×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 26 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

خط اقتصادي: دبير کميته علمي کشوري کرونا گفت: تاکيد ما بر واکسيناسيون در سنين ۷ تا ۱۱ است، چرا که اوميکرون بيشتر در سنين پايين ديده شده است و اگر در اين سنين انتشار پيدا کند ميتواند کانوني براي به وجود آمدن پيک بيماري در جامعه باشد.
به گزارش محمد تقي عليجاني – خبرنگار خط اقتصادي، «حميدرضا جماعتي» دبير کميته علمي کشوري کرونا در ارتباط با علايم سويه اوميکرون گفت: بنابر آنچه در آفريقاي جنوبي گزارش شده، اين سويه بيشتر در افراد جوان يا افراد بالاي ۶۰ سال ديده شده است. حدود ۵۳ نوع جهش در ويروس مشاهده شده است و بيشترين جهش درمورد قشر ويروس يا همان اسپايک پروتئين آن است و بيشترين قسمتي که واکسنها برآن متمرکز شدند، همين قسمت از ويروس بود. مطالعات نشان داده است که اوميکرون سرايتزايي تقريبا سه برابر نسبت به ويروس دلتا دارد. بنابراين با توجه به سرايتپذيري بسيار بالاي آن اگر اقدامات بهداشتي انجام نشود، ميتواند به سرعت منتشر شود و به همين دليل اقدامات پيشگيرانه بايد انجام شود.
او با تاکيد بر رعايت دقيق و شديد پروتکلهاي بهداشتي گفت: از طرفي ادامه واکسيناسيون ضروري است و افرادي که يک دوز واکسن زده اند، دوز دوم و افرادي که دو دوز زدهاند، حتما دوز يادآور يا بوستر را استفاده کنند.
جماعتي گفت: تاکيد ما بر واکسيناسيون در سنين پايين يعني سن ۷ تا ۱۱ است. باتوجه به اينکه اوميکرون بيشتر در سنين پايين ديده شده است و اگر در اين سنين انتشار پيدا کند ميتواند کانوني براي به وجود آمدن پيک بيماري در جامعه باشد، بر واکسيناسيون در سنين پايين هم تاکيد داريم که انشالله مصوب و انجام شود.
او در پاسخ به اين سوال که آيا مستندات کافي براي واکسيناسيون سنين کمتر از ۱۲ سال وجود دارد، گفت: در چين واکسيناسيون سنين سه سال به بالا در حال انجام است. در آمريکا هم چند هفته است که تاييد شده در سنين پنج سال به بالا واکسيناسيون انجام شود و در اروپا نيز به همين صورت بود و در امارات نيز در سنين سه سال به بالا واکسيناسيون انجام شده است. بنابراين اطلاعات کافي در دسترس است. ما منتظر مصوبه ستاد ملي کرونا هستيم که در سنين پايين هم واکسيناسيون انجام شود.
او در پاسخ به اين سوال که چه پلتفرمي در اين گروه سني ميتواند ايمني بيشتري داشته باشد، گفت: درمورد واکسن قانون و شعار اين است که بهترين واکسن، در دسترسترين آنهاست. برخي واکسنهاي داخلي از واکسنهاي خارجي که مورد مطالعه و مقايسه قرار گرفتند، از کارايي بهتري برخوردار بودند. بنابراين اگر سازمان غذا و دارو واکسني را در سبد واکسيناسيون براي سني خاصي قرار دهد، مطمئن باشيد مطالعات به اندازه کافي روي آنها صورت گرفته است و کميته ملي واکسن نيز با ديدن مدارک و مستندات آن را وارد چرخه واکسيناسيون کشور ميکند.
جماعتي در ارتباط با گزارشها از خفيف و کم علامت بودن سويه اوميکرون و دشواري تشخيص آن گفت: هنوز براي اين قضاوت زود است و بايد براي انتشار نتايج دقيقتر در هفتههاي آينده منتظر باشيم. به ويژه با توجه به شناسايي يک مورد اوميکرون در کشور، بايد ببينيم رفتار ويروس به چه صورت است و هنوز اطلاعات کافي در مورد رفتار و شدت ويروس و ميزان بستري ناشي از آن وجود ندارد.
او افزود: زيرا در بسياري از کشورهايي که اوميکرون شناسايي شده است و گفته ميشود که اين بيماري خفيف است، تعداد زيادي از افراد مبتلا کساني هستند که واکسينه شده اند. بنابراين سيستم ايمني آنها عليه ويروس کرونا فعال است. اينکه اوميکرون در سنين پايينتر مشاهده شده است هم احتمال دارد به اين دليل باشد که واکسيناسيون در آن سنين هنوز انجام نشده است و سيستم ايمني افراد جوان نسبت به سنين بالا، بيشتر است. بنابراين اين نتيجه گيري ميتواند بسيار زود باشد. نبايد سهل انگاري کنيم و بگوييم اين سويه چندان خطرناک نيست و اماکن را نبنديم يا پروتکلها را رعايت نکنيم. ما بايد فکر کنيم که در چند هفته آينده باتوجه به اطلاعاتي که از کشورهاي ديگر به دست ميآيد، اين ويروس چه رفتاري دارد و بعد براساس آن تصميمگيري نهايي داشته باشيم.
جماعتي گفت: احتياط براين است که به دليل اطلاعات کامل نداشتن از رفتارهاي اين ويروس و با توجه به سرايتپذيري بالاي آن فعلا پروتکلهاي بهداشتي را تا حدي که ميتوانيم انجام دهيم و اماکن را محدود کنيم، مدارس و دانشگاهها که ميتوانند کانوني براي پيک اوميکرون شوند را تا حد زيادي تحت کنترل قرار دهيم و محدوديت شديد و قرنطينه به وجود بياوريم، از طرفي تاکيد زيادي به مردم کنيم که واکسيناسيونشان را کامل کنند.
او در پاسخ به سوالي در ميزان مرگ و مير ناشي از اوميکرون نسبت به دلتا گفت: باز هم اطلاعات کافي نيست و بايد تا حد کافي پيشگيري کنيم که چنين اتفاقي رخ ندهد. پيکهايي که دلتا در کشور ما به وجود آورد متاسفانه باعث مرگ، بستري، تخريب ريه و مشکلات جدي براي تعداد زيادي از هموطنانمان شد. نه سيستم بهداشت و کادر درمان ما توان مواجهه با تعداد زياد بيمار دارند و نه مردم ميتوانند چنين چيزي را تحمل کنند که با يک پيک بسيار جدي و افزايش بستري و مرگ و مير مواجه شوند. بنابراين پيشگيري بهتر از درمان است.
وي گفت: با توجه به زمان دوبرابر شدن تکثير ويروس اوميکرون که در حدود سه روز گزارش شده است و اين زمان بسيار از دلتا بيشتر است، شايد حدود دو تا سه هفته وقت داريم و اگر در اين مدت اقدامات پيشگيري را انجام دهيم ميتوانيم تا حدود زيادي از پيک اوميکرون جلوگيري کنيم، اما اگر در انجام اقدامات پيشگيرانه يعني رعايت پروتکلها، قرنطينه جدي اماکن، مدارس و دانشگاهها موفق نباشيم و درصورتعدم اشتياق مردم براي کامل کردن واکسيناسيون در چند هفته آينده، ممکن است که با پيک جديدي از اوميکرون در کشور مواجه باشيم.

خط اقتصادی

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.