا کنند.

به هر روي خواه ناخواه این مولفه ها در پارادایم شهری وارد می شوند وبر زیرساخت‌های شهری اثر می گذارند و بر همین اساس ما می‌بایست به دنبال مدلی باشیم که بر اساسآن بتوان هوشمندسازی شهر را به شکل متوازن و همزمان انجام داد.

احمديان متذكر شد: تاکید من بر این است که وقتی در خصوص شهر هوشمند صحبت می کنیم نباید تنها باتمرکز هوشمندی فقط به سراغ شهر برویم. ابزار هوشمندی تنها یک مولفه در تحقق شهرهای آینده یاهمان شهرهای هوشمند است و هر شهر دارای مولفه های خاص خودش است است که در زمان هوشمندسازی می بایست آنها را مورد نظر قرار دهیم.

به عنوان مثال روابط فرهنگی و اجتماعی در درون شهروجود دارد و یا مولفه های دیگر در خصوص شهر به زیرساخت ها و معماری بر می گردد کسب و کار،سلامت و حمل و نقل نیز برخی دیگر از مولفه های زیر مجموعه شهر هستند.

احمديان در پاسخ به اين پرسش كه محورهاي اساسي كه مي‌بايست در هوشمندسازي شهرها مورد توجه قرار گيردچه هستند. نيز گفت: مسئله هوشمندی سه محور اساسی دارد یعنی می‌بایست چابکی داشتهباشد، موضوعات دیجیتالی در آن وجود داشته باشد و دارای ابزارهای هوشمند باشد.

وي ادامه داد: البتهحداقل ۵ متغیر بر این سه محوراساسي اثر گذار هستند؛ اول آنکه اگر موضوع را بخواهیم در حوزه هوشمند سازی مطرح کنیم می بایست به متغیر پایداری توجه کنیم یعنی اینکه مدل تعریف شده می بایست پایداری داشته باشد.

متغیر بعدی مبحث دانشی بودن است یعنی هر اتفاقی که برای هوشمند سازی می افتدبایستی بر مبنای دانش باشد و اصطلاحاً دانشی باشد. متغیر آخرین نیز مبحث دسترسی پذیری یا نتورکینگاست یعنی می بایست امکانات و خدمات به سطوح پایین و بالای جامعه به شکل متوازن ارائه شود.

سایرمتغیرها نیز نوآوری و یادگیری را نیز داریم.

میزان نوآوری اعمال شده در شهر هوشمند و توسعهاقدامات با درجه یادگیری بالا از اهمیت زیادی برخوردار است.

اگر تمام موارد ذکر شده مورد نظر قرارگیرد می توان امیدوار بود که به نتیجه مورد نظر دست یابیم و آن وقت است که شهر هوشمند به ایجااکوسیستم دیجیتال در شهر کمک می کند.

مدير كل دفتر نوآوري وزارت ارتباطات در خصوص چونگي ايجاد زيرساخت در شهرهاي هوشمند نيزابراز داشت: نکته با اهمیت دیگری که نباید فراموش کنیم آن است که باید تلاش کنیم که بدون تخریبمعماری سنتی شهر ها به سمت هوشمند سازی برویم.

معتقدم که ما می‌بایست اهداف شفاف و معین داشته باشیم .

به عنوان مثال شهر هوشمند را در کنار کمک به ارتقاء زندگی شهری مردم ببینیم و به دنبال بهبودکیفیت زندگی مردم باشیم؛ اميدوارم كه دومين نمايشگاه بين المللي شهر هوشمند بتواند گامي موثر گاميموثر در اين جهت بردارد.

گفتني است دومین نمایشگاه بین المللی شهر هوشمند با هدف پیشبرد کشور به سمت ایجاد شهر های هوشمنداز ۲۲ تا ۲۴ دی ماه در مصلای تهران برگزار می‌شود.

‌در این نمایشگاه هیئت های تجاری از کشورهای مختلف حاضر خواهند بود و البته شرکت های داخلی واستارتاپ های توانمند در حوزه شهر هوشمند نیز حضوری فعال در این نمایشگاه خواهند داشت.

‌از مهمترین حامیان این رویداد می‌توان به وزارت راه و شهرسازی مرکز توسعه دولت الکترونیکفناوری اطلاعات و آمار وزارت کشور و مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات امنیت نهاد رياست جمهوریاشاره کرد.

‌باتوجه به این که ثبت نام نمایشگاه از اول مرداد ماه شروع شده متقاضان جهت حضور در این رویداد میتوانند با شماره ۲۲۸۹۳۲۴۲ و ۲۲۸۹۳۲۴۴ تماس حاصل کرده و یا به آدرس اینترنتی
www.iransmartcity.com مراجعه كنند.

خط اقتصادی

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.