×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 4 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کاربرد تکنولوژی در بهبود سلامت روان

به گزارش محمد تقی علیجانی خبرنگار پایگاه خبری خط اقتصادی ، يكي از برنامه هاي پيشگيرانه و در راستاي ارتقاي بهداشت رواني، برنامه آموزش مهارت هاي زندگي است. فرض زير بنايي براي طراحي اين برنامه، پژوهش هاي انجام شده در مورد آسيب هاي رواني و اجتماعي است. بسياري از پژوهش ها نشان داده اند كه آسيب هاي اجتماعي با مهارت هاي ارتباطي رابطه دارند و هدف اصلي برنامه آموزش مهارت هاي زندگي اين است كه فرصت هايي را فراهم آورد تا افراد مهارت هايي را بياموزند و بتوانند در رابطه با ساير انسان ها و كل اجتماع به طور موثر، شايسته و مطمئن عمل كنند. همان گونه كه مي توان از نام آن فهميد، مهارت هاي زندگي روش ها و مهارت هاي اصلي و ضروري براي يك زندگي سالم و سازنده است. به عبارت ديگر مجموعه اي از توانايي هستند كه سبب سازگاري ما با محيط و شكل گيري رفتارهاي مثبت و مفيد مي شوند. اين توانايي ها ما را قادر مي سازند كه نقش مناسب خود را در جامعه به خوبي ايفا كنيم و بدون آنكه به خود و يا ديگران لطمه بزنيم با خواسته ها و انتظارات و مسائل و مشكلات روزانه به ويژه در رابطه خود با ديگران به شكل موثري روبه رو شويم

کاربرد تکنولوژی در بهبود سلامت روان به ویژه در شکل ربات ها در بهبود کیفیت زندگی مبتلایان به اوتیسم مثمر ثمر است. از این روش برای آموزش مهارت های اجتماعی در بیماران استفاده می شود. به علاوه، ربات ها می توانند اختلالات اضطرابی، افسردگی و تغییر خلق و خو را تشخیص دهند.

پیش از رواج اینترنت، برنامه های خودیار به شکل کتاب، ویدئو یا مجموعه های صوتی رواج داشتند. امروزه تمام این دسته محتواها در وب سایت ها قابل دسترسی هستند و به شکل مطالب و راهکارهای مشاوره ای، آزمون های سنجش سلامت روان و غیره از زیرمجموعه های کاربرد تکنولوژی در بهبود سلامت روان به شمار می روند.
در حال حاضر هزاران برنامه خودیار به صورت آنلاین در دسترس هستند. کیفیت این برنامه ها و قابلیت اطمینان آنها متفاوت است. برای استفاده از این روش ها باید دقت بیشتری به منبع آنها بکنید. سیمیاروم نیز در این راستا تلاش کرده است با انتشار مطالب متنوع در زمینه مشاوره و درمان به بهبود سلامت روان جامعه و افزایش آگاهی جمعیت کمک کند.

درمان های کامپیوتری از نرم افزار برای ارائه مداخلات درمانی بدون وجود درمانگر یا حضور محدود او استفاده می کنند. این روش نیز بسیار مشابه درمان مبتنی بر اینترنت است با این تفاوت که در این روش کامپیوتر نقش فعال تری در درمان بازی می کند.

سیستم های کامپیوتری می توانند به شکل نرم افزار یا کامپیوترهای مخصوص مانند ربات ها در دسترس قرار گیرند.

رفتار درمانی شناختی به بهترین شکل در این روش قابل اجراست. در آینده ممکن است از تکنولوژی پیچیده هوش مصنوعی برای پر کردن خلا بین درمان زنده و کامپیوتری استفاده کرد. در حال حاضر، به شکل محدودی از هوش مصنوعی در برنامه های درمان اضطراب و استرس استفاده می شود اما هنوز هم راه زیادی برای برآورده کردن نیاز مراجع بدون حضور درمانگر باقی است.

خط اقتصادی

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.