×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 26 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش محمد زیدی بناروانی خبرنگار پایگاه خبری خط اقتصادی ، قاره آمریکا به این دلیل در کانون توجه مردم قرار گرفت که کریستف کلمب در سال ۱۴۹۲ با کشتی حرکت کرد تا راهی سریع برای دستیابی به منابع ادویه شرق دور پیدا کند.

چند قرن بعد و با پیدایش فرایند تجاری سازی در صنایع غذایی، تولید طعم‌دهنده‌هایی که با ذائقه مشتریان مطابقت و در عین قابلیت تلفیق با روش‌های جدید تولید غذا را داشته باشد، ضرورت یافت.

آلمانی‌ها و سوییسی‌ها اولین مردمانی بودند که در سال‌های ۱۸۰۰ میلادی به صورت تاثیرگذاری بازار طعم دهنده‌ها را از طریق خوش بوکننده‌های مصنوعی شیمیایی که پایه و اساس بسیاری از طعم‌دهنده‌های مصنوعی بود، رونق بخشیدند.

بیشتر مواد طعم دهنده تولید شده تجاری، از مواد طبیعی گرفته یا بر پایه مواد طبیعی ساخته می‌شدند.

تعداد زیادی از شرکت‌های تولید کننده طعم دهنده در آمریکا، واردات روغن مواد طعم دهنده به این کشور از اروپا را آغاز کردند. آن‌ها با فرموله کردن طعم دهنده‌ها و تولید ترکیبات آن در داخل کشور خیلی زود توانستند شرایط را با اوضاع اقتصادی مردم و نیازهای بازار محلی تطبیق دهند.

در ابتدای قرن بیستم، تعداد شرکت‌های صنایع غذایی و نوشیدنی که تقاضاهای زیادتری برای طعم‌دهنده‌ها داشتند، پیوسته افزایش می‌یافت.

امروزه، طعم دهنده‌های افزوده شده تقریباً در همه خوردنی‌هایی که ما از آن استفاده می‌کنیم، یافت می‌شود. این طعم دهنده‌ها، مزه و طعم طبیعی موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها را افزایش می‌دهند و همچنین می‌توانند به شیوه‌های خلاقانه‌ای مورد استفاده قرار گیرند که طعم جدیدی به اسنک‌ها، آب میوه‌ها و حتی آب بدهند.

متخصصان ترکیبات همه طعم‌ها را  از جهت ایمن بودن قبل از تولید برای مصرف توسط مشتریان ارزیابی می‌کنند. یافته‌های ایمنی با اداره غذا و دارو در ایالات متحده و سایر مراجع علمی بین‌‌المللی مانند سازمان ملل متحد، سازمان بهداشت جهانی، مقامات امنیت غذایی اروپا و وزارت‌خانه‌های بهداشت، کار و رفاه ژاپن به اشتراک گذاشته می‌شود تا توسط آن‌ها نیز بررسی و  در صورت لزوم اظهار نظر شود.

نکته: با توجه به تغییر رویکرد مردم از مصرف نوشابه‌های سنتی به نوشابه‌های سلامت محور، شرکت زمزم نیز طی سال‌های اخیر به سمت تولید نوشابه‌های سلامت بخش حرکت کرده است و معاونت تحقیق و توسعه این شرکت با دراختیار داشتن آزمایشگاه‌ها و واحد تولید عصاره مجهز به دستگاه‌های مدرن و به روز توانسته است گام مهمی در جهت خودکفایی کشور در تولید نوشابه‌های سلامت بخش بردارد.

منبع: FALVORFACTS

ترجمه: محمد زیدی بناروانی

خط اقتصادی

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.