×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 5 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 11 خبر

گزارش روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور،

خانم سیده ایران میرتوحیدی، با اشاره به اهمیت مطالعات ژئوتوریسم و ژئوپارک در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، افزود: این سازمان از حدود ۲ دهه پیش، نقش کلیدی و مهمی را در سازماندهی و مدیریت این مطالعات در کشور آغاز کرده و به عنوان یکی از پرسابقه‌ترین سازمان‌های حکومتی و علمی در منطقه خاورمیانه و به عنوان یکی از پیشگامان مطالعات ژئوتوریسم و ژئوپارک در سطح جهان محسوب می‌شود.

به گفته وی، مسئولیت مطالعه، شناسایی و معرفی ژئوپارک‌های کشور به‌صورت وظیفه‌ای قانونی از سال ۱۳۹۰ به سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور واگذار شد و این سازمان رسما به‌ عنوان نهاد مرجع امور مربوط به شناسایی و پتانسیل یابی ژئوپارک‌ها در کشور است.

مسئول پروژه ژئوتوریسم گیلان در ادامه با بیان این‌که این استان با توجه به موقعیت جغرافیایی و زمین‌شناسی ویژه از جمله زمین‌ساخت جنبا، فعالیت‌های رسوبی، فرسایشی، آذرین و دگرگونی دارای اهمیت ویژه‌ای است، خاطرنشان کرد: در این راستا اداره‌کل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی گیلان نیز بنا به وظیفه حاکمیتی خود در سال ۱۳۹۳ اقدام به شناسایی پتانسیل‌های ژئوتوریسمی تحت پروژه‌ای با عنوان “معرفی و ارزیابی ژئوسایت‌ها و پتانسیل‌یابی ژئوپارک در استان گیلان” کرده است.

به گفته میرتوحیدی، در این مطالعات به منظور فهرست‌­برداری از ژئوسایت­‌ها و مشخص کردن موقعیت مکانی آنها، پس از بررسی مناطق مختلف استان و با توجه به مطالعات پیشین و بررسی نقشه‌های زمین‌شناسی، پیمایش‌های میدانی در چهار مرحله غرب، جنوب، شرق، جلگه و سواحل استان گیلان صورت پذیرفت و موقعیت سایت­ها ثبت و تصویربرداری از سایت­‌ها انجام گرفت و گزارش نهایی در سال ۱۴۰۰ به اتمام رسید.

وی خاطرنشان کرد: در مرحله بعد اطلاعات ثبت شده توسط کارشناسان اداره کل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی گیلان و دیگر متخصصان حوزه میراث زمین‌شناختی در سازمان زمین‌شناسی کشور به روش‌های ارائه شده جهانی ارزیابی شدند و در نهایت پس از مشخص شدن ژئوسایت های برتر، محورهای زمین‌گردشگری در استان تعریف شد.

معاون زمین‌شناسی اداره‎کل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی گیلان درباره محورهای زمین‌گردشگری استان متبوع خود گفت: محور دامنه جنوب غربی قله درفک، محور لوشان- جیرنده، محور اشکورات، محور ماسوله و محور قله اسپیناس برای این منظور در نظر گرفته شد.

خط اقتصادی

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.