×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 6 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 13 خبر

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری خط اقتصادی؛ فروشگاهای زنجیره ای در سراسر دنیا مزایا و معایبی مشترکی دارند ولی در کشور ما ایران، مزیت ها و عیوب این فروشگاه ها به شکل های دیگری نیز مورد توجه قرار گرفته است که برای آشنایی بیشتر خوانندگان عزیز به اختصار به برخی از آن ها اشاره و در مورد هریک توضیح داده می شود و در همین ارتباط مزیت های فروشگاه زنجیره ای و آثار مثبتی نیز در جامعه داشته است، برای آگاهی عموم بیان می شود.
مزایای اصلی فروشگاه های زنجیره ای
۱- تولید یا خرید در مقیاس بزرگ : از آنجایی که تعداد زیادی فروشگاه زنجیره ای در مکان های مختلف ایجاد شده است، کالاها توسط دفتر مرکزی این فروشگاه ها در مقیاس بسیار بزرگ تولید یا خریداری و صاحبان این فروشگاه ها از تمام مزایای تولید و خرید در مقیاس وسیع برخوردار می شوند.
۲- نیاز به حداقل موجودی: کالاهای تمامی فروشگاه ها از دفتر مرکزی تامین می شود و فروشگاه ها می توانند کالاهای مورد نیاز خود را در مدت زمان کوتاهی دریافت کنند. دفتر مرکزی حداقل موجودی را حفظ و نیازهای همه فروشگاه ها را برآورده می کند.
۳- به صرفه بودن تبلیغات: از آنجایی که همه فروشگاه ها محصولات مشترکی دارند، دفتر مرکزی می تواند یک برنامه و سیاست تبلیغاتی مشترک برای همه فروشگاه ها اتخاذ کند و تبلیغات به صرفه ای داشته باشد.
۴- قیمت فروش پایین تر: چون کالاها در مقیاس وسیع تولید و خرید و فروش می شوند، هزینه تولید و خرید را کاهش می دهد و
مالکان را قادر می سازد تا کالاهای خود را با قیمت مناسب بفروشند.
۵- توانایی توزیع ریسک: اصل فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای این نیست که همه تخم‌ مرغ ها در یک سبد قرار دهند بنابراین فروشگاه ها زنجیره ای در مکان های مختلف ایجاد می شوند و مالکان آنها می توانند واحدی را که متحمل ضرر می شود از مکانی به مکان دیگر منتقل کنند.
۶- گردش و فروش سریع کالا: از آنجایی که فروشگاه های زنجیره ای در محلات مختلف قرار دارند و مستقیماً با مشتریان در ارتباط هستند، با تغییرات نیازها، تقاضاها و خواست مردم ارتباط مستقیم دارند و مبنای فعالیتشان مشتری مداری است، بنابراین، مشتریان خود را حفظ و می توانند به فروش سریع دست پیدا کنند.
۷- حذف خطر بدهی های معوق با نقد فروشی: از آنجایی که فروشگاه های زنجیره ای اجناس خود را به صورت نقدی یا با اخذ تضمین های معتبر به فروش می رسانند، خطر بدهی های معوق ندارند.
۸- مدیریت کارآمد: برای مدیریت این فروشگاه ها می توان مدیران و کارکنان مجرب و کارآزموده را منصوب کرد و این امر به رهبری، هدایت و سازماندهی بسیار کارآمدتر و مؤثرتر این فروشگاه ها کمک می کند.

۹- تحقیق و توسعه: از آنجایی که فروشگاه زنجیره ای یک سازمان خرده فروشی در مقیاس بزرگ است، گستردگی حجم فعالیت برای صاحبان فروشگاه ها فرصت و امکان انجام تحقیق و توسعه که از نیازهای ضروری سازمان های اقتصادی و اجتماعی امروزی است را فراهم می کند و مالکان می توانند الگو های جدیدی را توسعه دهند.
۱۰- حذف واسطه ها: فروشگاه زنجیره ای یک سازمان بزرگ خرده فروشی و هدف اصلی آن حذف واسطه ها است. این فروشگاه ها به برقراری ارتباط مستقیم بین تولید کنندگان با مصرف کنندگان کمک شایانی می کنند.
۱۱- تشخیص آسان برای مصرف کننده: از آنجایی که تمامی فروشگاه های زنجیره ای از نظر طراحی، رنگ، دکوراسیون و غیره دقیقا مشابه هستند تشخیص آن ها برای مصرف کنندگان بسیار آسان می شود.
۱۲- عرضه و در دسترس بودن کالاهای استاندارد: مشتریان می دانند که این فروشگاه ها فقط با کالاهای استاندارد سروکار دارند و به همین دلیل ترجیح می دهند کالای مورد نیاز خود را از این فروشگاه ها خریداری کنند.
۱۳- قیمت های یکسان و ثابت در تمام نمایندگی ها : اجناس در تمامی فروشگاه های سراسر کشور با قیمت های یکسان به فروش می رسند و قیمت ها در تمام نمایندگی ها ثابت است و به همین دلیل مشتریان نیازی به چانه زنی احساس نمی کنند.
۱۴- دسترسی آسان مصرف کنندگان: از آنجایی که این فروشگاه ها در نقاط مختلف شهرهای کشور راه اندازی می شوند، اجناس به آسانی در دسترس مصرف کنندگان قرار می گیرد.

