×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 6 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش خبرنگار خط اقتصادی، بانک تجارت با استفاده از ظرفیت‌های خود در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی، به جذب مشتریان در این حوزه می‌پردازد و به عنوان بانک سازمانی وزارت نفت یا بانک انرژی کشور شناخته می‌شود. بانک تجارت با تامین مالی پروژه‌های مهم صنعت نفت و گاز، در این صنعت پیشتاز است و به طور مداوم در طرح‌های توسعه‌ای صنایع نفت، گاز و پتروشیمی فعالیت می‌کند.

بر اساس آمار موسسه کپلر، صادرات نفت ایران به چین در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ به ترتیب ۶۹۲ و ۷۴۶ هزار بشکه در روز بود. اما با خروج آمریکا از برجام و پایان معافیت خرید نفت از ایران تا آخر مهلت در می ۲۰۱۹، رقم فروش نفت به چین کاهش یافت و در دو سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به ترتیب به روزانه ۴۶۶ و ۳۲۴ هزار بشکه کاهش یافت. اما با آغاز تعامل با چین و امضای سند همکاری ۲۵ ساله و تشکیل دولت سیزدهم، حضور تهاجمی روسیه در بازار چین نیز نتوانست سهم ایران را کاهش دهد و صادرات نفت ایران در سال جاری، تا به امروز، به حدود ۱ میلیون بشکه در روز رسیده است. برای تحقق اهداف توسعه نفت و گاز در آینده، ایران به سرمایه‌گذاری حدود ۱۸۰ میلیارد دلار نیاز دارد. همچنین در بخش پتروشیمی نیز نیاز به جذب سرمایه حدود ۵۵ میلیارد دلار وجود دارد. با توجه به تحریم‌ها و عدم سرمایه‌گذاری خارجی، استفاده از منابع داخلی تنها راه عملی است. اما برخی مشکلاتی مانند تفاوت نرخ تامین مالی داخلی و خارجی و ضمانت‌های مورد نیاز وجود دارد که باید مد نظر قرار بگیرد. در این میان نقش برخی از سرمایه‌گذاری‌ها و حمایت‌های تامین منابع مالی در اجرای طرح‌های توسعه‌ای صنعت نفت و پتروشیمی کشور بسیار حائز اهمیت و چشمگیر می‌باشد.

بانک تجارت ایران هماهنگ و همگام با سیاست‌های تعیین شده از سوی بانک مرکزی و برنامه‌های توسعه اقتصادی کشور، همواره در طول ۴۴ سال فعالیت خود به دنبال آن بوده‌ است تا با راهبردی پویا و منسجم پشتیبان تولید و صنعت و پیشتاز صنعت بانکداری نوین در کشور باشد.

هدف‌گذاری بلند مدت بانک تجارت در سال‌های اخیر به خصوص در صنعت نفت و پتروشیمی یک رویکرد تخصصی است که از این جهت اقدامات مشارکتی را در بخش‌های بالادستی و پایین‌دستی صنعت نفت و گاز کشور به انجام رسانیده است. باید توجه داشت که مدیران بانک تجارت عملکرد قابل تحسینی داشته‌اند. در شرایط تحریم، بانک تجارت به بخش‌های بالادستی و پایین‌دستی صنعت نفت، به خصوص بخش پتروشیمی، حمایت‌هایی را انجام داد و ظرفیت‌های خود را در راستای تولید به کار برده است که از آن جمله می‌توان به؛ امضای قرارداد ۲ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی و بانک تجارت، حمایت بانک تجارت از تامین مالی طرح جامع شرکت پالایش نفت تبریز، امضای تفاهم نامه بین بانک تجارت و صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت و شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی با هدف ارائه تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان‌، قطع وابستگی به شرکت‌های خارجی و رونق اقتصادی کشور، تفاهم‌نامه تأمین منابع مالی احداث خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی مهرآران – فسا – شیراز (پارس) با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، تفاهم نامه با انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران، پالایشگاه گازی بیدبلند خلیج فارس در قالب کنسرسیوم بانکی، تولید بنزین در پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس، نفت و صباي کنگان به طور خلاصه و اختصاصی در حوزه نفت و گاز اشاره کرد.

بانک تجارت با سرمایه گذاری و حمایت از پروژه های اشتغالزا و توسعه محور و هدایت صحیح نقدینگی به سمت طرح های مهم و زیر بنایی کشور به عنوان بازوی حمایتی صنعت نفت، گازو پتروشیمی کشور معرفی و شناخته شده است.

خط اقتصادی

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.