علاوه بر این ها، با توجه به شرایط خاص اقتصادی، اجتماعی، اقلیمی و فرهنگی ایران مزیت های بومی شده ای نیز دارد که موجب شده این فروشگاه بارها مورد تقدیر سازمان ها و مسئولان بلند مرتبه اقتصادی کشور واقع شود و در زمره ۱۰۰ شرکت برتر ایران قرار گیرد. از جمله مزایای خاص این شرکت می توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱- اعطای نمایندگی به صاحبان مغازه های محلی با درک درست شرایط اجتماعی جامعه و آشنایی با مقاومت های محلی در برابر فروشگاه های زنجیره ای، ارتباط مداوم، منطقی و دوطرفه ای با صاحبان سوپر مارکت ها، بقالی ها و مغازه های محلی برقرار کرده و با فراهم کردن امکان مشارکت آنان در نماینگی های خود، کسب و کاری با آثار برد برد برای کاسبان محل و شرکت به وجود آورده است.
۲- ایجاد اشتغال برای جوانان با راه اندازی فروشگاه در اقصی نقاط کشور، زمینه اشتغال تعداد بسیار زیادی از جوانان این مرز و بوم را فراهم کرده و با اشتغال زایی ۲۰ هزار نفری در سطح کشور، از طریق همکاری و هماهنگی با سازمان های مختلف از جمله سازمان بازنشتگی کشوری، دغدغه بیکاری تعداد قابل توجهی از جوانان را از فکر والدین و خانواده ها برطرف کرده و گام مهمی در راستای اشتغال آفرینی برداشته است.
۳- همراهی و معاضدت با اقشار کم درآمد جامعه : علاوه بر اینکه تخفیفات روزانه ای در فروش عمومی محصولات خود برای همه مردم دارد، امکان خرید اقساطی و ارزان قیمت را برای اقشار کم درآمد جامعه نظیر کارکنان و بازنشستگان و… فراهم کرده و در این راستا کمک های شایانی به آنان می کند.
۴- پایش و آموزش مستمر کارکنان : یکی از معایب فروشگاه های زنجیره ای که در بخش معایب مشترک این فروشگاه ها بدان اشاره شده است، ضعف در ارائه خدمات فردی مطلوب از سوی کارکنان است. برخی فروشگاه ها این مشکل را با پایش مستمر کارکنان خود و آموزش های متنوع مورد نیاز کارکنان برای ارائه مطلوب خدمات به مشتریان فروشگاه ها رفع کرده است. اقبال عمومی مردم در سراسر کشور از نمایندگی های فروشگاه های زنجیره ای موید موفقیت در این زمینه است. با این وجود این فروشگاه ها می کوشند با استمرار نظارت و آموزش کارکنانش، به رتبه و عنوان مطلوب ترین عرضه کننده خدمات مشتریان فروشگا های زنجیره ای در کشوردست یابند.
۵- استفاده از ظرفیت های دیجیتالی : در جوامع امروزی استفاده از ابزارهای دیجیتالی برای جلب و افزایش رضایت مشتریان اجتناب ناپذیر است. در همین ارتباط زمینه فروش اینترنتی، پاسخگویی به مشتریان بالقوه در زمان ورود به سامانه فروشگاه در جهت تبدیل آنان به مشتری ثابت، و فروش اینترنتی محصولات خود را عملیاتی کرده و به موفقیت های خوبی نیز دست یافته است.
معایب فروشگاه های زنجیره ای
۱- نیاز به سرمایه زیاد: از آنجایی که لازم است تعداد زیادی فروشگاه تحت استاندارد، شکل و شیوه مدیریتی واحدی ایجاد و اداره شوند، موسسان این قبیل فروشگاه ها باید توانایی مالی قابل توجهی داشته باشند تا از عهده انجام این کار برآیند.
۲- کمبود تسهیلات اعتباری: به دلیل این که فروش در فروشگاه‌های زنجیره‌ای غالباً با پرداخت نقدی انجام می شود، تعداد زیادی از مشتریانی که قصد خرید نسیه کالا را دارند، نمی‌توانند از این فروشگاه‌ها استفاده کنند.
۳- ضعف در ارائه خدمات فردی مطلوب: از آنجایی که کارمندان فروشگاه های زنجیره ای به صورت دستمزدی کار می کنند، در فروش کالا آن چنان که باید و شاید تلاش نمی کنند و مشتریان کمبود ارائه مطلوب خدمات فردی را احساس می کنند.
۴- انعطاف ناپذیر در عمل: فروشگاه های زنجیره ای فقط با کالاهای استاندارد و منتخب معامله می کنند و تنوع ندارند. چون تمام نمایندگی ها از دفتر مرکزی کنترل می شوند، نمی توانند با شرایط محلی سازگار شوند.
۵- هزینه های عملیاتی بالا: فروشگاه های زنجیره ای یک سازمان خرده فروشی در مقیاس بزرگ هستند و عملیات در مقیاس بزرگ مشکلات نظارتی، کنترلی و هماهنگی فراوانی ایجاد می کند که در صورت فقدان مدیریت صحیح و کارآمد هزینه های عملیات را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.
۶- زیان سنگین در تغییر تقاضا : اگر تقاضا برای محصولی که توسط چندین فروشگاه زنجیره ای عرضه می شود تغییر کند، سازمان متحمل ضرر و زیان سنگینی می شود، زیرا مقدار کل چنین محصولی در تمام فروشگاه های سراسر کشور همیشه بسیار زیاد است.
.

خط اقتصادی

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.